Slit och släng eller utrustnngsvård?

Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)

Tvättar så sällan det är möjligt, försöker spola av/torka av. För att inte slita på impregneringen. När jag tvättar tvättar jag i maskin hemma eller med slang, med vanligt tvättmedel.

Impregnerar inte om, anser täcken som behöver impregneras om (även pga tvätt) är värdelösa. Äldsta jag har, o-omimpregnerat, är 10 år.

Skadade täcken kasseras, men det händer typ vart femte år att jag måste kassera ett täcke, och då oftast ett flugtäcke (de tvättas en gång/vecka under säsong btw)

Använder svansrem, så har en uppsjö av benremmar ligger. När en blir för sliten/skitig kastas den, och en ny sätts dit.

*Läder

Förvarar det inomhus (ingen sadelkammare) utom på sommaren. Smörjer INTE efter varje användning eller så, utan torkar av om det skulle vara lerigt etc. Rengör kanske varannan månad, oftare om de svettats mycket. Smörjer kanske 3 ggr/år. Gör dock som sadelmakaren lärt mig, fett först, tvål sen. Tvålen ska ge ett ytskydd. Både dyrt och billigt läder har hållit underbart, och 10 år gamla träns ser ut som nya.

*Schabrak/benlindor
Tvättar ganska frekvent. I maskinen, vanligt tvättmedel. Tvättar grimmor (textil) ungefär lika ofta.


*Fårskinn/renskinn

Undviker tvätt, men borstar. Om tvätt så med specialtvättmedel, i vanliga maskinen, sen borstning.


*"Billig" utrustning
Tvättar grimmor, lindor och grimskaft i maskinen. Lagar inte utan kastar det som ev är trasigt. Tvättar inte borstar, kastar. Hinkar etc diskas i maskin eller för hand (beroende på storlek) vid behov, och kasseras om/när de är för slitna t ex.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Täckena lämnas för tvätt, impregnering & reparation hos en täckestvätt varje sommar så det är klart inför nästa säsong. Har ännu inte råkat ut för en skada som gör det obrukbart. Jag tycker täcken är ganska dyra & är väldigt rädd om dem.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Tyvärr slarvar jag där, försöker rengöra, smörja iallfall 2-4 gånger om året eller minst när det börjar kännas torrt & osmidigt. Jag lagar inte utan slänger & köper nytt om det inte är något som har ett särksilt värde för mig. Då reparerar jag det.

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Tvättas vid behov & slängs/säljs när jag tröttnat på färgen eller det är bortom all räddning.


*Fårskinn/renskinn (rengöring)
Har en fårskinnspad mellan sadel & schabrak. Kommer ta hand om det enligt konstens alla regler, ännu är det som nytt. Köpte det för bara ett par veckor sedan.

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Rengör borstarna ganska ofta, Grimskaft hänger med tills dom inte är säkra längre. Grimmor är förbrukningsmaterial. Lädergrimma är jag noga med. hinkar köps nya varje år.

*Övrigt , om jag missat något...
Stallredskap köpes nytt om det går isönder. Köper bara kvalitetsredskap som fiskars spångrep mm..
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Shit, hur lyckas du behålla grimmorna hela? :crazy:
(kanske underlättar om hästarna inte står och rycker i dom iofs) Själv ser jag grimmor som förbrukningsvara... En ny per år åtminstone, om man inte byter dom innan dom hinner gå sönder för att dom blir hjälplöst skitiga :p

Vad olika det kan vara. Jag har grimmor hur länge som helst. Köper bara ny om jag har bytt häst och inte har grimma i rätt storlek. (Har bara lädergrimmor)
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Täcken
Tvättar när det är jätteskitigt,impregnerar när det behövs, mamma brukar laga:angel:

Läder
torkar av efter jag har ridit om jag inte har jättebråttom,Lagar när det behövs.

Shabrak o benlindor
tvättar när det är skitigt, är det bara hårigt borstar jag av det. Går benlindorna sönder så slänger jag och går shabrak sönder så beror det på om det är fin schabrak eller slit o släng, lagar om det är fint slänger annars.

Fårskinn
Används så lite så det blir inte så smutsigt,annars e det bara o tvätta:p

billig utrustning
Tvättar grimmor vid behov, går de sönder så kastar jag, lädergrimmorna är jag mer noga med.Benskydd tvättas av efter ridning tvättas i maskin när det behövs. borstar tvättas väll en gång om året när hästen är på sommarbete. Hinkar hänger med tills de e äckliga eller trasiga.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Jag måste för jag har inte råd att köpa nytt för att det jag har gått sönder.:crazy: Så det gäller att hålla det helt och i fint skick så länga de går.
Fast skölja bettet är jag lite slarvig med. rider på 3 olika så ofta blir det bara att jag byter till ett av de andra betten, gärna hackamoret:angel:
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
-lagar så gott det går, impregnerar vid behov
*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
-rengör och smörjer när det är smutsigt :angel: lagar om det är dyrare grejer
*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
-rengörs OFTA (skav på hästen pga smutsig utrustning vill jag inte ha), lagar om det inte är för stort hål/liknande
*Fårskinn/renskinn (rengöring)
-har inte behövt rengöra mina fårskinnsgrejer än...
*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
-grimmor och grimskaft lagar jag så gott jag kan, borstar slängs när dom är slitna, hinkar som tappat handtaget används som vattenhinkar men blir det hål i dom så slängs dom. rengör vid behov (hinkar rengörs ofta, grimskaft mindre ofta t.ex.)
*Övrigt , om jag missat något...
-hästen lagas och rengörs vid behov ;)
 
Sv: Slit och släng eller utrustningsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Tvättar så gott som aldrig. Lera/ hår borstas av och täcken vädras. Remmar går nästan aldrig sönder. Hål i täcken lagas med spinnakertejp eller lagalappar, så fort som möjligt.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Oftast glycerintvål, och det får inte bli för lortigt. Smörjer det som behövs en gång per år ungefär. Detta kan nog bättras ... :angel:

*Schabrak/benlindor + Fårskinn och dylikt = rengöring
Vojlockar så fort det behövs, sparar INTE lortiga på hög. Boots vid behov. Fårskinnspadden då den använts, men den ligger mest.

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Lera borstas av, borstar tvättas en till två gånger per år. Hinkar skrubbas varje kväll efter kraftfoder.

Har just gått igenom HELA sadelkammaren, inklusive tvättat golvet. Hästarna vilar men allt är klart för start :)
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Vad olika det kan vara. Jag har grimmor hur länge som helst. Köper bara ny om jag har bytt häst och inte har grimma i rätt storlek. (Har bara lädergrimmor)

Tror det handlar lite om otur? Eller lite knasiga hästar/slarvig matte :p Ena hästen är t ex egentligen försiktig med sin utrustning, men har man en annan häst som tokrycker i täcken och grimmor och dessutom "lär" dom andra i hagen att börja med samma sak, då är det dömt att något ryker till slut. När den inte stått med sådan häst har den ryckt sönder grimmor och grimskaft i panik ett par gånger (inget regelbundet utan kanske en gång per halvår) genom att kliva på grimskaftet, kasta sig ur transporten för tidigt osv. Sen kan dom ju fastna, och det kan man ju inte klandra hästen för. Skulle absolut inte kalla någon av dom för grimmdödare.
En av de nuvarande har en hagkompis nu som står och rycker, men än har grimman inte gått sönder... *peppar peppar* :p
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Jag har två äkta grimdödare. De "leder" varandra i grimman, mera eller mindre frivilligt. Så de flesta grimmor byts ut rätt ofta ...

Tilläggas bör, när vi är hemma eller när det går, så är det grimlöst i hagen!
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Hur noga sköter ni er utrustning?
Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående:

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Tvättar när det behövs. Vinter/regn bara 1 gång per säsong.. Lagning byte av remmar osv, när det behövs.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Tvättar efter varje användning, smörjer 1-3 gånger i vekcan, beroende på. Vid trasigt köper jag nytt.

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Sshabrak tvättas efter varje träning. likaså lindor och skydd.
Vid något trasigt köper jag nytt, eller lagar så det kan gå och ha som slit och släng.

*Fårskinn/renskinn (rengöring)
Har tvättat min en gång på 2års användning.

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m.
rengöring, ev. lagning)
grimma/grimskaft köper jag nyff när det är trasigt. Använder endast läder grimma som smörjs när det behövs. grimskaft köps när det behövs.
Brukar rengöra alla borstar typ några gånger i halvåret.. Lite beroende på.. Vid trasigt köper jag nytt.
Vattenhink rengörs varje dag, likaså mat, andra hinkar vid behov.

*Övrigt , om jag missat något...
Kommer inte på nåt. :)

Gammalt är bäst - fixa och pyssla eller slit och släng, köp nytt vid behov? Något ni prioriterar mer än annat?
Gammalt hemma, så länge det går att använda. Nytt Köps vid behov, eller om jag ser nåt som jag måste ha. :D
Försöker alltid ha rena och snygga saker på träning/tävling och när jag åker iväg.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Tvättar innetäckena så fort de blir rejält smutsiga,utetäcken ca. 1 gång/år.Likaså ridtäcken. Lagas vid behov (ej än så länge)

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Försöker smörja in lädergrejerna 1 gång vecka.Ibland färre.Har jag tävling är det lättare att hålla rent. Sadelgjorden tvålas av efter varje ridtur.

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
de tvättas när det behövs! Hänger alltid upp schabraket efter ridning så det får "lufttorkas" & inte ligga mot sadeln.

*Fårskinn/renskinn (rengöring)
tvättas vid behov

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
grimmor,grimskaft har jag aldrig tvättat.Köper nytt i sånafall. Borstarna brukar tvättas grundligt på sommaren när de kan torka i solen.Min ryktlåda torkas rent & töms på onyttiga saker då och då. (varannan månad kanske)

*Övrigt , om jag missat något...
benskydd tvättas av/borstas av efter ridtur & hängs upp för torkning
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken
Tvättar med högtryckstvätten en gång per år, impregnerar sedan.
När det gäller stalltäcken kör jag dem i tvättmaskinen när jag tycker att det behövs, det blir åtminstone en gång om året, eller oftare beroende på hur mycket de används.
*Läder
Gjord, träns, stigläder:Pustar och smörjer åtminstone varannan månad, oftast oftare, i alla fall när det är tävlingar, då försöker jag göra en grundlig smörjning innan varje tävling.

Läder som inte används så ofta, ex. reservgrejor, graman etc: det åker oftast med i putsningen när jag tar det andra, om jag har tid.

Ridstövlar: Gör rent m fuktas svamp efter användning, tar skokräm på ibland, tex innan tävling.

*Schabrak/benlindor
Är noga med att inte rida med smutsiga shabrak. Tvättar när det behövs, hur ofta beror ju på hur svettig hästen blir under passen och hur välryktad den är när man sadlar;)

*"Billig" utrustning
Hinkar skurar jag ur efter varje användning. Grimman har jag nos- och nackludd på, inte för att jag är särskilt förtjust i ludd, men för att det är lätt att ta av och tvätta. På så sätt behöver jag inte tvätta hela grimman, något som är bökigt eftersom den inte går i tvättmaskinen, och för att den tar så lång tid att torka
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken
Tvättar och impregnerar när det behövs. Fleecetäcken tvättas oftare, ute/stalltäcken mer sällan.

*Läder
Det är jag väldigt dålig på att rengöra. Men tränset och förbygeln försöker jag putsa av en gång i veckan. Sadeln blir nog 1-2 ggr i månaden :o.
Lagar inte, om något går sönder slänger jag eller buter ut den delen.


*Schabrak/benlindor
Borstar av lindorna efter jag har använt dom. Tvättar vid behov, slänger om dom går sönder. Schabraken tvättar jag efter ca en veckan användning, beror lite på hur mkt hon svettas osv. Jag sparar dom så länge det det, lagar nog om jag tycker om det ;). Hänger upp det på tork om det är väldigt svettigt.

*Fårskinn/renskinn
Tvättar /borstar av vid behov.

*"Billig" utrustning
Nylongrimmor borstar jag av när de är leriga, slängs om dom skulle gå sönder. Borstar slängs om dom är väldigt skitiga, tvättas av annars.
Hinken tvättar jag ur när det behövs.

*Övrigt
Benskydd tvättas/borstas ur vid behov
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Alla utetäcken hinner alltid bli sönderslitna av hagkompisar eller liknande innan de börjar bli slitna. :p Innetäcken däremot tvättar jag och har lagat några gånger.

Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Smörjer mina träns och sadlar rätt regelbundet, och oljar nån gång ibland. Glycerintvål och olivolja alt. Neatsfoot oil. Allt hänger prydligt i sadelkammern, rent och fint. :)

Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Har inte behövt laga. Tvättar efter en veckas användning eller så. Rensade ut ordentligt i somras, så nu har jag inget som ligger och skräpar, utan det jag har används flitigt. :)

Fårskinn/renskinn (rengöring)
Fårskinn rengör sig självt.

"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Mina grimskaft och grimmor kostar 500 styck ungefär, så så billiga är de inte. De är bra kvalitet och behöver inte jättemkt skötsel, men smörjer lädergrimmorna då och då. Annars sköter de sig själva.
Borstarna är också mkt utrensade nyligen, så jag har tre till varje häst ungefär, som jag använder jämt istället. Och av bra kvalitet, hatar plastborstar.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken
Tvättar gör jag så ofta det behövs, innetäcken kanske varannan månad och utetäcken mer sällan. De är ändå bara till för slit och släng så i övrigt bryr jag mig inte alls om dem, så länge de är någorlunda hela och fyller sin funktion.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Behandlar jag aldrig.... :angel: Duschar sele och huvudlag efter varje tur, men jag smörjer varken in sadel, sele eller huvudlag och ändå är det mina saker i stallet som håller längst och ser bäst ut. Däremot kommer jag nog bli en riktig prylbög så fort hästen börjar tävla, då kommer det rengöras och putsas var och varannan dag.

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Tvättar de vita en gång i månaden, övriga efter behov. Lagar gör jag aldrig med det heller, köper hellre nytt om något går sönder.

*Fårskinn/renskinn
Använder inte.

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Gör aldrig rent något förutom hinkar. Grimmor, borstar osv. slänger jag när de går sönder, använder ändå inga dyra grejer så det kostar inte så mycket att ersätta.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)

"Riktig" täcken, alltså regntäcken, thermotäcken, vintertäcken osv. lämnas in på tvätt när deras säsong är slut. Har det lossnat ett spänne eller så brukar vi få det lagat, en stor repa brukar göra så att det åker i soptunnan. Tycker det ser så tråkigt ut med lappade och lagade täcken :p

Fleecetäcken som dem får använda i boxen osv slänger jag om dem går sönder. Finare täcken får dem bara ha i trailern och på tävling, så dem går ju väääldigt sällan sönder. Blir inte smutsiga heller.

*Läder

Jag tvättar av träns och hjälptyglar efter användning. Fettar någon gång i veckan/vid behov. Sadeln tvättar jag om den blivit smutsig.

Har aldrig behövt laga något... Skulle det gå sönder åker det i sopen om det inte går att använda på något annat sätt :p

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)

Tvättas när det är skitigt :p. Slängs när det är slitet :p

*Fårskinn/renskinn (rengöring)

Tvättar vid behov, borstar av efter användning!

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)

Byts ut med jämna mellanrum. Slängs om det går sönder.

*Övrigt , om jag missat något...

Få höra nu hur ni sköter er utrustning! :)
Gammalt är bäst - fixa och pyssla eller slit och släng, köp nytt vid behov? Något ni prioriterar mer än annat?

Jag är nog en sån som slänger allt som är paj. Hatar lagade grejer :p
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
- Impregnerar efter tvätt (vanligtvis en gång om året om det inte blir genomlerigt), lagar och byter hellre remmar än köper nytt. Har en som gör det gratis så. Blir något för trasigt så går ett "fintäcke" över till att bli ett "slitochslängtäcke" och jag köper nytt fintäcke :p

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
- Smörjer kanske en gång varannan vecka... Sadlar lagas, träns och sånt får köpas nytt.

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
- Kör i tvättmaskinen efter ett par gånger, beroende på hur svettig hästen varit och så. Lagas ej, köper nya i stället.

*Fårskinn/renskinn (rengöring)
- Tvättas väldigt sällan (aldrig får att vara exakt). Borstar av det då och då bara. Har bara ett fårskinnsnosludd på hackamoret...

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
- Köper nytt om det går sönder.

*Övrigt , om jag missat något...
- Benskydd tvättas i maskin om de blivit riktigt smutsiga. Borstas av efter nästan varje ridtur.
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Täckena tvättas väl kanske 2 ggr per säsong eller så, oftast lagas de när de gått sönder (typ direkt). Impregneras alltid efter tvätt.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Är rätt dålig på att smörja mina grejor :o men det blir oftast när man märker att det behövs. Typ... en gång i månaden :angel:

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Tvättas vid behov.

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Brukar tvätta grimman ibland när den är smutsig, och borstarna, men det är ju bara att köpa nytt om det behövs :)
 
Sv: Slit och släng eller utrustnngsvård?

*KL*
*Täcken (tvätt, impregnering, byte av remmar, lagning)
Tvättas och lagas vid behov. Impregnering 1 gång per år. Försöker sköta dyrare täcken noga, billigare är det mindre viktigt med.

*Läder (rengöring, smörjning, lagning)
Hm.. Oj :o Har tvättat allt i en hink med vatten. En gång på 6 månader. Så jag är dååålig på denna bit, ser billigare läder som slit och släng. Borde sköta det bättre :crazy:

*Schabrak/benlindor och dylikt (rengöring, lagning)
Köper nya när de gamla blir smutsiga. Har en stor tvättkorg i stallet som ska tvättas... Det har stått på min att-göra lista sen i juni ;)

*"Billig" utrustning (grimma, grimskaft, borstar, hinkar, m.m. rengöring, ev. lagning)
Grimmor och grimskaft brukar ha en tendens att försvinna innan de blir speciellt smutsiga. Annars tvättas de, så klart. De mest använda borstarna tvättas 2 ggr per vecka. Resterande vid behov. Ja, hästarna gillar att rulla sig i smuts och lera... :smirk: Hinkar skrubbas ur vid behov, utom vattenkaret som skuras minst 3 g/vecka.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 178
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 342
Äldre Mina föräldrar tittar på mig med mordiska blickar och tycker jag är dum i huvudet. Jag tvättar inte mitt hår med shampo så ofta, ca 1-2...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 339
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 716
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp