Toppmatad tvättmaskin?

lillsmurfagirl

Trådstartare
Någon som har tips på bra toppmatad tvättmaskin? Måste vara smal. Ska flytta till ny lägenhet och tänkte köpa tvättmaskin för första gången.

Vad ska man tänka på när man köper tvättmaskin?

Är helt nybörjare på detta
 
Någon som har tips på bra toppmatad tvättmaskin? Måste vara smal. Ska flytta till ny lägenhet och tänkte köpa tvättmaskin för första gången.

Vad ska man tänka på när man köper tvättmaskin?

Är helt nybörjare på detta
Köp inte whirlpool om du vill tvätta mycket halvfulla maskiner.
 
AEG och Bosch har bra toppmatade maskiner. Ett alternativ om du vill ha separat tvätt och centrifug är AEGs Lavamat (finns även som Zanuzi, men samma tillvärkare i botten)
 
Jag fick iofs byta och den jag fick var lite bättre så det var kanske fel på den första men den kan haka upp sig och stå och tugga och inte gå över på centrifug. Särskilt på kortprogrammen.

Bara att byta programautomatik på maskinen då, händer relativt ofta (1 av 9-10000) att "analoga" automatikkrätsar inte har fullständig kontakt i alla program.
 
Bara att byta programautomatik på maskinen då, händer relativt ofta (1 av 9-10000) att "analoga" automatikkrätsar inte har fullständig kontakt i alla program.
Vad för ngt? Det står i instruktionsboken att maskiner kräver viss vikt för atg fungera optimalt.
 
Vad för ngt? Det står i instruktionsboken att maskiner kräver viss vikt för atg fungera optimalt.
I alla maskiner finns det en mojäng som fungerar ungefär som en gammal grammofon, med kopparskivor och pickuper, rätt ofta finns det punkter i "grammofonskivorna" som inte får kontakt med "pickupen" som då gör att tvättprogrammet står och stampar på ett ställe, eller så är det något fel i kugghjulet som driver mojängen så att den fastnar.
 
I alla maskiner finns det en mojäng som fungerar ungefär som en gammal grammofon, med kopparskivor och pickuper, rätt ofta finns det punkter i "grammofonskivorna" som inte får kontakt med "pickupen" som då gör att tvättprogrammet står och stampar på ett ställe.
Ja och första maskinen var troligtvis trasig men det står tydligt i instruktionsboken (som jag inte läste före köp) att problem kan uppstå med för lite tvätt.
Jag har hört mkt missnöje angående whirlpool så därför nämnde jag det.
 
Ja och första maskinen var troligtvis trasig men det står tydligt i instruktionsboken (som jag inte läste före köp) att problem kan uppstå med för lite tvätt.
Jag har hört mkt missnöje angående whirlpool så därför nämnde jag det.

Sådana problem uppstår väl egentligen bara med extremt energisnåla maskiner med inbyggd våg, och som sedan berättar för dig mängd tvättmedel mm du ska använda utifrån vald program och mängd tvätt...
 
Är det av platsskäl den ska vara toppmatad? Jag hade det när jag bodde i USA och min erfarenhet är att de tvättar oerhört mycket sämre än frontmatade maskiner. Tvätten åker liksom bara runt. Hårt smutsad tvätt blev inte ren alls, oavsett om man hade mycket eller lite i maskinen.
 
Är det av platsskäl den ska vara toppmatad? Jag hade det när jag bodde i USA och min erfarenhet är att de tvättar oerhört mycket sämre än frontmatade maskiner. Tvätten åker liksom bara runt. Hårt smutsad tvätt blev inte ren alls, oavsett om man hade mycket eller lite i maskinen.

Vet inte riktigt hur din maskin i USA ser ut, många av de maskiner jag sett från renoveringsprogrammen från USA (Total makeover, home edition?) använder ju fortfarande den "roterande" saken i mitten på en balja, men på de europeiska fabrikaten (AEG, Bosh, Zanuzzi mfl) så är trumman precis som på en frontmatad maskin, skillnaden är endast en lucka i trumman där man matar in och ur tvätten, och centrifugvarvtalet skal i princip matcha frontmatade maskiner.
 
Senast ändrad:
Jag har jättegoda erfarenheter av en toppmatad whirlpool. Svalde hur mycket tvätt som helst och gjorde även grovskitad tvätt ren. Tung som as att flytta så den såldes tyvärr.. :(
 
Är det av platsskäl den ska vara toppmatad? Jag hade det när jag bodde i USA och min erfarenhet är att de tvättar oerhört mycket sämre än frontmatade maskiner. Tvätten åker liksom bara runt. Hårt smutsad tvätt blev inte ren alls, oavsett om man hade mycket eller lite i maskinen.
Jag har haft bägge delarna och ser ingen skillnad alls i tävttresultat. Det är bara olika lsningar med matnignen.

I den grå forttiden fick jag höra att de toppmatade var stabilare eftersom trumman var fäst på båda sidor, till skillnad från den med frontlucka som är fäst i "bakväggen" enbart. Den eventuella skillnaden i hållfasthet har troligenut'jämnats.


Generellt så är det bra att kolla runt, läsa recensioner, och klämma och känna på vad som känns bra.
 
Vi har alltid haft toppmatad pga minimalt badrum och köpt den toppmatade som funnits på lokala järnhandeln :o de har fungerat bra, den jag har nu är nog en Whirlpool som iofs behöver bytas ut snart men det är för att den börjar bli sliten. Mina erfarenheter stämmer bra med @Migos, den sväljer mer än man tror och inga problem med att få tvätten ren.
 
Vet inte riktigt hur din maskin i USA ser ut, många av de maskiner jag sett från renoveringsprogrammen från USA (Total makeover, home edition?) använder ju fortfarande den "roterande" saken i mitten på en balja, men på de europeiska fabrikaten (AEG, Bosh, Zanuzzi mfl) så är trumman precis som på en frontmatad maskin, skillnaden är endast en lucka i trumman där man matar in och ur tvätten, och centrifugvarvtalet skal i princip matcha frontmatade maskiner.

Aha ok, ja sådana har jag ingen erfarenhet av utan jag hade den som du säger med en roterande sak i mitten och den tvättade verkligen uselt. Isf har jag inget att invända. :)
 
Jag hade för länge sen en AEG toppmatad som blev jättegammal och den saknar jag verkligen. De frontmatade jag haft efter det har inte hållit lika länge. Nu har jag en Bauknecht 5 år som börjar larva sig efter centrifugeringen. Garantin har just gått ut :devil:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
568
Senast: Dorinda
·
Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 186
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Måste köpa en ny tvättmaskin och det blir nog en Logik. Men har aldrig hört talas om det märket tidigare. Är det ett bra märke? Någon...
Svar
2
· Visningar
686
Hemmet Såg att det har kommit lite mörk choklad från chokladkaka på dynan på en antik stol. Har ni något bra tips om hur jag tar bort det? Har...
Svar
5
· Visningar
314
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp