Torr hud, duschrutin

Bukefalos 30 år!

Säger också duscholja!
Jag har i regel inte torr hud och smörjer inte i mig mer än i ansiktet. Men på vintern kan jag bli lite sådär torr och kliig. Särskilt när jag ska sova = skitjobbigt. Det försvann så fort jag började med duscholja för några år sen så nu använder jag alltid det!
Nästan alltid Aco, men Eucerin med. Märker ingen skillnad. 👍

Duscha kortare/mer sällan/mindre varmt vatten. Ersätt tvål med oparfymerad duscholja (Eucerin eller ACO t ex). Inte skrubba en skör hudbarriär. Smörj med något som innehåller karbamid efter dusch (Canoderm, Fenuril, liknande). Omega-3 tillskott vintertid gör stor skillnad för mina eksem och det verkar finnas visst forskningsstöd för det, så det kan vara värt att prova om det övriga inte hjälper. :)

Jag är också en torrboll. Jag använder duscholja att tvätta mig med när jag duschar. Överlägset bäst! Hade aldrig tvålat in mig med hårdtvål, huden blir ju helt fucked up av det. För många år sedan fick jag tipset av någon jag inte kommer ihåg nu att inte smörja in mig i lotions mm utan använda avokadoolja. Jag köper min på Lidl och häller över i en flaska med pump. Smörjer in ben, armar och ansikte i avokadoolja efter dusch. Behöver sällan smörja in magen och ryggen. Jag kommer aldrig använda någonting annat för jag älskar känslan. Och nej, det blir inte kladdigt eller fett på huden. Avokadooljan tränger in snabbt och torkar.
Tänker att det beror på hud, typ av tvål och säsong hur "fucked up" din hud blir. Här är ingredienserna för en av tvålarna jag brukar använda:

Olea EupopaeaOil , Brassica Campestriseedoil Cocos Nutiferaoil, Helianthus Annusseedoil, Linumusitatissimum seedoil, Prunus ármeniaca kerneloil, Caprae Lac (getmjölk) Butyros permumparkibutter Orbignya oleifera seed oil, Persea gratissima oil

Min hud reagerar tydligt på säsong, så för mig är det snarare höst/kyla som är problem än mina hårdtvålar.

Inte läst alla tips men jag blir torr i omgångar och för mig har hudkrämen Miniderm Duo från apoteket varit kanon för kroppen.

Tog inte många dagar med den för att ge resultat för mig. Min hud blir ödleaktig och stram speciellt mina ben

Tänker att det beror på hud, typ av tvål och säsong hur "fucked up" din hud blir. Här är ingredienserna för en av tvålarna jag brukar använda:

Olea EupopaeaOil , Brassica Campestriseedoil Cocos Nutiferaoil, Helianthus Annusseedoil, Linumusitatissimum seedoil, Prunus ármeniaca kerneloil, Caprae Lac (getmjölk) Butyros permumparkibutter Orbignya oleifera seed oil, Persea gratissima oil

Min hud reagerar tydligt på säsong, så för mig är det snarare höst/kyla som är problem än mina hårdtvålar.

Jag får ofta köldeksem... jättekul när en ofta jobbar utomhus på vintern i Norrland :meh:

Jag blir inte jättetorr men har på sistone börjat med att använda tvål enbart på de ställen där jag svettas mest, och tycker hyn blivit mycket bättre sen dess. Har mindre klåda på ryggen t.ex. (förut skrubbade jag ryggen med borste och tvål vid varje dusch).
Tvålar in med händerna, ingen svamp etc.
Duschar inte alltid varje dag utan det kan bli varannan eller var tredje, beroende på hur behovet känns.

Det som funkat för mig att duscha mer sällan, iaf inte varje dag. Kroppen bygger upp en egen barriär och man bara förvärrar med massor av hett vatten. Kokosolja är super för de mest torra områdena, smörj in försiktigt och noga och låt lufttorka.

Om jag inte minns fel är det inte tillåtet att sälja skrubbar med mikroplaster i sverige sedan 2018? Men du kanske menar de där vantarna/trasorna med microfiber?

För övrigt funkar det för mig att använda en mild skrubbhandske. Den är av något naturmaterial, och sedan smörja in med nästan vad som helst direkt efter duschen, för mig funkar det bäst att smörja in när jag fortfarande är pyttelite fuktig, vet inte varför.
Jag torrborstar en gång i veckan också.
Det som är mest viktigt för mig är att inte duscha varje dag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka