Torr hud, duschrutin

Bukefalos 30 år!

Masqueradee

Trådstartare
Nu är hösten här, och därmed inleds min säsong som #torrboll... Min hud stramar och kliar så fort jag kommer ur duschen, och det är torrt och fnasigt mest överallt. Jag funderar därför på att börja med skrubbar och liknande i duschen, men det är ju en djungel att försöka förstå vad man ska använda!
Skrubb med mikroplaster går ju bort. Vissa använder socker istället. Sen finns det ju borstar för att torrborsta innan, det finns loofah-svampar, andra svampar, hårda obehagliga bollar från IKEA, jutetyg för skrubb av rygg... Vad är det man bör använda?! Vad tycker ni har funkat bäst för er hy?
När jag duschat dränker jag kroppen i Nivea Repair and Care, very dry and sensetive skin och Nivea creme på händerna under dagen. Funderar dock på att kanske komplettera och använda något mer där också...

Nu är hösten här, och därmed inleds min säsong som #torrboll... Min hud stramar och kliar så fort jag kommer ur duschen, och det är torrt och fnasigt mest överallt. Jag funderar därför på att börja med skrubbar och liknande i duschen, men det är ju en djungel att försöka förstå vad man ska använda!
Skrubb med mikroplaster går ju bort. Vissa använder socker istället. Sen finns det ju borstar för att torrborsta innan, det finns loofah-svampar, andra svampar, hårda obehagliga bollar från IKEA, jutetyg för skrubb av rygg... Vad är det man bör använda?! Vad tycker ni har funkat bäst för er hy?
När jag duschat dränker jag kroppen i Nivea Repair and Care, very dry and sensetive skin och Nivea creme på händerna under dagen. Funderar dock på att kanske komplettera och använda något mer där också...
Ingen direkt rutin förutom att jag sedan några år tillbaka alltid använder hudkräm med karbamid. Tycker att det är oslagbart för att hjälpa torr hud.

Exfoliera med en socker - eller saltskrubb (jag gillar t.ex. Rituals skrubbar, den blåa som heter Hammam och är en saltskrubb är to die for), och använd sedan duscholja istället för tvål för maximal återfuktning. Efter dusch, var noga med att smörja dig med någon rik och fet kräm. Det hjälper min väldigt torra hud i alla fall. :)

Exfoliera med en socker - eller saltskrubb (jag gillar t.ex. Rituals skrubbar, den blåa som heter Hammam och är en saltskrubb är to die for), och använd sedan duscholja istället för tvål för maximal återfuktning. Efter dusch, var noga med att smörja dig med någon rik och fet kräm. Det hjälper min väldigt torra hud i alla fall. :)
Det låter som om en saltskrubb skulle kunna svida... :nailbiting:

För mig fungerar det bäst med eucerin duscholja och sen en propylenglykolkräm efter det, typ propyless eller apotektsmotsvarighet. Stor skillnad. 👌

Jag hade faktiskt sagt att du ska hoppa skrubbandet, jag tänker att din hud är för ömtålig för det just nu, alternativt att du gör det väldigt sällan.

Jag har torr, grov och inflammerad hud. Min hud mår inte bra av socker- eller saltskrubb, loofah etc. För mig funkar kemisk exfoliering bättre alt. silkeshandske. Framförallt kan jag inte exfoliera om inte hudbarriären mår okej, då blir huden ännu torrare och argare.

Gillar duscholja eller duschgel för torr hud. Ibland använder jag duschgel med AHA/BHA/PHA för exfoliering.
Lotion 1-2 ggr/dag och gärna hudolja uppepå det.
Karbamid (urea), glycerin, panthenol/dexpanthenol, propylenglykol (med måtta) i lotion funkar bra för min hud.

Några produkter jag gillar;
Decubal Shower & Bath Oil
Aveeno Skin Relief Body Wash

Eucerin Urea Repair 10% Intensive Moisturising Lotion
Bepanthen Derma Restoring Daily Body Lotion
Calmuril

Aveeno Skin Relief Body Oil Spray

The Ordinary Glycolic Acid 7%
Niche Beauty Lab Acnemy Zitbody

När man har så torr hud som du beskriver är det översta lagret på huden skadat och du behöver tillföra fukt och fett för att återställa det så det är ju jättebra att du använder nivea repair. Skrubbning kan förvärra problemen i värsta fall så att du är medveten om det. Om du inte redan gör det byt ut duschkräm mot olja.

Nummer ett för mig är att inte tvätta med något som gör mig torrare. Trivs bra med Maria Åkerbergs produkter och kompletterar med duscholja efter tvätt i duschen. Då räcker oftast vanlig hudkräm sedan. Men också viktigt för mig att torka, smörja och klä på mig omgående efter dusch. Inte tappa fokus och börja med något annat innan huden är omhändertagen.

För mig fungerar det bäst med eucerin duscholja och sen en propylenglykolkräm efter det, typ propyless eller apotektsmotsvarighet. Stor skillnad. 👌

Jag hade faktiskt sagt att du ska hoppa skrubbandet, jag tänker att din hud är för ömtålig för det just nu, alternativt att du gör det väldigt sällan.
Om jag skulle skrubba eller torrborsta hade jag tänkt typ en gång i veckan, tror inte jag har tålamod för mer! Tycker det är jobbigt nog att behöva smörja in mig varje gång jag duschat så hade egentligen velat undvika fler steg, haha!
Jag har torr, grov och inflammerad hud. Min hud mår inte bra av socker- eller saltskrubb, loofah etc. För mig funkar kemisk exfoliering bättre alt. silkeshandske. Framförallt kan jag inte exfoliera om inte hudbarriären mår okej, då blir huden ännu torrare och argare.

Gillar duscholja eller duschgel för torr hud. Ibland använder jag duschgel med AHA/BHA/PHA för exfoliering.
Lotion 1-2 ggr/dag och gärna hudolja uppepå det.
Karbamid (urea), glycerin, panthenol/dexpanthenol, propylenglykol (med måtta) i lotion funkar bra för min hud.

Några produkter jag gillar;
Decubal Shower & Bath Oil
Aveeno Skin Relief Body Wash

Eucerin Urea Repair 10% Intensive Moisturising Lotion
Bepanthen Derma Restoring Daily Body Lotion
Calmuril

Aveeno Skin Relief Body Oil Spray

The Ordinary Glycolic Acid 7%
Niche Beauty Lab Acnemy Zitbody
Tror inte riktigt jag vågar mig på kemisk exfoliering. Min hud gör ont för i princip allt, det är typ Niveas produkter jag kan använda både på kroppen och i ansiktet. I ansiktet har jag nästan fått brännskador (röd och svidande hud) av vanliga ansiktsmasker.
När man har så torr hud som du beskriver är det översta lagret på huden skadat och du behöver tillföra fukt och fett för att återställa det så det är ju jättebra att du använder nivea repair. Skrubbning kan förvärra problemen i värsta fall så att du är medveten om det. Om du inte redan gör det byt ut duschkräm mot olja.
Men blir man ren av olja? Eller är det mer - tvål (använder gärna hårdtvål) där det behövs + olja på "resten"?
Det som gjort den största skillnaden för mig har varit att sluta med all typ av tvål som innehåller SLS. Tycker också att smörja med ren olja är bra, men den ska läggas på medan huden fortfarande är halvblöt för att gå in.
SLS?

Om jag skulle skrubba eller torrborsta hade jag tänkt typ en gång i veckan, tror inte jag har tålamod för mer! Tycker det är jobbigt nog att behöva smörja in mig varje gång jag duschat så hade egentligen velat undvika fler steg, haha!

Tror inte riktigt jag vågar mig på kemisk exfoliering. Min hud gör ont för i princip allt, det är typ Niveas produkter jag kan använda både på kroppen och i ansiktet. I ansiktet har jag nästan fått brännskador (röd och svidande hud) av vanliga ansiktsmasker.

Men blir man ren av olja? Eller är det mer - tvål (använder gärna hårdtvål) där det behövs + olja på "resten"?

SLS?

En blir absolut ren av duscholja (jag skulle inte klara mig utan min Eucerin) och jag använder ingen annan duschtvål. Kemisk exfoliering behöver inte vara "värre" än mekanisk, det beror helt och hållet på vilka de aktiva ämnena är samt koncentrationen av dem. Men har en inte intresset för att ha koll på olika ingredienser ska en nog låta bli, ja.

Vill du testa att mekanisk exfoliering är det bara att att göra som jag skrev ovan, blanda lite matolja med socker och testa.

En annan sak jag gör är att jag häller på toner på ryggen (och på kroppen rent allmänt), annars kommer jag inte åt att smörja där och jag har ofta torreksem på ryggen. Det finns också lotion i sprejform för att komma åt ryggen (nackdelen med att vara särbo - jag har inte regelbundet hjälp med att smörja ryggen :D).

Jag har problemhud och är väldigt torr året runt. Förutom det som redan har nämnts med inget skrubb och duscholja istället för tvål, så märker jag skillnad till det bättre om jag försöker duscha mer sällan och sänker vattentemperaturen. Varmt vatten är uttorkande.

SLS?

Så länge du inte är täckt av motorolja, ibgrodf smuts osv räcker det med bara vatten för att bli ren. Svett tex är vattenlösligt.
Vi tvättar sönder oss med all tvål och varmt vatten 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka