Tornerspel

B

**BORTTAGEN**

Jag har från och till varit intresserad av att prova tornerspel. Nu ska det tydligen starta en grupp i sörmland? Nånting med bock hette de...

men jag har en hel del frågor kring detta:

Fungerar riddarsällskapen som föreningar?

Hur mycket kostar det att vara riddare? (utrustning, medlemsskap, träningar etc)

Hur ofta träffas ni och tränar?

Tävlingar...?


ja... ni kan helt enkelt roa er med att skriva allt ni vet om tornerspel! :D
 
Du behöver 6-8 meter tyg för att sy ett coperture (schabrak) till hästen och en tabard till dig. Hur mycket tyg som går åt beror litet på hur stor du och hästen är. Lämpliga tyger kostar allt mellan 50-150 kr/meter (1,50 bredd) av den enklare typen och litet mera "snygga tyger" kan kosta hur mycket som helst egentligen.

Minst 500:- får man nog tänka sig lägga i tygkostnad, om man inte kan sy själv tillkommer det också.

Jag vet inte riktigt vad "hollywoodtygbrynjorna" kostar idag men dom är dyra....

En riktig stålbrynja kan man få tillverkad för kring 3000:- litet beroende på hur stor man själv är. (Tips kolla in annonser på levande rollspels sidor där slumpas ibland brynjor och brynjehuvor bort om ägaren behöver pengar snabbt eller har tröttnat på hobbyn). Ska man ha brynjebyxor kostar dom minst som en kroppsbrynja men är svårare att hitta begagnad.

Hjälm: Vill man ha en riktig riddarhjälm i stål kostar dom 1000:- och uppåt riktigt snygga hjälmar (tex salleter smidda i ett stycke kostar 5000:- och uppåt mest uppåt :D)

Svärd: samma här minst tusen pix... (fast själv har jag haft tur och hittat ett halvsjysst för 500:-)

Sadel: Ska man ha en sadel som ser helt medeltida ut tex en portugisisk sadel får man nog räkna ca 7000:- och uppåt. (Men man kan ju rida i tex en westernsadel, eller en vanlig sadel som man har lagt ett fårskinn över)

Nordsvensk att rida på: 5000-25000:- Vill man lyxa och rida en Andalusier eller en Fries så räkna minst 75000:- för hästen.

Ja listan kan göras hur lång som helst :rofl:. Allt beroende på hur rik och/eller petig man är. Men för att träna behöver man inte mycket. Litet sunt förnuft, sig själv, en häst, ett träsvärd och en lans.

Kort sagt börja träna, är det kul sy ett schabrak och en tabard. Allt efterssom tiden går bygg på med grejer allt eftersom enligt eget tycke och smak...

Kung Tulle
 
OBS! Glömde ju! När det gäller tyger...ett tunnare ylletyg är bättre än ett bomullstyg efterssom det ventilerar bort svetten bättre, och schabraket blir inte lika plaskvått en varm dag, för hästen kommer att svettas när den arbetar under ett tournerspel.....

Se bara till att ylletyget går att tvätta. Tvätta alla tyger INNAN du syr ngt av dem. Pinsamt om det krymper i 1a tvätten eller hur?

Varning för guld och silverlame' tyger, förutom att de inte ser medeltida ut så blir vissa sorter svarta efter det tvättas, få en liten provbit i affären och provtvätta om du tvunget ska ha lame'.

/Kung Tulle
 
tack för ett bra svar! dock inte så upplyftande, hehe (måste allt kosta så mycket? :eek: :devil: )

nåväl... här kommer lite mer att svara på... ;)


Tyg och sånt är jag med på, det verkar kul. Men det här med brynja... är det ett måste?

vad har man annars för byxor? jag antar att jag får glömma mina älskade jeans :D

sen det här med vapen... svärd och sköld och lans och allt vad det är... när används de? lansen fattar jag ju att man måste ha när man plockar ringar och har sig. :bump:
hur får man tag på en sån förresten?


...en häst har jag i alla fall! :D :D
 
jag känner en smed!!!

han gör svärd bland annat vet jag...


om du kommer till det menar jag. :)
 
Zacha!

Bockens Kämpar har tyvärr ingen hemsida än med på www.riddare.nu finns det en mailadress till dom under rubriken "riddarsällskap".
Vad det gäller medlemsskap så tror jag de flesta sällskap plockar in sina medlemmar o att det inte finns nån avgift utan att sällskapet lever på sina inkomster från tornerspelen.
I det sällskap jag är med i får vi igen alla pengar för utrustning och resor. Sällskapet har alla vapen, brynjor och schabrak och liknande.
Hur det ligger till i just Bockens vet jag ej då dom är nystartade och jag inte har haft någon närmre kontakt med dom.
Visst vore Kungens förslag ett underbart scenario men för att rida tornerspel idag (utan tävlan) behöver du en häst över ponnymått. Utrustning av bra kvalitet (behöver inte vara av äkta ringar även fast det vore snyggt). De flesta tornerspel är till för publiken. Vill man vara helt historiskt korrekt (vilket blir jäkligt svårt o dyrt) får man väl vara det men det behöver inte vara så. Publiken är vanliga svenssons som uppskattar färger o fart.

men JEANS går absolut bort ;)


Jag tycker du tar kontakt med Bockens Kämpar och kollar med dom hur det är med alla dina frågor.

Lycka till!
 
så, i det sällskap som du är med i får ni låna utrustningen, om jag förstod rätt?

min häst är en connemara som är 147cm. så om vi sparar nån millimeter på hovarna går han alltså in? :rofl:
(jo, jag tillhör dem som tycker att mankhöjdshysteri är löjligt...)

Nåväl. jag ska maila Bockens Kämpar och bomba dem med frågor också... :bump:
 
Just därför har jag slutat att rida tournerspel....Pga av att det inte finns en strävan att göra det historiskt korrekt bland 99% av utövarna.

Det vanligaste argumentet är att det blir "för dyrt". Men om tournersällskapen lade undan en summa från varje gång dom tjänar pengar på en show skulle det snart finnas pengar till bra utrustning.

Apropå ponnymått.... Jag anser fortfarande att det är fel att de moderna sällskapen inte tillåter hästar under ponnymått. Riktigt riktigt korkat. (OBs jag menar nu stor c-ponny och uppåt).

Men det är en "klick" som suttit och gjort alla regler och det finns ju inget som hindrar ett sällskap att ha egna regler, ordna ett eget SM etc. Vilket sannolikt kommer att ske när det blir tillräckligt många av utövande "riddare" som vill ha något mera ut av det hela en en show för publiken.

Vilket också iofs är ett missförstånd eftersom även en autentisk uppvisning kan vara flashig och jättespännande för en publik.

Se tillexempel riddaruppvisningen på Middelaldercenter i Nyköbing i Danmark. De har visserligen bara två riddare till häst, men varje detalj är korrekt 1300-tal.

Det behöver INTE bli dyrt att vara historiskt korrekt. Men man måste då anstränga sig litet och inhämta kunskap samt vara beredd på att bygga/sy saker själv.

Det går ju tex att köpa ringbrynjeringar lösa och bygga egen brynja.

Och handen på hjärtat, hur mycket lägger inte tex en vanlig tävlingsryttare ut på sin hobby...startavgifter, saker som kyllera, hästschampo och liniment, benskydd, sadlar, tävlingskavaj etc etc.

Jag vet vissa som köper sadelgjordar för 1900:- och hjälmar för 2500:- och om man nu gillar tournerspel och inte tävlar "vanligt" varför skulle man då inte kunna lägga ner motsvarande på "riddargrejor"? Förutsatt att man har pengarna såklart....

Och som sagt för att TRÄNA behöver man en häst och en lans och ett träsvärd och litet kunskap om vad man ska träna...inget mera.

/Kung Tulle
 
Jag tror inte att dom står med måttstock eller kräver mätintyg på hästen.

Jag menar en lång gubbe på 190 cm som rider tex en quarter som är 155 cm hög i jämförelse med mig som är 162 cm lång på min nordsvenska hingst som är 146 cm. Då ser det ut som att gubbens quarter är mindre!

Jag har varit med om att en kille i ett tournersällskap trodde att min welsh var en Lipizzaner. Han blev genuint förvånad när han fick veta att min lillpålle bara var 135 cm. Eftersom han såg mycket högre ut.

Om jag var du skulle jag bara helt fräckt påstå att connemaran var 150 cm! :D

/Kung Tulle
 
I vårt sällskap äger vissa av oss riddare våra egna utrustningar, jag är en av dem. Men vi har schabrak o rustningar i sällskapets ägo för det som inte skaffat egna elelr inte vill skaffa egna.

Ang. mankhöjden så är det endast på SM dom den reglen finns. Och det är en regel som alla lag anslutna till SRS var med att anta på ett av de möten som är varje år.
Därmed inget sagt om att din connemara inte kan vara med under resterande säsong.
 
Denna klick var utvalda representanter från varje sällskap... Tror inte det kan bli så mycket bättre än så faktiskt. Men det är som du själv skriver - finns inget som hindrar att man är ett sällskap som inte är anslutet till SRS o dom får göra precis som dom vill.
Trist att du slutat rida tornerspel men varför inte starta en grupp full av lika engagerade medlemmar som du. Jag personligen skulle tycka att det var riktigt kul att få se en helt historiskt korrekt grupp (fast då får vi skippa tjejerna va? :( )

Det finns ju en marknad för olika typer av spel. Det som vi idag kallar tornerspel är iaf i mina ögon en sorts teater.

Tyvärr har jag inte pengar att ha en hel ringbrynja, mitt schabrak är säkerligen inte korrekt (men jäkligt snyggt) hästen min (nordsvensk) är för stor och jag har fel kön - men fan så kul jag har! Och det är ändå i min värld det väsentliga =)

/Mia, dotter till en av de få ÄKTA dubbade riddarna i Sverige ;)
 
Fel kön...

Det finns dokumenterat att kvinnor deltagit i karusellspel under 1500-1600-talet, samt det finns dokumenterat att kvinnor deltagit i beriden strid under 1400-talet i Frankrike. Det fanns bla en kvinnlig banerförare under hundraårskriget mellan England och Frankrike.

/Kung Tulle
 
Nåja, klick och klick...

jag är en av dom som suttit med ifrån början i SRS och varit med att ta fram regelverket. På mötena har en eller två representanter från varje lag varit med. Just mankhöjdsfrågan är en ständig källa till debatt. Det röstas i frågan (en röst/lag) på var och varannat möte, och efter mycket debatt fick vi ner det från 150cm till 148cm, vilket i alla fall är åt rätt håll.

Regelverket gås igenom två gånger om året och ändras allt efter behov. Men regelverket är också anpassat för "standardtornespelet" i Sverige, vilket inte är vad jag eftersträvar, därför har jag börjat gå ifrån den vanliga tornerridningen och kommer framöver ägna mig mer åt historisk ridning. Jag är just nu och leker på 1600-talets ridning men planerar att söka mig neråt i tiden till medeltid också. Jag önskar bara jag hade mer pengar att lägga ner, jag vill ha en snygg 1300-1400-talrustning...
 
Måste bara få säga några ord...
Håller själv på med tornerspel sedan ett par år tillbaka och jag erkänner att visst, vi är inte 100 % medeltid men vad jag vet så har vi aldrig fått något klagomål om det efter våra föreställningar, tvärtom har vi fått beröm för vår fina och välskötta utrustning! jag tycker det är tråkigt när "medeltidsfanatikerna" (ursäkta uttrycket) ska beklaga sig över att folk inte tar det här med medeltid på allvar, men som någon påpekade i nåt inlägg någon annanstans (som jag slarvade bort) så är ju tornerspel nu för tiden ett spel för publiken och då krävs det ju faktiskt inte riktigt samma utrustning för ändamålet som det gjorde på medeltiden. eller? Att man sen kan göra sitt bästa håller jag med om, färgade benskydd och gummityglar är kanske inte att rekommendera (inte under spel iaf, sen är det väl frittfram!). men jag gillar inte när det ska klagas på att det är någon som inte har en "riktig brynja" från topp till tå, låt det ta sin tid! Kanske är det någon som inte har hunnit skaffa sig en och det är väl dumt att låta intresserade folk stå utanför för att de inte har den autentiska utrustningen? Det handlar ju om både tid och pengar och för vissa av oss (tex jag själv) så är inte tornerspel det jag brinner för mest av allt. jaja det var bara en liten synpunkt. Ni får väl komma till Rikstorneringen i sommar och se vilken grupp som har flest ringbrynjor och riktiga svärd?!!
 
Oj, Tornerspel, det hade jag glömt bort! Är själv lajv intresserad och Tornerspel skulle man självklart vilja testa då man skaffat pålle. Men det verkar ju inte sådär jätte lätt att få kontakt om hur man börjar? hmm..
Såg Tornerspelen på Gotland förra året, rätt kul :)
 
Det jag, som gammal tornerryttare, opponerar mig emot är när man VET att man inte har utrustning som är historisk, ändå går och berättar vilket århundrade den kommer ifrån...

Min egen utrustning har brister och när jag pratar med folk brukar jag vara ärlig: "Min utrustning är inte helt korrekt, mest eftersom jag inte haft tid/råd att skaffa allt, men hjälmen är dokumenterad från 1100-talet, medan det nog kan sägas att resten av rustningen är lite senare i period, kanske tidigt 1200-tal. Schabraket har jag gjort utifrån en målning från mitten på 1200-talet (har jag för mig att det var), och bjällrorna finns med på målningen de också."

Ungefär...
 
Precis Jegra! Man behöver inte ha allting helt korrekt, men man ska veta vad som är historiskt dokumenterat och vad som inte är det!

(Jag var för ett tag sedan och visade mig som riddare (utan häst) på en skola när dom hade medeltidstema...Berättade litet om Bayeuxtapeten och sedan om min tidigmedeltida rustning....Med normandisk hjälm...brynja som liknar de på tapeten....etc. Men jag berättade också att min sköld egentligen var från 1200-talet och att jag hade moderna stövlar.

Helhetsintrycket var ändå en sjysst normand från 1000-1100-talet men det fanns ju "defekter" :).

Särskilt när man visar grejor för folk som inte kan så mycket är det viktigt att ge korrekt info och förmedla en god bild av historien!

/Kung Tulle
 
Och när folk måste skarva och hitta på saker och ting, som om "äkta" medeltid inte räckte till... *himlar med ögonen*
 
Bjällror!

Jegra!

Jag har läst att man i Italien hade en speciell sorts tournerspel inne i städerna...alltså på stadens gator. Då var man tvungen att ha bjällror på på hästen för att varna fotgängare att man kom galopperande.

Om man red ihjäl en åskådare och hade bjällror på hästen blev man inte straffad för mord. Men om man inte hade bjällror blev man straffad.

Litet kul kuriosa!!!

Det låter ju vackert med bjällror också!!!

Slädekipage var ju också långt fram i 1900-talet tvungna att ha bjällror eftersom de for fram så tyst. Just för att de inte skulle köra på folk (eller en annan släde i en dold kurva).

/Kung Tulle
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 217
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 940
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Alltså jag har brytt huvudet åt det här med nästa ras i säkert ett år nu, utan några egentliga framgångar. Jag vet vad jag vill ha, men...
Svar
6
· Visningar
2 270
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 781
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp