Torv, spån eller halm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare stina-lina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 638
Sv: Torv, spån eller halm?

Jag skulle valt torv har bra sugförmåga men nackdelen är j uatt det bli så mörkt jag vet några som blandar spån och torv då blir det ju inte så mörk i allafall. :banana:

*hugger knapp*

Kan tillägga att torven återfuktar hovarna, till skillnad från terpentinet i spånet som torkar ut hovarna.

Har stått både på torv, spån och halm. (eller hästen har, inte jag ;) )

Halm är jättefint och bra på alla sätt och vis men ett he***te att mocka.

Torven hade jag svår att få ordentlig bädd utav eftersom hästen envisade med att riva upp den, la lite halm över ett par gånger men när jag kom för att mocka nästa dag så låg den underst. :crazy:
Dessutom så tyckte jag att hovarna blev lite väl fuktiga.

Spån har jag nu (ingår i stallhyran), det är lättmockat och fräscht om man inte är rädd för att slösa på det.
För det ser ju lätt lite sumpigt och grådaskigt ut om man inte fyller på nytt eller tar bort allt som ser använt ut.
Spånet vi har haft innan har gjort hovarna torra men inte det vi använder nu.
Finns det kutterspån utan terpentin i?

Jag har aldrig upplevt att kutterspånet dammar men många säger det.

Men vad går upp mot en stor box med en häst i som har halm upp till knäna? :love:?

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 576
Senast: Åsa A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 401
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V