totalvikt, tjänstevikt ?!

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag ska snart köpa min första transport (oh, ljuvliga tanke). Har dock inte riktigt förstått detta med totalvikt osv. Vi har en saab 900 -94 och min sambo påstår att vi visst kan köra vissa boogie släp med den medans stallägaren påstår att det absolut inte går för då får vi enbart köra släpet tomt. Själv har jag enbart b körkort. Vad säger ni om det? Vad menas det med att man typar om transporten från tex 1300 kr till 1100kg?
Är det en ouppnålig dröm för mig att lagligt kunna köra en boogie transport med sadelkammare med denna bil med mitt b körkort?
 
Om du kollar i bilens registreringsbevis står det hur mycket man får dra med b-kort och hur mycket man får dra med be-körkort.
 
om dupat om tranporten från 1300 till 1100 kg så får du lasta 200 kr mindre i den också.
 
Han pratar strunt.
Generellt är det inga problem att köra vanlig boggi (typad max 1500kg) med vanlig bil.

Hur tung släpvagn får jag dra om jag endast har B-körkort?
Du får alltid dra en släpvagn vars totalvikt är högst 750 kg.
När ett släps totalvikt överstiger 750 kg gäller följande två krav:

1. Släpvagnens totalvikt får inte överstiga dragbilens tjänstevikt.

2. Släpvagnens och dragbilens sammanlagda totalvikt får inte överstiga 3500kg. Uppgifter om fordonens vikter finns i respektive registreringsbevis.
 
Du kan visst köra ett boggisläp med b-kort. Det hela avgörs av vad släpet har för totalvikt.
För B behörighet gäller följande.

Totalvikten på släpet får inte överstiga bilens tjänstevikt och släpets totalvikt och bilens totalvikt får tillsammans inte överstiga 3500 kg. Alla vikter finner du i fordonens registreringshandlingar.

Totalvikt = släpet lastat med maxlast.
Tjänstevikt = släpet olastat.

Totalvikten minus tjänstevikten = maxlast
 
Fast tänk på att i de flesta nya transporter kan man inte lagligt lasta ett halvblod om totalvikten är runt 1100-1300 kg. De flesta släp väger tomma (boggi med sadelkammare) runt 800 kg ge och ta 100 kg åt båda hållen.

Då gäller det pållen är liten och lätt!
 
Som andra har sagt så kolla upp vad just din får dra med B-körkort. Det spelar ingen roll om du drar ett tomt släp eller ett med maxlast, det räknas ändå som olovlig körning eftersom det är totalvikten man tittar på.
En totalvikt under 1300 kg är helt meningslöst på en boggi eftersom du antagligen inte kommer kunna lasta en häst i den då.
 
Jag hade en saab 900 -91 tidigare, jag har för mig att tjänstevikten var 1380 kg, mitt enaxlade släp väger 800 kg, så jag skulle tippa att ett boogie väger runt 900 kg, om du reggar släpet till 1380 så betyder det alltså att du får lasta max 480 kg. (1380-900=480)
Min häst är 156cm och väger 608 kg, en islänning väger ca 400 kg, så om du har en liten ponny så kan du köra boogie-släp med din bil, har du storhäst så går det inte.

Sedan är det även så att äldre släp är både kortare, smalare och lägre och därmed väger de mindre, du kanske kan hitta ett gammalt boogie-släp som väger runt 800 kg, då kan du ju lasta 100 kg till, så om det är en liten häst, typ fullblod, arab eller liknande, så kan det ju gå.
 
Om tjänstevikten på din bil är samma som Fidelis, 1380 kg så funkar det beroende på vad för släp du vill ha. Jag har en Star Safir (tvåaxlad) med sadelkammare. Min är nedvägd till 1300 kg, jag får lasta 600 kg dvs jag kan med nöd och näppe lasta mitt halvblod lagligt.
 
Det är sant men de flesta Boggi ligger mellan 1300-1500kg och med släpvikt på 650-800kg.

Stannar polisen en så säger man att hästen väger 500kg - de blir lika fascinerade varje gång att en häst kan väga så mycket trots att hästen egentligen väger 700kg.
 
Nummera finns det vågar som polisen har med sig, alla ha det inte men blir du stoppad av en sån så spelar det ingen roll hur mycket du hävdar att hästen "bara väger 500 kg".
 
Passa dig... det finns hästmänniskor som är poliser till yrket... de är nog inte lika lättlurade... Och som sagt. Trafikpoliserna har små fina vågar bak i sina bilar som man får köra upp ekipaget på. Då gäller det att veta vad man lastat....
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 060
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 388
Utrustning Nu behöver jag tips på bra transporter som jag får köra. Jag har B-körkort, på bilens registreringsbevis står det att skattevikten är...
2
Svar
33
· Visningar
2 407
Utrustning Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och...
Svar
13
· Visningar
2 589
Senast: Jesna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp