Tonåring som langar sprit.

Det är väl jättebra till de gånger nåt händer, även om det överlag är lugnt.
Ja absolut. Fantastiskt också att volontärer (som kan vara svåra att hålla igång i engagemang) fortsätter trots att de varje natt knatar runt på helt tomma gator.
 
Jag har inte varit någon ängel när det gäller det mesta inkl sprit... men det där är långt bortom vad jag och mina kompisar skulle ens ha funderat på att göra, det fanns inte ens på kartan. Bara att anmäla.

Tänkte detsamma. Jag är uppvuxen på landet och var rätt vass på att känna igen smaken av hembränt (oavsett vad de försökt späda ut det med) när jag va 15- "dagens ungdomar" behöver ju inte dricka hb eftersom de har smuggelsprit- men just detta med avancerad langning på det här viset, det stötte vi aldrig på. Jag hade anmält. Dela pga effekten på köparna, dels pga risken för de som säljer som lär sig att "enkla" brott ger snabba pengar, plus att de dricker på det... känns som rejäl varningssignal där.

Det vet vi i ärlighetens namn inte heller :D :p
Men typ "utifall att". Fast ungdomarna verkar se oss som "några motionärer i röda jackor som är ute när alla andra är inne" :rofl:

Tycker det är grymt av er att vara ute. Det är ändå en trygghet om det finns nyktra vuxna ute som håller ett öga på saker och ting. Finns andra otrevligheter än fylla som kan leda till sårbara unga ute nattetid, och då talar jag av egen erfarenhet.
 
Precis som de andra tycker jag absolut att det är läge att tipsa polisen/tullen. Jag tror att vi överlag behöver bli bättre på att "lägga oss i" när vi ser att ungdomar är ute på fel spår. Jag jobbar som lärare och de elever som gör sådana här saker har i regel inte närvarande föräldrar utan det krävs att någon annan vuxen ser och försöker stoppa det.
 
Jag svarar alla! Tack för så många svar!

Jag vet inte hur det skulle gå till att förvarna tullen, då jag inte har en aning om vilken dag killarna åker, vilket tåg, vilken station i Danmark de kliver av på, var de handlar etc etc Tullen kan ju knappast gå genom samtliga tåg mot Sverige i 2 veckor för att leta efter två tonårspojkar som langar? Även om jag vet deras namn, uppger man ju inte namn då man köper en tågbiljett.

Men, jag ska absolut göra något. Igen, tack för alla svar, som givit mig lite råg i ryggen :-)
 
Även om jag vet deras namn, uppger man ju inte namn då man köper en tågbiljett.

Men, jag ska absolut göra något. Igen, tack för alla svar, som givit mig lite råg i ryggen :-)
Nu har jag inte åkt tåg just till Danmark, men bokar man via SJ är biljetter personliga och ska styrkas med legitimation. (Att de nästan aldrig kollar är en annan femma..)
Men hör av dig till tullen, de kan säkert avgöra om den information du har är tillräcklig.
 
Det har visats i studier* att ju mer "vi" vuxna lägger oss i sprit-, tobak- och drogvanor hos ungdomar, desto färre är det som brukar, och de som brukar brujar mindre.. Så lägg dig i. Det vinner alla på i längden.

*Bla en från Tjörn/Orust. Hade en gästföreläsare som arbetat med projektet och studien men helt glömt namnet på gubben.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp