torrt och stelt läder

Neia

Trådstartare
Hej. (flytta gärna tråden om jag postat fel)
Nu börjar jag bli frustrerad. Har en körsele som jag försöker mjuka upp lädret på. Smörjer och smörjer med olika läderfetter och lädertvål men tycker det är lika stelt ändå. Vill helst inte doppa i olja om jag kan undvika det då den används ofta. (selen har legat oanvänd över två år tills den här sommaren som varit)

Nån som har nåt tips?

Jag har använd mig av lippo läderfett. Vanligt ekol sadel tvål. Nåt fett jag köpte på ÖoB och B&E läderfett (tror det var den).

Kanske förväntar jag mig för mycket skillnad men jag har smörjt så mycket nu och gett det tid men känner ingen skillnad mer än att det blänker om den. Tar man på remmarna så är det lika torrt och stelt:mad:

Tacksam för alla tips ni har !
 
Inget att inflika men är också nyfiken!

Jag har bara hört att torrt läder har hoppet gått ut för, att det redan är skadad och inte går att rädda. Men är nyfiken om någon mer insatt har andra erfarenheter!

Om det är stelt men inte torrt, undrar jag också över hur man mjukt upp :)
 
när jag tagit över gammalt tråkigt läder har jag "skurat" det med ljummet vatten och glycerintvål, därefter penslat på ett tunt lager neatsfoot oil en, två eller tre omgångar och låtit det dra in över natten, sedan torkat av ev överskott dagen efter. Jag tyckte inte det gav någon direkt effekt i början, men efter någon vecka när oljan verkar ha sugits in jämnt i lädret, in till mitten, känns ytan fet och mjukare, då torkar jag av lädret några gånger till med glycerintvål och sedan har det varit fint och mjukt. Har inte provat på så kraftigt läder som selar brukar vara av, kan tänka mig att den skulle behöva tvättas av och oljas in med ett tunt lager några gånger med en veckas mellanrum och däremellan vila för att komma till sin rätt.
 
Inget att inflika men är också nyfiken!

Jag har bara hört att torrt läder har hoppet gått ut för, att det redan är skadad och inte går att rädda. Men är nyfiken om någon mer insatt har andra erfarenheter!

Om det är stelt men inte torrt, undrar jag också över hur man mjukt upp :)
jag har hört att om det torra lädret frasar och spricker (inte bara narven utan ner en bit i lädret) när man viker det dubbelt finns ingen räddning. är det däremot bara narven som spricker och lädret i sig är fint kan man olja upp det.
 
när jag tagit över gammalt tråkigt läder har jag "skurat" det med ljummet vatten och glycerintvål, därefter penslat på ett tunt lager neatsfoot oil en, två eller tre omgångar och låtit det dra in över natten, sedan torkat av ev överskott dagen efter. Jag tyckte inte det gav någon direkt effekt i början, men efter någon vecka när oljan verkar ha sugits in jämnt i lädret, in till mitten, känns ytan fet och mjukare, då torkar jag av lädret några gånger till med glycerintvål och sedan har det varit fint och mjukt. Har inte provat på så kraftigt läder som selar brukar vara av, kan tänka mig att den skulle behöva tvättas av och oljas in med ett tunt lager några gånger med en veckas mellanrum och däremellan vila för att komma till sin rätt.

Tack så mycket. Ska prova det till veckan då :)
 
Allt nytt läder stryks med olja på pensel o torkas nästan direkt av, inom 30 min iaf, och därefter stryker jag på ett tunt lager fett/balsam. Med bra kvalité räcker detta. Är det torrare så stryker jag på olja fler gånger på ställen där det krävs innan balsam. Är ytan trist stryker jag på balsam fler gånger (oftast behövs det tex efter lite användning ett par gånger). Mina favoriter är Equipes olja o Prestiges Conditioner.

Tar man bara hand om det när det är nytt (eller tvättar av o gör så här anpassat till om det är torrt och/eller trist yta med begagnade grejer) så tycker jag det blir betydligt lättare o hålla efter sedan. Jag är inte så petig m o putsa men jag ryser när kanter är fnasiga eller bitar är helt torra (eller översmorda, skulle aldrig lämna överskott av olja på med risk för att jag lagt på för mkt).
 
Allt nytt läder stryks med olja på pensel o torkas nästan direkt av, inom 30 min iaf, och därefter stryker jag på ett tunt lager fett/balsam. Med bra kvalité räcker detta. Är det torrare så stryker jag på olja fler gånger på ställen där det krävs innan balsam. Är ytan trist stryker jag på balsam fler gånger (oftast behövs det tex efter lite användning ett par gånger). Mina favoriter är Equipes olja o Prestiges Conditioner.

Tar man bara hand om det när det är nytt (eller tvättar av o gör så här anpassat till om det är torrt och/eller trist yta med begagnade grejer) så tycker jag det blir betydligt lättare o hålla efter sedan. Jag är inte så petig m o putsa men jag ryser när kanter är fnasiga eller bitar är helt torra (eller översmorda, skulle aldrig lämna överskott av olja på med risk för att jag lagt på för mkt).

Jo allt nytt läder gör jag in princip lika med. Selen är inte min så det hade bara legat innan jag tog fram den och började använda. Hade den varit min hade den inte sett ut så fast den hade legat två år:)

Nu kom jag på en annan fråga också!

Läderbalsam och läderfett vad är skillnaden och vad är bäst att använda eller ska man använda både och?
 
Vill bara uppdatera att neatsfootoil har fungerat ganska bra faktiskt, kommer nog aldrig bli helt så mjukt jag vill men har ändå blivit mycket bättre :)
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver era tips! Hur räddar man riktigt torrt läder? Det är två scenarion jag har gällande det torra lädret är: 1: Billigare läder...
Svar
11
· Visningar
14 533
Senast: DarkInNight
·
Hästvård Vet inte om detta borde stå på hästvård - men jag antog att jag kan få fler napp här på avel efterssom det lär finnas några hingstar som...
Svar
8
· Visningar
5 613
Senast: Kookaburra
·
Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 549
Senast: Kryptonit
·
Utrustning Har alltid smort min mitt läder med effeax läderbalsam o rengjort med vanlig lädertvål i blå förpackning. Har nu träffat på en som...
Svar
2
· Visningar
897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp