Toppmatad tvättmaskin?

Finns det tvättmaskiner som inte är tunga som as :confused:

Ja, jag har en Elektro Helios som tar 6 kg, frontmatad. Den går lätt att flytta på men nu står torktumlaren ovanpå så det blir lite svårare. Dock tar en vanlig tvätt med förtvätt typ 5 timmar... :crazy: och hittills har maskinerna hållit typ två år, sen ramlar trumman ner.
 
Jag har en toppmatat whirpool och den tvättar rent. Den centrifugerar bra oavsett vikt på tvätten. Däremot har gummit börjar gnissa lite när tumman snurrar. Jag tror att den behöver smörjas nånstans, men den har ändå fungerat utmärkt i flera år=)
 
Alltså, detta med tung..
I lägenheten i Uppsala hade jag tvättmaskinen i köket. Drog fram den när jag skulle tvätta - annars stod den under bänken.

Den rullade fint på sina hjul.
 
Någon som har tips på bra toppmatad tvättmaskin? Måste vara smal. Ska flytta till ny lägenhet och tänkte köpa tvättmaskin för första gången.

Vad ska man tänka på när man köper tvättmaskin?

Är helt nybörjare på detta

Jag köpte en toppmatad whirlpool (AWE 8840) när vi flyttade till uthuset. Behövde en så smal tvättmaskin som möjligt med maxdjup på 60 cm. Så för mig var storleken viktigast, sen blev det en kompromiss mellan mängd tvätt, varv per minut, pris och ljudnivå. Jag är jättenöjd med mitt val, riktigt bra kapacitet för att vara så liten. Har dock bara haft den i ett halvår så hållbarheten kan jag inte uttala mig om.
 
Alltså, detta med tung..
I lägenheten i Uppsala hade jag tvättmaskinen i köket. Drog fram den när jag skulle tvätta - annars stod den under bänken.

Den rullade fint på sina hjul.

Hjul på en tvättmaskin? Den rullade inte runt i köket vid tvättning då?:D
 
Är det av platsskäl den ska vara toppmatad? Jag hade det när jag bodde i USA och min erfarenhet är att de tvättar oerhört mycket sämre än frontmatade maskiner. Tvätten åker liksom bara runt. Hårt smutsad tvätt blev inte ren alls, oavsett om man hade mycket eller lite i maskinen.

Det tog mig narmare ett ar att bli van med min Amerikanska top matade maskin nar jag forst fick en sadan. Jag avskydde skrallet ... det blev inte rent, det var si och det var sa ... Lustigt nog, nar jag kom tillbaka till Sverige for att anvanda en Svensk frontmatad tyckte jag att min Amerikanska topmatade var battre. LOL
Numera har jag en (fortfarande Amerikansk, sa den ar stor som en Svensk "tvattstuge maskin") front matad, men i vissa fall saknar jag fortfarande min top matade maskin. Dar kunde jag tvatta ALLT. Om jag la in det hyfsat balanserat sa fungerade det alltid att centrifugera ... spelade ingen roll hur tungt eller stort det var.
 
Vi hade också en toppmatad whirlpool, när vi bodde i lägenhet. Den stod i duschen så vi fick hänga ett extra duschförhänge för så den inte skulle bli för blöt. Det var svårt att hålla rent i tvättmedelsfacket som satt i locket. Låset blev krångligare och krångligare, men den tvättade bra och hade 1600 varv eller mer på centrifugen så tvätten torkade snabbt. I huset har vi bara 1100 varv på centrifugen och nu torkar tvätten så långsamt.
 
Ett tips vad gäller tvättmedelsfacket... Jag använder inte ens mitt, sätter tvättmedlet direkt i maskinen, då slipper jag massa tvättmedelsrester.

Funkar såklart inte om man vill använda förtvättsfunktionen och sköljmedel, men kör man bara huvudtvätt och tvättmedel fungerar det minst lika bra som att använda facken!
 
På min maskin kan man ta loss hela tvättmedelsinsatsen i locket och det är mycket lättare att göra ren den då. Jag diskar den först och häller sedan i Virkon som får verka ett tag, då blir den så fräsch den kan bli. Ser också till att köra maskinen på 60 el 90 med jämna mellanrum.
 
På min maskin kan man ta loss hela tvättmedelsinsatsen i locket och det är mycket lättare att göra ren den då. Jag diskar den först och häller sedan i Virkon som får verka ett tag, då blir den så fräsch den kan bli. Ser också till att köra maskinen på 60 el 90 med jämna mellanrum.
Man kan ta loss den på min också men man kommer inte ner med en diskborste i behållarna på min.. Men man kanske kan hälla ner något "lätt frätande" som tar bort alla tvättmedelsrester utan att skrubba. Eller sköljmedelsfacket som blir värst hos mig.
 
Man kan ta loss den på min också men man kommer inte ner med en diskborste i behållarna på min.. Men man kanske kan hälla ner något "lätt frätande" som tar bort alla tvättmedelsrester utan att skrubba. Eller sköljmedelsfacket som blir värst hos mig.

Det du vill ha är Virkon. Häll först i kokande vatten (lite diskmedel i facken först) och skaka runt. Skölj och ha sedan i Virkonlösningen och låt den verka. Det fick bort det värsta kletet i min och den blev riktigt fräsch.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: Dorinda
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 187
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Måste köpa en ny tvättmaskin och det blir nog en Logik. Men har aldrig hört talas om det märket tidigare. Är det ett bra märke? Någon...
Svar
2
· Visningar
686
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
314
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp