Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Miran

Trådstartare
Nu behöver jag tips på bra transporter som jag får köra. Jag har B-körkort, på bilens registreringsbevis står det att skattevikten är 1370 kg, att släpets totalvikt inte får överstiga 1370 kg och att bilen inte får dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt+last) än 1300 kg.

Är osäker på vad det betyder. Min häst väger max 450 kg, så hur tung får transporten vara?

Och har ni några tips på bra transporter som har max den vikten?

Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Vad får bilen dra med B-kort? Det är en särskild rad, och det är den som gäller för dig.

Totalvikten på släpet får inte överstiga vad som står i regbeviset. Är det max totalvikt 1300 kg för b-kort, gäller att släpet får väga 1300-450kg=850 kg. D v s släpets tjänstevikt får inte vara mer än 850 kg. Värt att tänka på är att släpen ofta har en högre tjänstevikt än vad som står på deras registreringshandlingar, vilket är viktigt att ha koll på.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Bilen får inte dra ett släpfordon med högre vikt (tjänstevikt+last) än 1300 kg, står det på reg beviset. Är det det som gäller. Och om hästen väger 450 kg kan jag ha ett släp som väger upp till 850kg?

Hur kan man kolla om tjänstevikten på släpet är högre än vad som står på registreringshandlingarna?
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Nej, det är vad BILEN får dra. Det krävs BE-kort för. Vad b-kort får dra står tydligt utskrivet.
Man får väga släpet.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Det står så här: För att bilen ska få framföras med B-körkort få släpets totalvikt inte överstiga 1370 kg.

Men det är ju mer än 1300 kg?

Nu blev jag snurrig!;)
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Hm ... men det står ju så på mitt registreringsbevis också, 1300 kg, se ovan.

p.s TACK så jättemycket för att du hjälper mig!!!:love:
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Då är det 1300 kg som gäller, så exemplet stämmer.

Men eftersom jag inte sett detta (utan slamkryparen där b-kortsvikten är högre än bilens maximala släpvagnsvikt) så är jag osäker på vad som gäller, om du får koppla ett släp med totalvikt 1370 kg men inte lasta till tyngre än 1300 kg (bruttovikt alltså).

1300 kg är den vanligaste vikten på enkelaxlade, enklare släp, då har man ofta 650 kg tjänstevikt och 650 kg lastvikt
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Då är det 1300 kg som gäller, så exemplet stämmer.

Men eftersom jag inte sett detta (utan slamkryparen där b-kortsvikten är högre än bilens maximala släpvagnsvikt) så är jag osäker på vad som gäller, om du får koppla ett släp med totalvikt 1370 kg men inte lasta till tyngre än 1300 kg (bruttovikt alltså).

1300 kg är den vanligaste vikten på enkelaxlade, enklare släp, då har man ofta 650 kg tjänstevikt och 650 kg lastvikt

Så verkar det vara för mig, ju. 1370 i b-kortsvikt och 1300 i max släpvagnsvikt.

Men min häst väger max 450 kg, så då borde jag kunna köpa en boogie av enklare sort?
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Eftersom jag inte är något större fan av "tvåaxlade släp av enklare sort" så vet jag inte vad lastvikterna är på dem, men det är ju lätt för dig att kontrollera.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Eftersom jag inte är något större fan av "tvåaxlade släp av enklare sort" så vet jag inte vad lastvikterna är på dem, men det är ju lätt för dig att kontrollera.

:D

Med enklare sort menar jag inte dålig kvalité utan att jag inte behöver sadelkammare och sånt!

Tack för hjälpen!
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Kan nog bli svårt med så låg totalvikt. Att väga ner en begagnad transport är svårt (ibland omöjligt) och det kostar pengar. Så det kan nog bli problem att hitta en dubbelaxlad transport med så låg totalvikt
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Måste bara få fråga: måste man inte räkna med vikten på den utrustningen man har med sig också? Typ sadel och sådant.
Det har jag alltid fått höra.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Lastvikt är vikten på last. Självfallet oavsett vad man lastar. Nu har ju de flesta utrustning etc i bilen, inte i släpet om man inte har sadelkammare
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Troligtvis är det en viktgräns på draget som är 1300kg. Bilen ska klara 1370, men inte draget.

Boggina brukar ligga på mellan 900kg och 1000kg, i tjänstevikt.(min väger 970kg) Lastvikten blir då 300kg eller 400kg. Många transporter vägs in utan inredning för att få så hög lastvikt som möjligt, men eftersom inredningen väger endel så kan man åka runt med överlast, även om man tror att man är laglig. Jag vet inte vad inredningen väger, men det är tillräckligt för att det kan bli dyrt.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Tror nog att du ska kunna hitta en boogie,typ Dalavagn,Trane eller Reko.
De är ganska lätta i sig,utan att vara dåliga.
Sedan att det finns lyxigare släp är ju en annan historia.........
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Jag skulle ringa till vägvärket och höra vad de säger. Totalvikten för B-körkortet är 3,5 ton. Hur mkt. väger bilen? Vad menas med skattevikten? Vet bara att det är totalvikten som räknas. alltså bil + släp får inte överstiga 3,5 ton. Så rent tekniskt går det i vissa fall att köra med lättare bil och tyngre släp. Men jag skulle ändå höra med vägvärket för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Så enkelt är det inte. Det kan vara betydligt lägre tågvikt som gäller, vilket i det här fallet klart framgår via regbeviset.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Nej det är verkligen inte lätt, därför kan det ju vara en god idé att höra med dem om vad som gäller för just den bilen. Vad menas med tågvikt :confused:? Hur många olika vikter finns det egentligen som man ska hålla koll på?

(Håller på att ta körkort och det visar sig vara krongligare än jag först trodde med alla dessa regler.) Måste vara en hel del som kör olagligt vad gäller hästtransporter, vare sig de vet det eller inte.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Det enda du behöver göra är att läsa innantill på regbevisen och hålla dig till det. Det är inte krångligare än så för b-kort.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 476
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 382
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 393
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp