Hur rädda riktigt torrt läder?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Behöver era tips! Hur räddar man riktigt torrt läder?

Det är två scenarion jag har gällande det torra lädret är:

1: Billigare läder som redan from scratch varit som torr kartong.
2: I grunden ganska fint läder, men som blivit liggande utan skötsel ett tag.

Spontant känns det som att scenario 2 är lättare att få "styr" på än 1. Men vilka produkter bör jag använda?
Det jag har hemma är Ekol sadeltvål, Stübben dito samt Veredus läderbalsam. Känns som att man behöver något fetare, oljigare för ovanstående? Eller?
 
Behöver era tips! Hur räddar man riktigt torrt läder?

Det är två scenarion jag har gällande det torra lädret är:

1: Billigare läder som redan from scratch varit som torr kartong.
2: I grunden ganska fint läder, men som blivit liggande utan skötsel ett tag.

Spontant känns det som att scenario 2 är lättare att få "styr" på än 1. Men vilka produkter bör jag använda?
Det jag har hemma är Ekol sadeltvål, Stübben dito samt Veredus läderbalsam. Känns som att man behöver något fetare, oljigare för ovanstående? Eller?

Jag har hört talas om en sadelmakare som enbart smörjer sitt läder i olivolja, kanske värt ett försök? Jag smorde mina stövelskaft i just olivolja, när de var nya, för att mjuka upp dem, och det funkade super!

Rent spontant skulle jag dock behandla läder som all annan hud; dvs först återfukta, därefter smörja. Kategori 1 skulle jag först fukta upp med ljummet vatten före smörjning. Kategori 2 skulle jag enbart ha smort med balsam/olja.
 
Jag har hört talas om en sadelmakare som enbart smörjer sitt läder i olivolja, kanske värt ett försök? Jag smorde mina stövelskaft i just olivolja, när de var nya, för att mjuka upp dem, och det funkade super!

Rent spontant skulle jag dock behandla läder som all annan hud; dvs först återfukta, därefter smörja. Kategori 1 skulle jag först fukta upp med ljummet vatten före smörjning. Kategori 2 skulle jag enbart ha smort med balsam/olja.

Aldrig hört talas om olivolja, men absolut värt ett försök!
Tack för tipsen! :bump:
 
En viss fuktighet gör det lättare för olja att tränga in. Sen är det att pensla på, och när inget mera av oljan tränger in så an man lägga på fett - som ister eller liknande.
 
tvätta med sadeltvål och ljummet vatten torka av och smörj sen in med olja, låt torka in, smörj med mer olja osv tills det är mättat :) sen är det bara att använda det och tvätta/ smörja med balsam med jämna mellanrum så det håller sig smidigt. kartong lädret kräver oftast mer fett än bra läder för att hålla sig segt och smidigt.
 
@susanne @Buck aldrig tänkt på att man kan använda vatten på det sättet när man putsar läder... Eller att man kan köra flera "omgångar" tills det är mättat. Vad har jag missat egentligen? :eek: Men smart!
 
@susanne @Buck aldrig tänkt på att man kan använda vatten på det sättet när man putsar läder... Eller att man kan köra flera "omgångar" tills det är mättat. Vad har jag missat egentligen? :eek: Men smart!
Olja öser man bara på riktigt torrt läder, inget för dagligt bruk eller ens ngt man gör ngn gång i halvåret. Sömmarna tar stryk av det. Men det räddar lädret från att bli för torrt och spricka. Varmt vatten öppnar upp porerna i lädret så att oljan lättare kommer in, dock så hjälper det inte så mycket på läder som är helt "inkapslat" i färg och har plastade kanter.

Läder är ju hud, det måste få andas, rengöras med mild tvål och bara vid behov smörjas med fett. Vardaglig puts kör jag bara med en svamp och vatten för att få bort stöv och svett. Sadeltvål är det mer sällan jag använder och balsam tar jag på läder som behöver det.
 
Det blir liksom i olika steg, vatten för att få in tvålen för att få bort ytspänningen så där går att få in olja som sen underlättar för fettet att ta sig in.

Har man lagt lädret i blöt ska det torka - nästan, men bara nästan.
 
Om lädret blivit för torrt och drabbats av torröta så går det tyvärr inte att göra något åt.

Annars så är Neatsfoot Pure en bra olja. Just Pure är det viktigt att det är kommer jag ihåg, men jag kommer inte ihåg varför :)
Jag tror det var att Pure inte innehåller mineraloljor.

Torrt läder mjukar jag upp med ljummet vatten + lädertvål. Oljar in, ibland flera gånger. Avslutar med Effax läderbalsam.

Kom ihåg att kolla i innehållsförteckningen så att produkterna inte innehåller mineraloljor :)
 

Liknande trådar

Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
214 254
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 065
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?
  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp