Torsion ? Ris eller ros?

MagicaDeHex

Trådstartare
Är den värd sina pengar?
Är den skonsam för hästen?

Erfarenheter någon? För och nackdelar? Bättre bomlösa kanske? Hur är det med dom färgglada som florerar runt?

Är helt hopplöst vilse i sadeldjungeln för tillfället och behöver hjälp:(

Sv: Torsion ? Ris eller ros?

Torsion känns nästan lite tråkiga men det är för att de funnits med så länge nu. Minns inte riktigt om det var år 2000 eller 2001 de dök upp i Sverige. Har tillverkats sen början av 90-talet.
Materialet är riktigt bra och det är hållbara sadlar. Många har använts för distansridning och är använda i många timmar och mil.
Hantverket bakom är bra och man har inte hört om snedsydda eller felaktiga sadlar som med vissa andra billigare kopior.
Med en beg Torsion + en bra pad får du mycket sadel för pengarna.

De nya färgglada som finns på bla tradera vet man väl inte så mycket om än. Att de inte har tillverkarens namn på sig tycker jag är märkligt. Ingen som vill erkänna att de är tillverkare?
Så billiga som de är så tror jag faktiskt inte att det är nått att satsa på om man vill ha en sadel som har bra hantverk och material.
// Linda

Jag har nog haft min sedan 2003 och det är den sadel jag använt allra mest under åren. Jag är imponerad av kvalitén, den är inte särskilt nött och ändå har jag inte varit försiktig med den (ridit i alla väder). Just nu hänger den mest i sadelkammaren men jag kommer inte att sälja den, den har fungerat på alla mina hästar (fyra st) under åren. Som mahlmt skriver, köp en bra padd så är det mycket sadel för pengarna. Enda nackdelen är att den kan vara väldigt bred att sitta i men man vänjer sig.

tack för svar:bow:

med andra ord så är det en prisvärd sadel:)

Då blir det nog en sådan:p

Jag tycker Barefoot är bättre men jag tror att det är en smaksak.

De färgglada bomlösa varianterna är enligt mig värdelösa eftersom du kommer så högt ovanför hästen. Dessutom är passformen urusel.

Kan jag då få slinka in och fråga vilken pad är egentligen bäst till torsion? Har inte lust att fippla och byta inlägg själv vilket jag förstått att många gör, alltså en färdig bra som finns att köpa i Sverige på nätet?

Jag har en ullpadd med fickor för inlägg som jag köpte med sadeln, tror inte att den padden säljs längre. Har även en Grandeur-padd med inlägg som jag tycker är bra. Bara för att det finns fickor för inlägg så betyder ju inte det att man måste byta dem. Däremot kan det vara bra den dagen man kan behöva justera något för en viss häst.

dl kl

Ja, dom känns inte så seriösa dom färglada.....men lite annorlunda är dom ju:p

Har fått låna en torsion av en vän och det är så jag "fallit" för det märket.
Det är den skönaste bomlösa jag har suttit i iaf.

Är ju på sadeljakt och detta kändes som ett bra alternativ.

Men visst ingår väl padd vid köp? Kan man inte beställa padd till torsion av deras återförsäljare annars? Eller funkar vilken som helst?

Den jag har lånat är dte ju padd med inlägg till. HAr dock ändå ett schabrak under för å inte skita ner.
Kan man ha ex. westernpadd under (och tillhörande padd) eller blir det to much?

*kl*

Nu funkar inte länken högst upp och jag antar att det är för att tråden har några månader på nacken, men torsion kan man väl få färgglad? När jag red en distansarab för typ tre-fyra år sedan så hade han en svart torsion som var lånad tills hans beställda blåsvarta torsion skulle komma. Nu hann jag aldrig se den nya sadeln innan jag slutade rida den hästen, men det skulle ha varit en torsion det med, bara att den var blå och svart istället för svart.

Man kan säkert få olika färger fortfarande. Jag brukar gå in och titta på en tysk återförsäljares hemsida, Hufkratzer, och där kan man beställa specialfärger. De har även originalpaddarna med ullfiltinlägg. Dessutom har de någon som jag suktar efter - en fårskinnspad från Christ med ullfiltinlägg. :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 909

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S

Hästrelaterat

Tillbaka