Tvättmaskin med torktumlare, bra eller dåligt?

Jag har och är väldigt nöjd med min.
Torkkapaciten är lägre än den för tvätt, det är något man får tänka på.
Vanliga kläder hänger jag på torkställning, underkläder, lakan, handdukar tumlas.
Det är ju precis som en vanlig tvättmaskin annars med många olika program.
Tycker inte den är så fasligt långsam, 1 h - 1.4 h beroende på program, runt 1 h torktumling beroende på hur full den är.
Vad har du för sort som tar så kort tid?
 
Har kombi, Siemens. Fördelar:
- Tar mindre plats om man bor litet istället för både tvätt och tork separat.
- Man kan torktumla saker som sängkläder och handdukar direkt och slipper hänga upp (som så vore fallet om man bara har tvättmaskin).
- Har luddsköljning man kan köra emellan tork och tvättprogram.

Nackdelar:
- Tar lång tid och en kombi har nog inte samma kapacitet att torka som en tork för sig. Jag kan behöva köra torkprogrammet två gånger. Det stör mig inte, men det är kanske inte optimalt om man är flera.
- Är tveksam om den skulle kunna hantera väldigt håriga schabrak i längden.
 
Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har hört de som älskar det och de som avskyr det, så vad säger Buke? Jag kommer att kunna ställa upp en torkställning i lägenheten, men det vore skönt att kunna få tvätten torr lite forttade.
Nöjd med vår! Tidsåtgång gör oss inte särskilt mycket. Tumlar 60-tvättarna.
 
Upplevde också att vår tvätt blev luddig i den kombinerade! Detta trots att vi aldrig använde torkfunktionen. Så kan ju ha varit en slump förstås.
 
Det finns en stor tvättstuga i det hus som jag ska flytta till, där tänker jag tvätta lakan och större saker. I lägenheten finns plats och urtag för tvättmaskin, och jag vill ha en egen för att kunna tvätta undan och slippa dessa berg som det kan bli nu när jag lyckas få tvätt-tid runt var tionde dag. Jag tänkte också tvätta schabrak och annat från stallet som kanske hårar.

Så när jag började titta på tvättmaskiner kom jag på att jag kanske lika gärna skulle satsa på en med inbyggd tumlare. Tycker dock att det känns rätt jobbigt att höra att tvätt plus tork kan ta uppåt sju timmar så det blir kanske bara en maskin. Det finns utrymme för en torktumlare också men det kommer jag inte att köpa en separat.
Om det ändå finna torktumlare och tvättstuga i huset hade jag inte köpt en kombinerad. Tycker aldrig det blir riktigt torrt, och edt tar orimlig tid! Samt som tidigare skrev, har man djur så är allt djurhår likosm kvar i maskinen.
 
Vi har en kombinationsmaskin från LG som ska klara 10 kg tvätt och 8 kg tork. Jag tycker den funkar jättebra. Jag plockar en tuss ludd och hundhår ur botten av gummibälgen efter varje tvätt och resterande ludd hamnar i silen eller spolas ut i avloppsvattnet. Dunfyllda saker som kuddar tar lång tid att torka men annars tycker jag torkfunktionen funkar fint. Vi hängtorkar dock det allra mesta och om jag vill mjuka upp något som redan är torrt finns ångprogram (använder det ibland för sonens kläder, och även på linnegardinerna för att ta bort veck). Om jag ska köra flera maskiner samma dag planerar jag så att det som ska tumlas körs sist eftersom det programmet tar 5-6 timmar inkl avsvalning.
 
Jag har en och är nöjd med den. Var lite skeptisk först men den både tvättar rent och tumlar torrt.
Tycker inte att den är så långsam? Kör jag en tvätt med påföljande tumling så tar det totalt 3h 10 min.
Endast torktumling tar 1h30 min.
 
Vi har en då vi har lite lite plats på badet. Tumlar bara handdukar, strumpor och lakan resten hängtorkas. Tar väl ca 4h för allt att bli torrt när jag trumlar, då är det ca 20 strumpor, tre lakan och kanske nån liten handduk i maskinen om du är nyfiken på hur mkt som torkas. Vi har sånna torkbollar i, vet inte om det gör nån faktiskt skillnad men det påstås hjälpa på tiden ^^
Tycker det funkar helt ok, hade jag kunnat välja hade jag velat ha separat men det får inte plats och detta fungerar ändå hyfsat som alternativ tycker jag ☺️
 
Om inte alternativet en tvättmaskin och en torktumlare är alternativet så hade jag absolut valt en kombinerad. Då finns valmöjligheten att tumla om man vill. Det tar absolut lång tid att köra ett kombinerat program, men det är också himla smidigt att stoppa in tex handdukar på morgonen och de är rena och torra när man kommer hem från jobbet. Jag bytte från en kombinerad till två maskiner, men just detta kan jag sakna.
 
Jag har kombi pga litet badrum och tycker den fungerar bra! Kanske som de andra säger att det tar lite mer tid att torka, och i bland får jag torka två gånger om det är mycket som ska torkas.
Jag torkar dock enbart sängkläder och handdukar.
Gillar starkt att jag kan dra igång den och att den både tvättar och torkar utan att jag behöver "passa" den och flytta kläderna.

Det jag lärt mig nu efter två år med min kombimaskin är att man behöver ta hand om den på ett lite annorlunda sätt jämfört med separata. Till exempel fick jag ofta luddiga kläder tills jag förstod att jag behöver plocka bort ludd/katthår om jag har torktumlat innan jag drar igång en vanlig tvätt.
Jag använder en scrub daddy damp duster och drar helt enkelt av gummilisten med den - då blir ludd och katthår som små korvar som jag lätt kan göra mig av med, tar max 1 minut "extra". Sedan även att varje gång jag torkat ngt dra igång "luddborttagningsprogrammet" som tar ca 12 minuter.
Jag har även lärt mig att den torkar bättre om jag inte proppar den knökfull :angel: och att den torkar väldigt mycket snabbare om man stannar den i torkprocessen och skakar lite på det man vill ha torrt.
Det enda jag ångrar är att jag valde den billigaste som fanns. Nästa maskin kommer nog också bli en kombi men då kommer jag göra lite research!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 468
Senast: Squie
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 506
Senast: Amha
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 209
Senast: Whoever
·
Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Saija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp