Jag har väldigt "dålig" hud, torr, spricker lätt, får lätt finnar, eksem.. You name it.
Fick tips om att använda "naturliga oljor" och krämer som innehåller dessa. Blev framförallt rekommenderad att använda estelle&thild, nån kräm som skulle vara bra för just känslig och torr hud.
HA! Fy fan vilka problem jag fick! Finnar, klåda, ännu torrare hud, svårläkta sår.. Tog ett tag innan jag kopplade ihop problemen med krämen. Sen den åkte i soptunnan har allt blivit mycket mycket bättre!
Använder Avene cicalfate nu. Fungerar perfekt, så länge man använder "lagom lite". Tar man för mycket blir det bara kladdigt.
Det är med fett och fukt. Fett ÄR återfuktande, men i för stora mängder lägger det sig bara som en hinna utanpå huden och orsakar problem. Vi är många som inte kan använda "rent fett" eller krämer med för mycket fett i.
Hud kan vara både torr och fet. Fettet ligger som en hinna utanpå huden, som i sin tur är supertorr.
Någon av alla hudläkare jag varit hos sa att det som gör en kräm återfuktande är att det är vatten+fett. Bara fett kan inte alltid "tas tillvara på" av en torr hud, medan vatten kan göra att hudens naturliga skydd bryts ner (spolas bort helt enkelt). En lagom mängd fett i kombination med vatten, då har du en återfuktande kräm!
Hudkrämsbranschen har ännu fler roliga uttryck för att få sälja mer