Tvättmaskin med torktumlare, bra eller dåligt?

Görel

Trådstartare
Moderator
Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har hört de som älskar det och de som avskyr det, så vad säger Buke? Jag kommer att kunna ställa upp en torkställning i lägenheten, men det vore skönt att kunna få tvätten torr lite forttade.
 
Avskyr det. Men det beror väl på att jag i huset hade både och så jag är van med en bättre lösning. En normal tvättomgång med tumling kan ta 6 timmar. Men det är en lösning om man absolut inte har plats för både tumlare och tvättmaskin.

Tumlar bara sånt som absolut måste tumlas. Lakan och handdukar. Jeans om det är dåligt torkväder eller om jag har mycket tvätt samtidigt. Jag har en handdukstork som jag torkar tjockare plagg på. Samt handduken förstås
 
Avskyr det. Men det beror väl på att jag i huset hade både och så jag är van med en bättre lösning. En normal tvättomgång med tumling kan ta 6 timmar. Men det är en lösning om man absolut inte har plats för både tumlare och tvättmaskin.

Tumlar bara sånt som absolut måste tumlas. Lakan och handdukar. Jeans om det är dåligt torkväder eller om jag har mycket tvätt samtidigt. Jag har en handdukstork som jag torkar tjockare plagg på. Samt handduken förstås
Håller med om detta! Vi hade en sådan kombinerad förut och vi använde aldrig torkfunktionen eftersom den tog sådan orimligt lång tid…
 
Jag hade det när jag bodde mindre. Tyckte det var toppen! Hade varit drygt att behöva hänga upp sängkläder och handdukar och sånt för att torka på så liten yta.
 
Vi har en sån, den är jättebra! Vi fick dock höra att man ska inte köpa de billigaste, det blir inte bra. Så vi köpte en som fått bäst i test osv, den funkar kanon.
 
Har haft en sådan som "lägenhetsmaskin" när jag bodde i lägenhet.

Den användes till "underklädestvätt" och i mer akuta lägen när något som vi upplevde behövdes tvunget skulle tvättas bums.

Ofta så har kombimaskinerna mindre kapacitet jämfört enskilda maskiner. De tar ofta rejält med tid på sig.
Vi hängde nog en hel del av tvätten från lägenhetsmaskinen, istället för att låta den tumla.

I huset fanns en bra tvättstuga, där tvättade vi lakan och stortvättade mycket på en gång.

Du har inte plats med "tvättpelare"?
 
Jag tror det beror på hur mycket och hur ofta man tvättar. Grannen har en sådan och sa det är värdelöst för om man vill köra mer än en maskin på raken så måste man vänta tills det torkat också. Just därför skulle jag aldrig skaffa det, jag tvättar nästan bara på helgen och då behöver jag hinna med ett antal maskiner.
Men tvättar man bara en omgång då och då är det säkert praktiskt.
 
Jag har en sån pga litet badrum. Har tillgång till tvättstuga också, så den egna maskinen är mer för backup plus att tvätta träningskläder. Det är dock väldigt väldigt skönt att kunna torka tvätt inne i lägenheten när familjen är sjuk t ex
 
Jag har ingen egen erfarenhet av dem men de sa i en butik till oss att de är inte bra på varken att tvätta el torka. Men jag kan tänka mig att de utvecklats o är bättre idag.
 
Har en i min lägenhet, men tumlar bara handdukar. Funkar helt ok men om man är en sån som tumlar ”allt” hade jag helst haft separat tumlare. Tycker inte att det brukar bli 100% torrt och tar tid, 60 grader kortprogram + tork tar nog 5:45 om jag inte minns fel
 
Jag gillar inte att tumla tvätt så för mig är det en ickefråga egentligen, men jag har inte hört mycket gott om dem generellt. Jag har hellre bara vanlig maskin och hänger tvätten.
 
Det finns en stor tvättstuga i det hus som jag ska flytta till, där tänker jag tvätta lakan och större saker. I lägenheten finns plats och urtag för tvättmaskin, och jag vill ha en egen för att kunna tvätta undan och slippa dessa berg som det kan bli nu när jag lyckas få tvätt-tid runt var tionde dag. Jag tänkte också tvätta schabrak och annat från stallet som kanske hårar.

Så när jag började titta på tvättmaskiner kom jag på att jag kanske lika gärna skulle satsa på en med inbyggd tumlare. Tycker dock att det känns rätt jobbigt att höra att tvätt plus tork kan ta uppåt sju timmar så det blir kanske bara en maskin. Det finns utrymme för en torktumlare också men det kommer jag inte att köpa en separat.
 
Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har hört de som älskar det och de som avskyr det, så vad säger Buke? Jag kommer att kunna ställa upp en torkställning i lägenheten, men det vore skönt att kunna få tvätten torr lite forttade.
Inget att ha om du frågar mig.
Luddet/djurhåret som man blir av med i filtret på en vanlig torktumlare stannar i vår maskin och hamnar gärna på nästa tvätt istället...

Edit: Och det tar en himla tid.
 
Avskyr det. Men det beror väl på att jag i huset hade både och så jag är van med en bättre lösning. En normal tvättomgång med tumling kan ta 6 timmar. Men det är en lösning om man absolut inte har plats för både tumlare och tvättmaskin.

Tumlar bara sånt som absolut måste tumlas. Lakan och handdukar. Jeans om det är dåligt torkväder eller om jag har mycket tvätt samtidigt. Jag har en handdukstork som jag torkar tjockare plagg på. Samt handduken förstås
Håller oxå med,det stod en näztan ny i zkånehuzet, den åkte ut i höztaz
 
Jag har och är väldigt nöjd med min.
Torkkapaciten är lägre än den för tvätt, det är något man får tänka på.
Vanliga kläder hänger jag på torkställning, underkläder, lakan, handdukar tumlas.
Det är ju precis som en vanlig tvättmaskin annars med många olika program.
Tycker inte den är så fasligt långsam, 1 h - 1.4 h beroende på program, runt 1 h torktumling beroende på hur full den är.
 
Vi har en, men använder sällan tumlaren utan hänger allt. Men jag tycker ändå att det är bra att möjligheten till tork finns. Dock så använder jag inte torktumlare om det varit en separat maskin heller.
 
Jag hade en i min förra lägenhet. Tyckte den funkade bra, även om det tog lång tid. Men den absolut största nackdelen tyckte jag var, som någon annan också skrev, att den inte hade ett fack för att samla upp luddet utan det stannade kvar i maskinen på något sätt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 469
Senast: Squie
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 508
Senast: Amha
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·
Hemmet Måste köpa ny torktumlare, funderar på vad man ska ha? Jag har sedan jag köpte ny tvättmaskin sagt att jag vill ha en torktumlare med...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: Saija
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp