Torv, spån eller halm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stina-lina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 638
S

stina-lina

Hej Hej!

Jag har funderingar angående det där med strö... Jag har alltid använt mig av halm ( både vete och korn ) och det fungerar väl helt ok :smirk: Men nu funderar jag på att testa något annat.

Nån som har några bra för/nakdelar med dom olika varianterna?

Tack för hjälpen och alla intressanta inläg :bump:

Sv: Torv, spån eller halm?

Jag har alltid tyckte bäst om spån, det är lättmockat och ser fräsht ut, men tyvärr så där vi står nu så får vi inte ha spån utan måste stå på spån.

Har testat "allt": halm, spån och torv.

Halm är svårmockat, suger dåligt men är bra syssla åt häst som behöver det.

Spån är ljust, lättmockat men kan lukta illa om man har såna "pisshästar" som jag har två st av (valack å hingst). Måste mocka bort piss oftare än att det blir bädd av det. Tenderar att torka ut hovarna om man kratsar ur jorden på dem vid installning.

Använder nu torv till "pisshästarna". Bättre stallmiljö helt klart! Packar sig också bra, så det blir en bädd lätt att mocka av pluttarna från. Bädden har en lagom fuktighet som gynnar hovarna, dvs "vågar" jag kratsa hovarna på kvällen. Dock mörkt, men ändå mer visuellt förlåtande vad gäller ev kvarlämnade småpluttar. Omöjligt att mocka lika "noga" som i spån där allt syns. Underlättar för en petis som mig.

I dagsläget så föredrar jag torven, pga min känsliga näsa. Har kalk i botten både på spån och torv, men det funkade öht inte på spånet. Blä för ammoniak!! Mitt lilla sto står dock snällt på spån och det fungerar...

Jag ska väl kanske inte uttala mig för jag har nästan bara haft spån, både sågspån och kutterspån.
Halm hade vi i några månader för sissådär 10 år sedan, avskydde det! Suger dåligt och tungt att mocka, men ser mysigt ut när det är mycket.
Föredrar kutterspån framför sågspån, mindre damm och lättare att hantera. Men båda ger ljus o ser fräscha ut.
Just nu har jag bädd åt kusen, blandat spån och torv. Fungerar kanon. Skulle nog inte vilja ha bara torv för det blir så mörkt, dessutom går det inte att ha fleecetäcke som pyjamas för torven kryper in i fleecen och är omöjlig att få bort.

Senast ändrad:

Jag använder råspån. Fungerar suveränt och är väldigt lättmockat. Ligger dessutom still i boxen. Att använda torv är inget jag skulle göra med tanke på bärrandsrötan som frodas friskt i dessa bäddar..

Jag instämmer med flera andra i att torv är absolut bäst...

Tcyker bäst om torv. Lätt att göra en bra bädd, suger upp kisset bra och är lättmockat.
Enda naktdelen är att det kan bli ett brunt lager damm överallt och vara lite mörkt, men hellre det än att använda halm som inte suger upp något, eller spån som är torrt och dammigt.

Tack för alla svaren :bow: Ganska enkelt att se att det är tydligen torv man ska testa.. :)

Kan hålla med om att det ser supermysigt ut när det är mockat "fint" med halm, men det är ju ett jäkla slit :rofl: Jag har väl hållt kvar vid halmen för att den är gratis... och gratis är gott :d

Vad kostar det på ett ungefär att ha 2 hästar på torv då om året?

Alla har sin afördelar och nackdelar.

Spån - min favorit. Är lättmockat, ser fräscht ut och dammar inte lika mycket som...

halm - kan ibland vara väldigt dammigt, svår- och tungmockat. Suger dåligt. Är dock bra för hästarna har lite att pilla med.

Torv - suveränt att göra bädd av, totalt luktfritt, ser mörkt och tråkigt ut, dyrt.

Papper - svårt att mocka, behövs mängder för att det ska bli en skön "bädd".

Jag har halm i mina boxar, och kommer aldrig att gå över till något annat, om jag har något att säga till om! Dels för att det ser så härligt ut, med en välmockad, nyströad halmbädd, dels för att hästarna har att pyssla med när de är inne över natten. Hästar är gjorda för att äta större delen av sin vakna tid, och varken spån, torv eller pappersströ är något som hästar bör stoppa i sig, som bekant...

Sedan tycker inte jag att halm är så fantastiskt jobbigt att ha som strö! Visst, två av mina tre hästar är extremt renliga:bow: :bow: och har toaletthörn medan resten av boxen är ren och bara behöver "fluffas upp", men halvblodet är å andra sidan en riktig lortgris (fel ord - har minigrisar och renligare djur finns inte!! ...möjligtvis akvariefiskar?).

Kanske ligger förklaringen till att jag envisas med att ha halm i att jag faktiskt tycker om att mocka? Se det som gratis motion - det gör jag!!

/Flash, som dagligen mockar sju boxar med halm, och överlever:D .

Halm är ju som de flesta vet, ganska jobbigt att mocka (ja, jag är lat). Spån tycker jag fungerar bäst, eller spån och halm kombinaret, som min häst står på just nu. Torv har jag inte så där jättemycekt erfarenheter av, men är inte det dyrare än spån? I alla fall så tycker jag torv är ett helt ok strö.

Min häst står på torv, tycker det är jättebra ( särskilt som det är mycket fin torv ). Det är lättmockat och samtidigt väldigt mjukt och ser mysigt ut för hästen att ligga i.

Har hittills bara haft spån till min valack, men funderar starkt på att byta till torv just för att han pinkar så enormt och jag blir ruinerad på att köpa spån hela tiden.Torv är ju dyrare i inköp,men istället behöver man ju inte mocka ut så mycket då .

Remont

Halm: Är väldigt bra för den som inte har en häst som äte JÄTTE mycket, fast det går med såna som gör det också ;) Det ser fräscht ut och har du bädd som jag tycker är bäst så är det riktigt bra.
Spån: FYYYYY! Jag hatar spån. Det ser så skitigt ut hela tiden för det går inte att få HELT rent för skiten liksom sprider ut sig. Annars så suger det upp bra och är ljust men det dammar.
Torv: Det står jag på nu och jag älskar det!
Min pålle blir inte skitig och det suger upp jättebra! Underbart om du har en riktigt bädd :) :love:Det dammar inte och är då bra til hästar som har ont av det. Nackdelen är att det kan bli lite mörkare i boxen men inte speciellt så det stör.

Halm tycker jag är bäst för hästarnas skull, så de alltid har någon sysselsättning och kan stå och pilla och greja osv. Det funkar ändå ganska bra till de flesta hästarna om man ger det en chans, dock finns det hopplösa fall där hästarna bara trampar runt i det och där det är svårt att få till en fräsch bädd. Dessutom tar det tyvärr mycket plats på dyngplattan. Men det lär väll vara det billigaste strömedlet. Jag tycker faktiskt heller inte att det är så jobbigt att mocka halm, om man väl får till en bra teknik och om man varje dag själv ser till att sköta bädden ordentligt, då funkar det bra sedan. :)

Spån tycker jag är bra för att det är så ljust och känns fräscht.
Dock bör man vara lite extra observant när man mockar med spån och man måste bestämma sig för om man ska mocka bädd eller ej, drar man runt i det kan det lukta ganska mycket och vara allmänt äckligt :crazy: Men får man till en bra bädd (ev. med torv i botten) så blir det ljust och fräscht! :) Dessutom är det lättmockat.

Torv tycker jag är bra för det är så lättmockat, det tar inte speciellt mycket plats på dyngstacken och är bra till hästarna som trampar runt och verkligen är skitgrisar och alltid ska skita ner det i boxen.
Det är ju lite mörkare i sig också, men det är inget problem om stallet är ljust och fräscht i övrigt. :)

Så jag tycker att alla tre strömedel är bra på sitt sätt. Har mockat ganska mycket med samtliga, men övervägande delen med torv.

Själv har jag torvströ till min häst eftersom det är det strömedlet som finns att köpa på gårdet, det leveras dit i en stor lastbil. Så dels är det för min del väldigt lätt-tillgängligt, inte speciellt dyrt heller för mig, jag har för mig det kostar 120:-/månaden. Däremot kan det vara dyrt att köpa enstaka balar me torv..

Jag har även ett hörn med halm till min häst så hon alltid har lite att tugga på och sysselsätta sig med när hon står inne i boxen.

Funkar bra tycker jag! :)

Flash skrev:
Jag har halm i mina boxar, och kommer aldrig att gå över till något annat, om jag har något att säga till om! Dels för att det ser så härligt ut, med en välmockad, nyströad halmbädd, dels för att hästarna har att pyssla med när de är inne över natten. Hästar är gjorda för att äta större delen av sin vakna tid, och varken spån, torv eller pappersströ är något som hästar bör stoppa i sig, som bekant...

Sedan tycker inte jag att halm är så fantastiskt jobbigt att ha som strö! Visst, två av mina tre hästar är extremt renliga:bow: :bow: och har toaletthörn medan resten av boxen är ren och bara behöver "fluffas upp", men halvblodet är å andra sidan en riktig lortgris (fel ord - har minigrisar och renligare djur finns inte!! ...möjligtvis akvariefiskar?).

Kanske ligger förklaringen till att jag envisas med att ha halm i att jag faktiskt tycker om att mocka? Se det som gratis motion - det gör jag!!

/Flash, som dagligen mockar sju boxar med halm, och överlever:D .

Jag tror jag ska komplettera mitt inlägg lite:o ;
1. Jag menar inte att hästägare som väljer något annat än halm är ena lata :devil: -ar. På bukefalos blir man lät missförstådd, så det vill jag undvika!
2. Det är skillnad på halm & halm! Jag har kornhalm, eftersom vetehalm enligt mig luktar mer och är allmänt odrygt - dammar mer också. Havrehalm är egentligen godast, tycker mina hästar, men är har också "fetare" strån och suger sämre. Råghalm ska man visst inte ha till hästar, eftersom spröten på axen är vassa och kan irritera i halsen (hörsägen...?). Kornhalm däremot är gult och fräscht (om man har tur med vädret efter tröskning och pressar det när det är riktigt torrt - såklart!) och blir härligt fluffigt även om man inte strör så mycket.
3. I mina boxar har jag ett par spannar spån i botten som suger upp det värsta kisset = gör halmen mindre våt och boxen därmed mer lättmockad.

/Flash

jag tycker bäst om torv, absolut mest lättmockat och luktar minst. har dessutom överlägset bäst uppsugningsförmåga

Halm är kanon om man har en unghäst eller häst som gärna får tråkigt inne och vill ha något att pilla med, men i övrigt tycker jag halm är ganska värdelöst eftersom det suger upp kiss dåligt = det luktar och "plaskar", det är ju inte direkt smidigt att mocka oftast får man gå en massa gånger för att det är så skrymande i skottkärran (jag är lat-har långt till gödselstacken) annars är det ju ekonomiskt.

Torv är mörkt och ganska dyrt men suger bra och är så gott som luktfritt om man gjort på rätt sätt dvs kalkat etc

Kutterspån dammar (finns ju visserligen dammfria varianter), är dyrt (dammfria=ännu dyrare) har man en skitgris blir det tungmockat och blir ofta brunt fort och ser därmed ofräscht ut..

Sågspån är billigt, bekvämt och lättmockat, dammar inte vad jag har märkt.

Den absolut bästa bädden jag haft är att kalka + lägga in några dm torv (jag tar 2 ungefär) låt hästen trampa till det ett par dagar och sedan kalka igen och lägga på ett tjockt lager sågspån ovanpå.
Då rinner kisset rakt igenom spånet och sugs upp av torven, det blir lukt fritt och spånet hålls ljus och fräscht, dessutom får man lite spill på spånet så det blir ekonomiskt.

Sen är det ju en fråga om hur renlig häst man har, har man en renlig häst så spelar det ju ingen större roll vad man har.

Min unghäst har en förmåga att röja hela boxen så på bara ett par dagar är det rena spånet brunt och äckligt så nu blir det torv bädd tillsvidare.
Dessutom har jag ont i ena armen och det blir inte bättre av att stå och mocka i 30 min och sedan gå med en överfull kärra jättelångt till stacken man får slänga spån på. (Torvstacken ligger på mindre än halva vägen)

I mitt förra stall hade vi torv. Det tyckte jag då funkade bra, det sög upp det blöta bra o är ju lättmockat, men det blir ett väldigt mörkt intryck o har du lite halvkass belysning kan det till och med va svårt att se ordentligt när man ska mocka! Sen hade vi torv i jättestora balar på logen, vilka frös på vintern så det va mindre kul att hacka loss torv.....

I nya stallet har vi kutterspån, vilket jag gillar mer o mer! Tycker inte det dammar så mkt som torv, ger ett väldigt ljust o fräscht intryck, tror hästarna tkr det är "mysigare" att rulla sig i spånet ;) och det är lättmockat, man ser ju ordentligt. Suger upp rätt bra, kanske lite LIKA bra som torv men helt klart tillräckligt. Nackdelen är väl att det kan se lite "skitigt" ut, eftersom det är så ljust så syns ju småpluttar o så väldigt väl. Kutterspånet är luftigare än torven oxå.
Sågspån däremot skulle jag inte vilja ha, det dammar rätt mkt o så tror jag det blir väldigt "kompakt".

Halm har vi haft tidigare, det tkr jag är att föredra till unghästar, konvalecenshästar o avelsston me föl, så dom har lite att pyssla me. Är svårare o tyngre att mocka i, suger inte upp så bra så man behöver ha ett lager sågspån i botten. Jag skulle nog hellre lägga in lite halm i en hög i boxen om jag vill att hästen ska hålla sig sysselsatt än att den ska stå på halm.

Halm är väl billigast, tror nog att spån kommer sen o dyrast är torven. Beror ju på varifrån man köper sitt strö hur mkt man får betala!

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 576
Senast: Åsa A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka