Tonåring som langar sprit.

En gång för länge sedan - innan det ens fanns en bro - åkte en lärare från en lite mindre ort i regionen över med en 9:a till Köpenhamn. På väg hem hade en hade en del av eleverna handlat på sig sprit och öl och bara skakade på huvudet åt lärarens ilska och uppmaning hälla ut det inhandlade i Örsesund. Då ilsknade läraren till och ringde tullen! Det slumpade sig så att just den dagen hade tullen en extra stor styrka i Malmö så när lärare och elever gick i land i Malmö möttes de av ett stort gäng tullare! Spriten beslagtogs och eleverna blev snopna... Slutet gott ... Inte riktigt ... nästa dag blev rektor uppringd av ett antal arga föräldrar som undrade vad f-n läraren höll på med och krävde att skolan skulle ersätta den förlorade spriten ....
 
En gång för länge sedan - innan det ens fanns en bro - åkte en lärare från en lite mindre ort i regionen över med en 9:a till Köpenhamn. På väg hem hade en hade en del av eleverna handlat på sig sprit och öl och bara skakade på huvudet åt lärarens ilska och uppmaning hälla ut det inhandlade i Örsesund. Då ilsknade läraren till och ringde tullen! Det slumpade sig så att just den dagen hade tullen en extra stor styrka i Malmö så när lärare och elever gick i land i Malmö möttes de av ett stort gäng tullare! Spriten beslagtogs och eleverna blev snopna... Slutet gott ... Inte riktigt ... nästa dag blev rektor uppringd av ett antal arga föräldrar som undrade vad f-n läraren höll på med och krävde att skolan skulle ersätta den förlorade spriten ....

Föräldrar tycker alltså att det är helt ok att deras minderåriga barn langar sprit :crazy:.
 
En gång för länge sedan - innan det ens fanns en bro - åkte en lärare från en lite mindre ort i regionen över med en 9:a till Köpenhamn. På väg hem hade en hade en del av eleverna handlat på sig sprit och öl och bara skakade på huvudet åt lärarens ilska och uppmaning hälla ut det inhandlade i Örsesund. Då ilsknade läraren till och ringde tullen! Det slumpade sig så att just den dagen hade tullen en extra stor styrka i Malmö så när lärare och elever gick i land i Malmö möttes de av ett stort gäng tullare! Spriten beslagtogs och eleverna blev snopna... Slutet gott ... Inte riktigt ... nästa dag blev rektor uppringd av ett antal arga föräldrar som undrade vad f-n läraren höll på med och krävde att skolan skulle ersätta den förlorade spriten ....
På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.
 
På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.
Numera finns det som tur är lärarlegitimation och en leg lärare som beter sig på det viset kommer sannolikt - med all rätt - hamna hos Lärarnas Ansvarsnämnd.
 
Numera finns det som tur är lärarlegitimation och en leg lärare som beter sig på det viset kommer sannolikt - med all rätt - hamna hos Lärarnas Ansvarsnämnd.
Det var nog liksom ingen som skvallrade....han var en erkänt duktig lärare, faktiskt väldig pedagogisk för dom som hade svårigheter. En annan tid då.
 
Tack, samtliga, för input!

Ibland känner jag att dagens ungdomar (nej, jag är inte lastgammal...!) lever utanför vissa lagars armar utan att någon egentligen bryr sig. 12-åringar har sex med äldre (eller jämnåriga) killar, mycket vanligt. Att vara oskuld vid 16 är snarast ett stigma. Nästan alla dricker, många röker, osv och att börja anmäla alla 13-åringar som ligger (eller ja, deras killar) skulle bli orimligt och antagligen skulle man betraktas som en stofil.

Jag tänkte detsamma med langandet. Den, vars snapchat jag får se, menar att det är SÅ vanligt.


Samtidigt kan jag verkligen inte anmäla på ett vis som avslöjar vem som "skvallrat". Då skulle hen råka i rejält trubbel.....

Men tack ändå, jag får se vad jag ska göra.

Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Vilken konstig verklighet du verkar leva i. :eek:
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".

När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj! :confused:" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.

Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.

Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.

Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.
 
Jag har inte varit någon ängel när det gäller det mesta inkl sprit... men det där är långt bortom vad jag och mina kompisar skulle ens ha funderat på att göra, det fanns inte ens på kartan. Bara att anmäla.
 
På vår resa i nian till Danmark så var det läraren som smugglade sprit. Vi var också fulla som ägg med bägge medföljande lärares välsignelse, fick till och med vintips av dom. Åh det glada 80-talet. Idag blir jag förbannad när jag tänker på det. Våra föräldrar trodde INTE att det var så det skulle gå till kan jag säga.
Jag kan fortfarande inte ens tänka på elefantöl utan att må lite illa. sviter efter klassresan i nian.
Vilken kom ens på att det var en bra idé att åka dit med 30 femtonåringar?
 
Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Vilken konstig verklighet du verkar leva i. :eek:
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".

När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj! :confused:" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.

Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.

Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.

Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.
Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.
Tonåringarna sitter på Internet istället för att halsa fulvin i buskarna, slåsd och vandalisera
 
Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.
Tonåringarna sitter på Internet istället för att halsa fulvin i buskarna, slåsd och vandalisera
Och då är det förmodligen en större risk för dem som ändå gör det att det leder vidare till annat missbruk, kriminalitet e.dyl.
 
Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Vilken konstig verklighet du verkar leva i. :eek:
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".

När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj! :confused:" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.

Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.

Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.

Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.
Detta är även min uppfattning om hur det vanligen brukar vara.
Frågan är om det skiljer sig beroende på vart man bor. Det kan hända att i vissa mindre orter att det är en annan kultur. Medan större städer mer är på din linje?

@escodobe
Har också läst denna studie och tyckte den var positiv ändå att drickandet och rökandet minskade bland unga. Så det TS beskriver kanske inte är så jättevanligt?
Oavsett är det bra att ta tag i det innan de börjar med värre saker.
 
Lite OT, men känner att jag måste få "skriva ur mig".
Vilken konstig verklighet du verkar leva i. :eek:
Jag är "nästan tonåring" - nyss fyllda 20 år, och känner verkligen inte igen mig i något av det där. Ingen i "mina krokar" (läs: en handfull av Sthlms södra förorter, varierande socioekonomiska bakgrunder) skulle på något sätt se något av det där som "normalt".

När det kommer till sex: Folk rynkar betydligt mer på näsan åt de som inte är oskulder före 14-15, än mig som är 20 år och okysst. Okej, lite extremt exempel kanske. Det finns absolut folk som slängt ur sig ett litet "Oj! :confused:" om jag yttrat mig om min okyssthet/oskuld. Men att vara oskuld vid 16 är absolut inte ett stigma här. Stigma är väl kanske fel ord öht, men det finns väl enstaka som skruvar på sig om vi pratar oskulder i 20-25 års åldern, ja. Men inte mer än så.

Alkohol/rökning: Upplever absolut att det finns en del 16-17 åringar som dricker en del. Men knappast några yngre än så, och inte i groteska omfattningar heller. Röker är det ytterst få som gör.

Langande på sociala medier: Ja, det förekommer. Tyvärr. Men inte i någon så jättestor omfattning. Och de som står bakom kontona är till 99% "etablerade kriminella". Det är alltså inga "vanliga" tonåringar likt dessa du tar upp i TS.

Mina källor: Empirisk studie av bekanta och deras syskon samt det jag själv fått bevittna i.o.m mitt engagemang som nattvandrare.


Men du lever väl ganska skyddat också om
Man jämför med de flesta?
 
Men du lever väl ganska skyddat också om
Man jämför med de flesta?

Det skulle jag inte säga, inte i den bemärkelsen iaf. Visst, jag lever ju "skyddat" på så sätt att jag själv inte dricker etc. Men jag känner en hel del folk på olika håll/kanter runt där jag bor, jag är ju (iaf på ett allmänt plan) medveten om vad de/deras syskon gör/inte gör. Dessutom nattvandrar jag ju, och då om någon gång ser jag ju vad som händer/inte händer.
Och dessa orter jag ändå känner lite folk är dessutom olika rent socioekonomiskt. Så jag anser mig ändå ha en hyfsat "bred" bild :)
 
Generellt så har både tonårsdrickandet och typisk "ungdomsbrottslighet" minskat sedan 80 och 90 - talet. Det finns det tillförlitligt statistik på.
Tonåringarna sitter på Internet istället för att halsa fulvin i buskarna, slåsd och vandalisera

Haha, det där är verkligen så enormt talande för iaf ungdomarna i min ort. Minns speciellt en fredagkväll i typ början av maj - när det inte var speciellt varmt ute. Vid 21 träffade vi några lite halvfrusna ungdomar (läs: typ 16-17 år) som satt och åt godis/pratade i en park. När vi frågade vad de hade för planer för kvällen svarade de: "Nä, vi ska nog gå hem gå hem snart, det är så kallt ute. Jaha, ska ni gå hem *någon* tillsammans eller hem till er själva? Det har vi inte bestämt än, men även om vi går hem till oss själva kan vi ju alltid fortsätta konversationen på Snapchat. ;) " När vi passerade förbi där igen vid 21.45 var de borta - de hade antagligen gått in.
Men just det där tycker jag är väldigt talande, iaf för min hemort. Om vi nattvandrare öht har stött på ungdomar ute har det varit rätt "tidigt" vid ca. 20.30-22. Och de vi ändå träffat har ofta som dessa suttit någonstans och ätit godis, pratat och lekt med sina mobiler. Efter 22-22.30 är det "tvärdött" ute häromkring - i bästa fall bara någon hundägare och sen vi.
Att ungdomar skulle hålla på och festa (ute) här jag då aldrig stött på, och den allmänna mentaliteten verkar som sagt vara att det är bekvämare att sitta med sin OLW påse och Snapchat i soffan än vara ute och röja :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp