Tonsillit - och konstiga symptom!

Lena Furberg

Trådstartare
Jo, det VAR tonsillit han hade (har!), Beauceronkillen min. Första veterinären snabbkikade honom i halsen, såg inget och så var det inge mer med det. Men hans ändlösa luftslickande bara fortsatte, liksom ett kopiöst gräsätande och dålig andedräkt. Förutom han han själv knappast mådde bra, höll jag på att bli galen på luftslickandet, häromnatten fick jag gå ner och lägga mig i soffan för att överhuvudtaget kunna sova. Sen inhandlades öronproppar!
Men nu har han Kåvepenin och jag är SÅ lättad! Det finns ljus i änden av tunneln! Veterinär nr 2 konstaterade det utan att ens titta honom i halsen, han kände genast hur svullen han var!
Samtidigt fick jag veta, att tonsillit kan ge alla möjliga diffusa symptom - hälta t.ex.! Hundar som visar upp konstiga, oförklarliga problem - kan ha tonsillit! Bakterierna sprider sig i kroppen och kan ställa till med elände. Hjärtfel bland annat!
Så nu är jag optimistisk. Funkar inte Kåvepeninet så tar vi bort dom otäckingarna ur hans hals.
Mest tänker jag på alla hundar med oförklarliga symptom - som kanske har nåt så "simpelt" som tonsillit! Som veterinären kanske missar!
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Vad skönt att det löste sig! Det är en så otroligt jobbig känsla att veta att något är fel men inte vad.
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Nu måste du nästan berätta vilke vet. som inte hittade det och vem som löste det:angel: Du får koda det lite med intialer;)
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Hmmm, ja, jag undrar verkligen om min hund har tonsillit då. Han luktar obeskrivligt illa i munnen, trots att jag håller efter tänderna, han får bra foder och jag kan inte hitta några pinnar/skräp som fastnat mellan någon tand heller...
Det blir nog ett besök till farbror doktorn ändå.

Skönt att du gick vidare med problemet till annan veterinär och fick svar!
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Ah, skönt att ni fick rätt på det - och jag är inte förvånad, jag misstänkte ju tonsillit redan när du beskrev hans symptom; jag kände ju alltför väl igen dem från hur mina hundar betett sig.

Hoppas det funkar med antibiotika, vi håller tummar och dubbelsporrar här.
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Nu måste du nästan berätta vilke vet. som inte hittade det och vem som löste det:angel: Du får koda det lite med intialer;)

Eeehhh, det vet jag inte om jag vågar... Jag gillar alla mina veterinärer - den första missade hans problem mest pga att han var där för Borrelian och hon bara slängde ett snabbt getöga i hans hals. Det var liksom inte huvudorsaken till hans besök. Hon är annars en toppenveterinär som jag verkligen gillar.
Den andra (på samma klinik) gick rakt på problemet så att säga och fattade på stubinen vad det var.
ÅsaA - joo, det var ditt inlägg som fick mig att inte släppa tanken på Tonsillit! Tack! :-)
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Undrar om vi inte har samma veterinär... Jag kör ju mot ditt håll när jag ska till vet. och där finns ju inte jättemånga. Råkar de vara norrmän?
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

kul att ni hittat vad som är felet :)
har en kompis vars hund hade något liknande besvär (jag kände dem inte då), "aha, tonsillit" tänkte veterinären och opererade bort halsmandlarna på hunden. besvären fortsatte och hunden visade sig ha noskvalster :D men men, hon lär ju aldrig nånsin få tonsillit iaf :)
 
Sv: Tonsillit - och konstiga symptom!

Låter precis som min. Vi fick höra att han hade noskvalster i 2 år när det egentligen var halsmandlarna som spökade. När dom upptäckte det så satte dom bara honom på kåvepenin och bokade tid för att ta ut dom direkt, efter 10 dagars medicinering innan operation var halsmandlarna fortfarande bara såriga slamsor för att de varit inflamerade så länge...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp