Torrt och trist hår

Svarar er alla här istället då jag inte känner för att dränka den andra tråden, när det redan finns en tråd om ämnet. :o

Köp en bra hårinpackning!
Finns det någon bra sätt att veta om hårinpackningen verkligen är bra? Har använt hårinpackningar tidigare med inte märkt någon märkbar skillnad, kanske hade fel sort.

Jag antar att frisören hade i lite produkter i ditt hår.
Jag har lockigt hår som gärna blir torrt. Om jag låter det självtorka utan produkter och sen borstar det så ser det ut som en enormt stor, risig boll. Hade gjort mig utmätkt i en 80-talsfilm 😂
Har i fuktighetskräm, kramar mina lockar och låter det torka, reder ut håret försiktigt med fingrarna när det är torrt.
Borste är döden för lockigt hår om man inte vill ha det rakt vilket du vill.

Jag hade haft i fuktighetskräm med värmeskydd, fönat håret torrt i den frisyr du vill ha. I med lite olja och så lite lätt spray.
Har samma produkter hemma som frisören använde Vision Haircare Thicker och Kevin Murphy Free Hold och använt dem på samma sätt också.

Jag använder ingen borste har en tangle teezer, bara när det är plattat (plattar det väldigt sällan) använder jag kam.

Jag började få problem med topparna efter att jag hade blekt håret (tror det var 4 eller 5 gånger på lite för kort tid) och får en misstanke om att håret ej återhämtat sig efter det.

Jag hade olja från Lanza men den gjorde varken till eller från, krävs det speciell olja kanske? Känner mig som värsta novisen när det kommer till hårprodukter. :S

Jag har samma frisyr som dig och har haft i mer än 10 år nu. Utan styling och rätt produkter kan mitt hår också se ut sådär, speciellt om det är torrt. Jag har olja i topparna och kör nattinpackning som man inte behöver skölja ut.
Nattinpackning? Det har jag inte hört talas om innan, hur fungerar det i torrt eller blött hår?

Topparna har inte förändrats på en vecka. Troligen är det (brist på) styling och produkter som gör skillnaden. Pratade ni om hur du skulle styla själv när du klippte dig? Köpte du några produkter?
 
Jag har något svagt minne av att du iaf tidigare beskrivit att du äter rätt dåligt? Med reservation för att jag kanske minns fel!

Annars så tänker jag själv på dessa saker:
- regelbundet toppa håret hos frisören
- aldrig färga håret hemma utan enbart hos duktig frisör som är rädd om mitt hår
- inte gå och lägga sig med blött hår
- hellre föna än låta håret lufttorka
- alltid använda värmeskydd i håret
- använda inpackning regelbundet (gärna någon gång i veckan som då får sitta i ett bra tag). Finns bra i samma serie som ditt schampo.
- använda vårdande produkter efter hårtvätt. Jag använder både en leave-in med värmeskydd och en olja
- sova med fläta om håret är tillräckligt långt
- inte använda hårsnoddar med metallgrej
- vara försiktig med plattång
- tvätta håret så sällan som möjligt (jag tycker dock det är svårt, särskilt iom stallet)

Min frisör säger också att ridhjälmarna ställer till det för håret men det är ju svårt att komma undan..

Har håret väl blivit skadat är det ju svårt att reparera igen, då får man nästan vänta på att det ska växa ut och sedan klippa. Men såklart ta bättre hand om håret under tiden så det inte blir skadat igen.
 
Jag använder
Schampo och balsam: Lanza Healing Moisture eller Lanza Healing Strenght

Inpackning: Lanza Healing Moisture

Efter hårtvätt i blött hår innan jag fönar: Lanza Healing Colour Leave-in Trauma Treatment och olja Kevin Murphy Young Again

Färgbomb: Olika beroende på aktuell hårfärg, just nu Evo Fabuloso Platinum Blonde
 
Jag har något svagt minne av att du iaf tidigare beskrivit att du äter rätt dåligt? Med reservation för att jag kanske minns fel!

Annars så tänker jag själv på dessa saker:
- regelbundet toppa håret hos frisören
- aldrig färga håret hemma utan enbart hos duktig frisör som är rädd om mitt hår
- inte gå och lägga sig med blött hår
- hellre föna än låta håret lufttorka
- alltid använda värmeskydd i håret
- använda inpackning regelbundet (gärna någon gång i veckan som då får sitta i ett bra tag). Finns bra i samma serie som ditt schampo.
- använda vårdande produkter efter hårtvätt. Jag använder både en leave-in med värmeskydd och en olja
- sova med fläta om håret är tillräckligt långt
- inte använda hårsnoddar med metallgrej
- vara försiktig med plattång
- tvätta håret så sällan som möjligt (jag tycker dock det är svårt, särskilt iom stallet)

Min frisör säger också att ridhjälmarna ställer till det för håret men det är ju svårt att komma undan..

Har håret väl blivit skadat är det ju svårt att reparera igen, då får man nästan vänta på att det ska växa ut och sedan klippa. Men såklart ta bättre hand om håret under tiden så det inte blir skadat igen.
Jag äter kosttillskott för Kvinna just nu, jag vet när jag frågat vad det är jag behöver få i mig brukar jag få till svar "kostcirkeln". Jaha? Det säger mig inte så mycket och hjälper inte mig, så därför försöker jag hitta ett sätt att få i mig det kroppen behöver samtidigt som jag äter det jag kan få i mig.

Hur ofta ska man behöva toppa hos frisör? En frisör sa var 8:e vecka, men om håret redan efter 2 veckor ser värsta slitet ut, då undrar jag hur man gör.
Föna hår kan jag ej göra då jag ej äger en hårfön.
Nu när det är så kort kan jag inte gå och lägga mig med blött hår då det redan torkat, när jag hade längre brukade jag försöka duscha på mornarna de dagar jag var ledig, hade håret väldigt ofta i fläta, nu är det för kort för att ens kunna ha uppsatt i någon form.

På sin höjd duschar jag max 2 ggr veckan, minst 1 ggr veckan, sen sköter jag den normala hygienen däremellan.

Det var som sagt fint efter att jag var hos frisören, det var plattat då när jag kom hem, sen hade jag i lite för mycket vax (hade inte lärt mig hur mycket som behövdes och tänkte väl inte på att håret va så kort), fick duscha ur det, låta håret torka, sedan hade jag i värmeskydd och plattade det då jag skulle på kalas. Håret var fortfarande lika fint i texturen som efter frisörbesöket.
Nästa gång jag duschade plattade jag det inte efteråt, sen kom det regniga dagar på jobbet, så jag hade keps på mig, håret blev extremt frissigt pga regnet, sen efter det har det varit väldigt konstigt, tycker inte att det borde påverka så men kan inte låta bli att fundera över sambandet ändå.
 
Jag äter kosttillskott för Kvinna just nu, jag vet när jag frågat vad det är jag behöver få i mig brukar jag få till svar "kostcirkeln". Jaha? Det säger mig inte så mycket och hjälper inte mig, så därför försöker jag hitta ett sätt att få i mig det kroppen behöver samtidigt som jag äter det jag kan få i mig.

Hur ofta ska man behöva toppa hos frisör? En frisör sa var 8:e vecka, men om håret redan efter 2 veckor ser värsta slitet ut, då undrar jag hur man gör.
Föna hår kan jag ej göra då jag ej äger en hårfön.
Nu när det är så kort kan jag inte gå och lägga mig med blött hår då det redan torkat, när jag hade längre brukade jag försöka duscha på mornarna de dagar jag var ledig, hade håret väldigt ofta i fläta, nu är det för kort för att ens kunna ha uppsatt i någon form.

På sin höjd duschar jag max 2 ggr veckan, minst 1 ggr veckan, sen sköter jag den normala hygienen däremellan.

Det var som sagt fint efter att jag var hos frisören, det var plattat då när jag kom hem, sen hade jag i lite för mycket vax (hade inte lärt mig hur mycket som behövdes och tänkte väl inte på att håret va så kort), fick duscha ur det, låta håret torka, sedan hade jag i värmeskydd och plattade det då jag skulle på kalas. Håret var fortfarande lika fint i texturen som efter frisörbesöket.
Nästa gång jag duschade plattade jag det inte efteråt, sen kom det regniga dagar på jobbet, så jag hade keps på mig, håret blev extremt frissigt pga regnet, sen efter det har det varit väldigt konstigt, tycker inte att det borde påverka så men kan inte låta bli att fundera över sambandet ändå.
Man har ju olika grundkvalitet på håret också. Alla har inte mjukt och lent hår utan det kan vara tjockare strån helt naturligt.

Har du frågat din frisör om detta?

Du kanske behöver spara ut och sedan klippa av det som blev skadat när du blekte håret. Och samtidigt fortsätta sköta det bra som det ändå låter som att du gör nu.
 
Har samma produkter hemma som frisören använde Vision Haircare Thicker och Kevin Murphy Free Hold och använt dem på samma sätt också.

Haircare Thickern upplevde jag som riktigt kass. Jag har fina hårstrån som gärna hänger helt platt och frisören trodde denna skulle ge mig lite volym. Det gjorde bara håret strävt och oregerligt. Hängde som en klump istället.

Jag hade investerat i en riktigt bra serie för torrt och skadat hår. Kerastase är min absoluta favorit.
Schampo, balsam och inpackning, samt en olja och använd värmeskydd de dagar du fönar och plattar håret.
 
Jag har något svagt minne av att du iaf tidigare beskrivit att du äter rätt dåligt? Med reservation för att jag kanske minns fel!

Annars så tänker jag själv på dessa saker:
- regelbundet toppa håret hos frisören
- aldrig färga håret hemma utan enbart hos duktig frisör som är rädd om mitt hår
- inte gå och lägga sig med blött hår
- hellre föna än låta håret lufttorka
- alltid använda värmeskydd i håret
- använda inpackning regelbundet (gärna någon gång i veckan som då får sitta i ett bra tag). Finns bra i samma serie som ditt schampo.
- använda vårdande produkter efter hårtvätt. Jag använder både en leave-in med värmeskydd och en olja
- sova med fläta om håret är tillräckligt långt
- inte använda hårsnoddar med metallgrej
- vara försiktig med plattång
- tvätta håret så sällan som möjligt (jag tycker dock det är svårt, särskilt iom stallet)

Min frisör säger också att ridhjälmarna ställer till det för håret men det är ju svårt att komma undan..

Har håret väl blivit skadat är det ju svårt att reparera igen, då får man nästan vänta på att det ska växa ut och sedan klippa. Men såklart ta bättre hand om håret under tiden så det inte blir skadat igen.

Varför är det dåligt att låta håret lufttorka? Alltid tänkt att det är skonsammare än fön! :o
 
Varför är det dåligt att låta håret lufttorka? Alltid tänkt att det är skonsammare än fön! :o
Håret är känsligare när det är blött så det är bättre att torka det så fort som möjligt. Att sova med blött hår är kasst, då ligger man med det blöta känsliga håret mot kudden så det typ gnuggas och kan lätt gå sönder. Självklart med värmeskydd.
Enligt min frisör är det rätt harmlöst att just föna sålänge man har bra värmeskydd.
 
Jag åt kiselgelé under en period när hår, hud och naglar var supertort pga medicinering. Det hjälpte bra.
 
Problemet med trasigt hår, där stråna börjat dela sig är att om man inte klipper av ovanför delningen där stråna är hela och fräscha, så fortsätter stråna såklart att dela sig uppåt och ha splittade ändar och se allmänt risigt ut, helt oavsett vad man har för schampo/balsam/inpackning/olja eller vad man äter.
Därav att det bästa är att klippa kort och börja om med friska, hela strån och att i det läget använda bra produkter för att stråna ska ha så bra förutsättning som möjligt att hålla sig hela.
 
Problemet med trasigt hår, där stråna börjat dela sig är att om man inte klipper av ovanför delningen där stråna är hela och fräscha, så fortsätter stråna såklart att dela sig uppåt och ha splittade ändar och se allmänt risigt ut, helt oavsett vad man har för schampo/balsam/inpackning/olja eller vad man äter.
Därav att det bästa är att klippa kort och börja om med friska, hela strån och att i det läget använda bra produkter för att stråna ska ha så bra förutsättning som möjligt att hålla sig hela.
Den uppfattniningen har jag också fått, trodde väl att nu när jag klippte av så mycket att det skulle bli ovanför det trasiga, men verkar nog tyvärr inte som det. Blir till att besöka frisören igen, synd jag inte hade pengar idag, de fick ett återbud som hade passat mig tidsmässigt. Nåväl hinns nog med någon dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 922
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 665
Senast: Lightzone
·
Kropp & Själ Tipsa mig om riktigt bra produkter för torrt hår, som jag inte dör av att använda! Jag var hos frisören härom dagen och försökte...
Svar
8
· Visningar
748
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Okej så nu till slut fick jag röven ur och köpte mig en schampoo bar med tillhörande plåtask. Nyfiken om och hur det fungerar. Köpte en...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp