Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Ska du köpa privat eller av handlare? Om du väljer det senare behöver du bara berätta vilken bil du har så berättar dom vilket släp du får dra!

Jag får för övrigt dra 1380 med min, vilket betyder att jag inte får ha min häst för fet om jag blir stoppad och vägd :o
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

kör man med b kort går det ju egentligen inte att göra fel. Bara att läsa inantill o ha koll på vad hästen väger.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Boj Bravo (boggi) utan sadelkammare ligger på runt 750 kg, så där har du ett högkvalitativt släp som nytt kan registreras på valfri totalvikt som passar din bil och lätt lastar hästens 450 kg.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Först säger du att det inte är så lätt sen säger du att det är det. Förvirrande. Vad menas med tågvikt? Aldrig hör det förrut nämligen.

Jag har iaf. fattat det som att det står i registreringsbeviset hur mkt. bilen får dra alltså totalt och då inklusive last (hästens tyngd). Ringde för nån vecka sedan och hörde med vv och de förklarade så för mig att det är totalvikten som räknas, men att olika bilar får dra olika mkt. och ju tyngre bil desto mindre får den dra om man bara har B-körkort.

Tycker förövrigt att det är lite knasigt att man i vissa fall får köra med en väldigt lätt bil ett tyngt släp och inte tvärt om många gånger.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Kom på en till fråga. Om man blir stoppad av polisen, när man transporterar en häst. Vad är det de kollar efter? Hur kan de bedömma om lasten är för tyng eller inte?
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Först säger du att det inte är så lätt sen säger du att det är det. Förvirrande. Vad menas med tågvikt? Aldrig hör det förrut nämligen.

Tågvikt är bilens totalvikt + släpets totalvikt. Det är inget du behöver bry dig om när du bara har B-kort.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Fast tyvärr är det ju många som gör just det, fel alltså. Kör olagligt, med för tyng last en vad de får. Det är dock inget jag kommer att göra. Längtar till mitt körkort så slipper mamma och andra skjusa mig överallt :).
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

I allmänhet kontrollerar polisen bara om ditt körkort och om bil och släp har en godkänd kombination ihop med ditt körkort - på papperet.
Ibland har de våg med sig och då vägs ekipaget (vissa kontrollstationer har fasta vågar).
"Rätt" polis (t ex hästägare eller jägare) är ganska så duktig på att uppskatta hästens vikt och kommer säkerligen att ifrågasätta vikten om denne anser den ligga på fel sida gränsen, även om ingen våg finns på plats.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Fast tyvärr är det ju många som gör just det, fel alltså. Kör olagligt, med för tyng last en vad de får. Det är dock inget jag kommer att göra. Längtar till mitt körkort så slipper mamma och andra skjusa mig överallt :).

Jag håller med Bison - det är obegripligt att någon med körkort (B eller BE) inte kan läsa innantill på släpets och bilens registreringsbevis och konstatera om man får koppla ihop ekipaget eller inte! Det står ju i klartext.
Men jag är väl puckad...
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Jag tycker som ni att det är obegripligt, men vet själv några stycken som har gjort det trots att de VET att det är olagligt. Om det bara var en tillfällighet vet jag inte. Men jag kan tänka mig att fler "tummar" på reglerna och kör för tungt tyvärr. En trafikpolis sa till mig att han hade varit med om för tyngt lastade släp. Han sa att många med hästtransporter kör olagligt. Kanske var det en överdrift? Så många kan det väl inte vara?
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Jag vet tyvärr flera i min omgivning som medvetet kör för tungt.
Tycker själv att det är oansvarigt och obegripligt hur man kan ta risken - inte att bli tagen av polisen för det är ointressant i sammanhanget, utan att riskera att det händer en olycka.
 
Sv: Köpa transport - vad får jag köra? Tips önskas!

Nej, tågvikt är bruttovikt för ekipaget. Inte totalvikt.

Det som står i registreringsbeviset gäller. För B-kortsraden är det totalvikt. D v s står det att b-kort får dra 1300 kg får totalvikten på släpet inte vara mer än 1300 kg. Skulle total- eller bruttovikt vara högre så riskerar man körkortet och får inte köra vidare.

Häromkring har polisen vågar när de stoppar släp. Du får köra upp, så väger de släpet. Alltså riskerar man körkortet även om pappersvikten är OK, om man kör med rejäl övervikt.

Vad bilen får dra enligt regbeviset är det man får dra med BE-kort.

Totalvikt - tjänstevikt och maxlast
Tjänstevikt - släpets egenvikt
Bruttovikt - släpets egenvikt och aktull last vid varje tillfälle
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Bison
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 475
Senast: Myrten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 381
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 393
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp