Slit och släng eller utrustnngsvård?

Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken
Tvättar täcken vid behov, oftast när det är skitigt på insidan. Utsidan blir ju "ren" när det regnar om det gäller utetäcken. Utetäcken ska inte heller tvättas för ofta. Flest tvättar blir det när hästen fäller och sätter päls.
Impregneras ibland, kanske efter var tredje tvätt eller så. Byter remmar och lagar när det behövs. Är täcket alldeles för trasigt så åker det i sopen.

*Läder
Det är jag lite slarvig med :o Men mina grejer är inte direkt skitiga faktiskt. Torkar i alla fall av och ser till att det inte ser skitit ut åtminstone eller skaver på hästen. Smörjer och rengör ibland. Beror på hur trasigt och hur värdefullt det trasiga är, om det lagas eller kastas. Inte direkt ofta sådan utrustning går direkt sönder iofs. För slitna saker i den här kategorin används inte eftersom det faktiskt är en säkerhetsrisk.

*Schabrak/benlindor
Tvättas ofta, schabrak går åt mest sommartid "svett-tider", medan lindor går åt mest vintertid (blir mer skitiga i leran och blöta ridbanor).
Går det sönder så kastas det eller lagas o används till slit och släng.

*Fårskinn/renskinn
Har faktiskt aldrig tvättat, vi har inte så mkt av den varan.

*"Billig" utrustning
Grimmor och borstar tvättas i maskin när det behövs, inte lädergrimmor förståss. Hinkar diskas av med vatten ibland lite grönsåpa. Det som går sönder kastas då det oftast inte är lönt att laga. Är det en fin lädergrimma som gått sönder så lämnar in den till sadelmakaren som lagar den.

*Övrigt Tvättar och rengör bett efter varje ridtur, tvättar benskydd vid behov.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken
Jag använder inte täcken på pållen, men fleecetäckena tvättas regelbundet. Då jag inte gillar och ha skitiga täcken liggandes i stallet.


*Läder
Försöker att rengöra lädret så ofta som möjligt. Är mest noggran med tränsen. Det blir väl 1g / mån jag rengör allt grundligt.
Sparar ofta delar av tränsen när någon del har gått sönder.
Kan ju alltid vara bra och ha i reserv :angel:.


*Schabrak/benlindor
Schabraken tvättas när dom blir skitiga, ungefär ca 1g / vecka.
Lite beroende på hur hårt han tränas och rids. Slänger däremot nästan aldrig schabrak, bara när dt är helt utslitet.

*Fårskinn/renskinn
Har ingen fårskinnspadd än men funderar på och skaffa :idea:

*"Billig" utrustning
Grimmor och grimskaft tvättas inte alls ofta. Då dom inte blir så skitiga. Används bara när jag leder in och ut från hagar. Och på promenader. Men tvättas vid behov, köper helst lite billigare grimmor, som slängs efter ett tag. Men satsat på en lädergrimma som hållt ett bra tag!
Borstar tvättas med jämna mellanrum, använder mest billigare borstar. Men har några naturborstar, som tas vara på lite extra.
Hinkar tvättas ur efter använding och slängs när dt blir hål i.

*Övrigt
Mina ridkläder är jag inte alls noggran med, ridjackor och ridbyxor tvättas i princip aldrig. Bara när det är grymt smutsigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 175
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 341
Äldre Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 332
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 716
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp