• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mammamu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 074
M

mammamu

Jag får inte till en bra torvbädd. Jag använder minst en torvbal i veckan och ändå blir det bara en våt och gegig sörja, jätte äckligt!

Hur får ni till den hård bottentorven som vissa klarar av att få så bra. Kan det bero på hästen? jag trodde att jag hade en typiskt "torvhäst" eftersom han bajsar och kissar runt i hela boxen. Ibland tror jag att han springer undertiden har gör sina behov;)

Tar ni bort både bajs och kiss? eller bara bajs? hur tjock bör torvbädden vara när ni "anlägger" den? vattnar ni?

Sv: Torvbädd

Oavsett hur mycket torv du använder i veckan, måste jag fråga hur många balar använde du när bädden anlades? Ofta är det här problemet finns, man har helt enkelt lagt in få få balar från början, och glömmer även att fylla bädden efter ca 1 vecka.

När jag började med torv hade jag som sagt ingen aning hur den skulle hållas men jag fick ett bra tips ta o mocka ur allt nångång o sen häver du in en bal o stampar till den dvs att du går o går på den vattnar lite på den man kan behöva lägga några till balar beroend på storlek
jag hade då en väldigt grisig häst men detta höll sig jätte bra hela vinter o jag strödde bara ut lite varje dag på detta för att det skulle se fint ut.

Jag får inte till en bra torvbädd. Jag använder minst en torvbal i veckan och ändå blir det bara en våt och gegig sörja, jätte äckligt!

Hur får ni till den hård bottentorven som vissa klarar av att få så bra. Kan det bero på hästen? jag trodde att jag hade en typiskt "torvhäst" eftersom han bajsar och kissar runt i hela boxen. Ibland tror jag att han springer undertiden har gör sina behov;)

Tar ni bort både bajs och kiss? eller bara bajs? hur tjock bör torvbädden vara när ni "anlägger" den? vattnar ni?

Jag lade in super mycket torv från början och mockade som vanligt men plattade dagligen till samt vattnade över allt (inga stora mängder men dagligen). Sen la jag in jätte mycket ca 2 veckor senare. Plattade o vattnade. Bädde var inte klar för än om en månad.
Men jag skulle gissa på att du har för lite strö.

Jag vet att många vattnar bädden men jag har aldrig fattat varför? (Upplys mig gärna :))

Jag har aldrig vattnat men har fått en jättefin bädd!

Jag strödde stalosan, la in 4 balar torv som jag jämnade till och trampade runt på.

Sen mockade jag varje dag ut alla "bollar" så noga jag bara kunde men lät kissfläckarna vara kvar. Eftersom jag lagt in så mycket torv så fanns det rikligt med lös, torr och ren torv att lägga över kissfläckarna och jämna och trampa till.

Vill säga en sak: I början har man ingen bädd! Bara en massa lös torv som hästen flaxar runt överrallt med. Men till slut märker man att det börjar sätta sig under till mer och mer.

Sen får man vara noga med att inte låta den lösa, torra torven ta slut. När man märker att det börjar bli ont om lös torv på ytan så måste man lägga in en ny bal. Vitsen är ju att man hela tiden ska ha en mjuk, ren och torr yta.

Varje gång jag lägger in ny torv (gör jag ca 1 gång i veckan) så strör jag stalosan på kissfläcken.

En fråga ts: Hur många balar la du in i början? Jag misstänker också att det kanske var för lite. :)

Man kan vilja vattna för att binda torven lite.

Jo det förstår jag, men då har man kanske lite bråttom och vill ha torven fast "omedelbums"? :) Bädden sätter ju sig själv till slut. Risken är ju att man kanske ändå vattnar lite för mycket.

Ingen i vårt stall vattnar och alla har fått bädd ändå.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
3 990
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 486
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 921
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka