Torktummlare

Megs

Trådstartare
Jag vill ha en torktummlare :laugh:
Vi har ingen tvättstuga så all tvätt hänger alltid på tork i vardagsrummet nu när man inte kan hänga utomhus längre och det ser så himla trist ut....:grin:

Har lämnat ett meddelande på min hyrsvärds (vi hyr privat) telefonsvarare med lite frågor men ville kolla med er också.

Om man hyr hus som vi gör - betalar vi eller hyresvärden för en torktummlare i vanliga fall? Räknas det som standard eller "lyx"?

Jag antar att dem måste pluggas in i speciella uttag? Kan man ha en i badrummet (enda stället vi har plats)?
Kan den står "utomhus" vi bor på gård och har lite div. byggnader i anslutning till huset. Kommer ju att var under tak så klart men det är plåtbyggnader...
Kan vem som helst koppla in en? Om vi köper själva så kommer vi ev att köpa begagnat så då får man ju fixa transport / inkoppling själv.
Måste det finnas vent.utsläpp för den eller räcker det med att man lägger ut "slangen/röret" genom ett fönter vid användning?

Sv: Torktummlare

En vanlig torktumlare kräver inget speciellt uttag... Rejäla maskiner för lägenheter är ju sin sak...
Vi har våran i badrummet- ovanpå tvättmaskinen. Finns speciella "låsanordningar" att köpa så att de står på plats.
Utomhus tror jag inte att den kan stå. Utsidan rostar nog om det är så fuktigt o kallt. Men jag är inte säker. Tror att det går åt mer energi för att få tvätten torr- högre elräkning... Jag har dock inget belägg för detta :) Kan vara helt fel...
Köper du en kondenstumlare kan du återvinna värmen i huset- alltså behöver du inte koppla in den någonstans. Jag har alltid min badrumsdörr öppen när jag tumlar. Det blir fuktigt annars... Men den hjälper till o värma hallen med då :)

En kondenstumlare kräver bara en vanlig elanslutning.

Jag tror inte du kan kräva att din hyresvärd köper en tumlare och förmodligen blir det billigare för dig själv att köpa en. Jag betalade ca 3000:- för min Candy och jag betalar ca 1,25 för varje användning.

En vanlig torktumlare kräver inget speciellt uttag... Rejäla maskiner för lägenheter är ju sin sak...
Vi har våran i badrummet- ovanpå tvättmaskinen. Finns speciella "låsanordningar" att köpa så att de står på plats.
Utomhus tror jag inte att den kan stå. Utsidan rostar nog om det är så fuktigt o kallt. Men jag är inte säker. Tror att det går åt mer energi för att få tvätten torr- högre elräkning... Jag har dock inget belägg för detta :) Kan vara helt fel...
Köper du en kondenstumlare kan du återvinna värmen i huset- alltså behöver du inte koppla in den någonstans. Jag har alltid min badrumsdörr öppen när jag tumlar. Det blir fuktigt annars... Men den hjälper till o värma hallen med då :)

Tvättmaskin/torktumlare skall vara fast anslutet i ett badrum. Inga skarvsladdar liggandes på golvet/väggen.
Finns regler att följa.

Varför inte skaffa ett torkskåp istället? Där kan du ju hänga tvätten utan att ha värmen på jämt.
Både torktumlare o torkskåp drar massor av ström. Så har man inte bråttom så kan ju tvätten hänga i skåpet utan värme.

tja... torkskåp kanske inte vore så tokigt heller.

ska kolla runt på priser.

kommer nog att be min granne som är pensionerad elektriker att ta sig en titta på att koppla in dem till oss.

Vi köpte en väldigt billig på Mediamarkt, tror den kostade strax under 1000kr. Något okänt märke, men har funkat finfint i 1,5år nu. Vanligt eluttag.

Jag menade naturligtvis att det inte var ett 3fasuttag..... Därav stora lägenhetsmaskiner...
Men visst hon kanske hade tänkt dra in ett gr enuttag från rummet brevid så det var väl bra att du berättade det :)

Det är kondenstumlare vi vill ha.
Har kollat priser och de verkar ligga på ca 250eur och uppåt på de större butikskedjorna man hittar på Internet. Är det normalt?
Vi har också satt ut annons om att vi önskar köpa en begagnad om inte annat, återstår att se om någon hör av sig.

Ang. inkoppling så är det (tyvärr) inte lika mycket regler etc runt hur saker kopplas/byggs här som i sverige, men jag kommer att be min granne att hjälpa till att få den på plats och att det går till på riktigt sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka