Torsion som verkar lägga sig i brygga - för smal pommel eller vad är felet?

_86a_

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp av er duktiga bukefalister! jag köpte för 2,5 år sedan en torsion dressyrmodellen. Jag har dock senaste året knappt ridit i den då den inte ligger bra. Då man tittar på schabraket efter ridning så ser man att den bara ligger emot längst fram och bak, och där blir det ganska rejält punkttryck :confused:

Vad tror ni man kan göra åt det? Jag funderar på om pommeln är för smal? En del här verkar ju padda upp med annat, men det vet jag inte om jag vågar eftersom min häst har stor manke. Kanske ska tillägga att det är en arab som har bred, kort rygg, och aningens svankig. (egentligen är han väll inte svankig men det blir nästan intrycket eftersom han har ganska hög rumpa, kanske är samma sak som kallas överbyggd?)

Ni som har torsion - Kommer ni ihåg om man använde nått för att mäta vinkeln när man beställde sadeln? Så att pommeln ska vara tillpassad till just ens häst? Jag har glömt bort om det var så eller om de skcikar en likadan till alla hästar? :o

Skulle bli jättetacksam för hjälp! :) Orkar inte rida barbacka för jämnan längre. Pållen börjar bli alldeles för pigg för det! :angel:

Sv: Torsion som verkar lägga sig i brygga - för smal pommel eller vad är felet?

Jag har en Torsion Endurance, tror det fanns 2 valv att välja på när jag köpte den. Eller om det var på Barefoot.. Minns inte heller riktigt hur det var :o Köpde den 2006.
Jag tog bort pommeln helt när jag hade den på min myycket breda, svankiga nordis. Jag fyllde fickan med kuddstoppning i stället och det blev inga punkttryck alls trots svank :)
Ang tryck bak, du sitter väl inte på bakvalvet? Det ska ju "flyta" fritt på ryggen utan vikt på sig så man får absolut inte sitta på det, då blir det som bäddat för punkttryck.

Vet att barefoot har 2 olika valv, normal och vid. Har jämfört mitt valv med ett från en barfoot som jag tror är vid, och de är väldigt lika i vinkel. Men jag har nånstans i bakhuvudet för mig att jag mätte min hästs vinkel med nån röd böjbar sak. Fast man kanske ändå inte får en som är precis efter det, utan kanske är som barefoot att de tar den av de två som ligger närmast?

Testade att rida med bara en hopprullad handduk i, i går. Tyckte sadeln låg bättre, men svårt att se då han inte direkt blev svettig. Får rida lite hårdare nån dag så man verkligen kan se svettmärkena. Det blev inte nått direkt tryck på manken vid kanalen, var nästan så det nuddade där avståndet var som kortast, men absolut inget tryck. Men hur känslig är manken runt om kanalen? Där hamnar ju en del tryck?

Nej, sitter inte på bakvalvet.

Testade att mäta min hästs bomvinkel i dag. Om jag inte gjorde nått fel så visade den sig vara 120 grader! :eek: Nog för att jag visste att han är bred, men inte att han var sååå bred..
Testade sen att mäta vinkeln på pommeln. Var jättesvår att mäta, men knappt 100 fick jag den till. Inte konstigt att den inte passar :o

Känner mig lite villrådig! Tänkte rida lite hårdare i morgon så jag ser hur svettmärkena blir utan pommeln i. Men har redan ridit lite lugnare utan pommel, och tyckte att de svaga märken som blev såg bra ut.

Det jag funderar lite på är - Eftersom min häst har hög manke så var jag rädd att det skulle hamna tryck på manken när jag inte använder pommeln. Padden verkar dock lyfta tillräckligt för att det inte ska bli nått tryck längs kanalen även vid manken. Men hur långt om på sidorna är manken känslig? Pommeln lyfter ju så att även en bit utanför manken skyddas från tryck. Kan tillägga att hans manke är ordentligt inbäddad i muskler nu för tiden :love: Fast det kanske ni redan hade förstått av hans gradantal :angel:

Kan man specialbeställa bredare pommel nånstans ifrån? Nån som har tillverkat en själv?

Senast ändrad:

Ingen? (tiotecken :angel:)

Vet inte om mitt svar är till någon nytta! Jag har också en jättebred häst (haflinger). Hon har en Barefoot London, och jag provade aldrig ens pommeln på henne (kunde se att den var för smal) utan lade in en hårt virad skumgummibit i stället. Jag har haft en Börjes och en Hööks bomlössadel, och det har varit samma visa med dem. Frampommeln är ALLTID för smal till en riktigt bred häst, verkar det som. Min häst är har väldigt lite manke, så det har aldrig varit något problem för mig att plocka ur pommeln och ersätta med något annat.

Tack för ditt svar! Frågan är om skumgummi skulle göra så stor skillnad för min hästs manke.

Är det inte bra konstigt att de gör pommlarna så smala? Vi är ju många med breda hästar som köper just en bomlös.

Min häst verkar dock vara en av de få i världen som är både väldigt bred och har stor manke. Sadlar är ett elände :cry:

Nån som vet hur långt på sidorna om manken det inte får bli tryck?
Verkar som sagt inte bli nått tryck längs kanalen vid manken. Kanske räcker?

Barefoot (och kanske också Torsion?) säljer ju även en mjuk pommel stoppad med ull. Det kanske kan vara något?

Kände även vid kanalen i går att det nästan ligger emot under där man sätter fast padden i sadeln, är lite hårdare där, så kan kanske skava lite på manken från det. Så jag får nog inse att jag nog behöver ha nån form av pommel.

Jo, jag har kikat på den på barefoots hemsida. Verkar dock väldigt mjuk, så jag vet inte om det gör så stor skillnad det heller. Skulle vilja klämma på en. Eller om det finns nått annat följsamt men ändå stabilt som kan hålla upp lite från manken *funderar*.

Jag har stoppat pommelutrymmet på min sadel med bomull. Funkade utmärkt.

Jag använder inte pommeln till mina bomlösa sadlar (hopvirad handduk) och du kan även ta bort i bakvalvet om du vill. Min nordis har ganska rejäl manke men fast sadeln ligger mot får han inte det minsta skav eller liknande. Tycker de hårda pomlarna förstör själva grejen med de annars så mjuka sadlarna.

Jo, förstår vad du menar, känns ju som att grejen med en bomlös är att den ska vara mjuk och följsam! Inte att man ska få precis samma problem som med bomsadlarna :mad:
Jo, det kanske fungerar utan pommel då. Fast jag är ändå lite rädd att det ska bli tryck för nära på sidorna om manken. Skyddas ju bara precis vid kanalen. Fast det kanske är helt obefogad rädsla?

Går det inte att slipa om pommeln, så man får rätt vinkel på den?
Provade en London med bred pommel, och tänkte direkt att jag skulle slipa till den till rätt vinkel. Det verkar vara nylon eller delrin e likn.

Jag tror i alla fall inte att det är någon fara att rida utan, har gjort det i flera år. Har en vännina som gjort lika och det går bara bra.

Går det inte att slipa om pommeln, så man får rätt vinkel på den?
Provade en London med bred pommel, och tänkte direkt att jag skulle slipa till den till rätt vinkel. Det verkar vara nylon eller delrin e likn.
Det kan man säkert! Pommeln i min Barefoot Cheyenne är av glasfiber, jag vet inte vad det är för material i andra pommlar.

Om man ska slipa/såga etc är det bra att tänka på att pommeln antagligen är ihålig. Man måste alltså täta den med något i ändarna, t.ex. Plastic Padding.

Jo, det kanske går! Min är i trä, så det borde inte vara några problem. Borde nog köpa eller låna en riktig vinkelmätare eller vad det nu kallas, så jag får vinkeln rätt.

Pållen är väldigt musklad över manken för tillfället. Brukar inte vara riktigt så bred. Vad hade ni satsat på i ett sånt fall? Hade ni slipat ner pommeln till exakt samma vinkel som han har nu eller hade ni tagit några grader mindre? Säg att han har 120 grader, hur viktigt är det att det måste vara exakt 120 grader då? Går 115 lika bra eller blir det tryck då?

10 cm från 0 grader blir skillnaden ca 1 cm på var sida mellan 115 o 120 grader.
Svårt att resonera utan att rita...
Går det inte att klabba dit en kil?

Du, jag tror inte att din vojlock blir lortig fram och bak för att sadeln trycker där, utan för att rygg och bogar rör sig mer under sadeln framtill och baktill där det inte är någon vikt som håller fast den. Och då gnuggas det upp mer lort. Det är helt omöjligt för en Torsion att lägga sig i brygga, den är ju faktiskt mjuk!

10 cm från 0 grader blir skillnaden ca 1 cm på var sida mellan 115 o 120 grader.
Svårt att resonera utan att rita...
Går det inte att klabba dit en kil?

Jag fattar inte riktigt (får väll skylla på värmen :angel:)
Jag har kikat på min påmmel nu i några dagar, men är lite rädd om den. :o Har ju ingen anledning till det egentligen, men skulle kännas bra att ha den i orginal om jag får för mig att sälja sadeln. Däremot har vi en träkonstnär i närheten. Känner honom inte, men har börjat överväga om jag ska fråga om han har nått intresse av att tillverka en ny pommel till mig i rätt vinkel. Ska ta tag i att skaffa en vinkelmätare också.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 401
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Israel vs. stora delar av världen
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur