Bukefalos 28 år!

Tovig dvärg

K

kattungen

Hej

Har för mig att det finns en massa människor med erfarenhet av dvärgschnauzrar här inne, skulle behöva lite goda råd:)
Min lilla tjej har blivit väldigt tovig, eftersom hon inte blivit trimmad som hon ska. Nu funderar jag på att klippa henne med maskin EN gång för att få kontroll över tovorna. Förstör jag pälsen helt om jag tar till den lösningen?

MVH
 
Sv: Tovig dvärg

Enligt vad jag läst så kan det förstöra pälsen att man klipper EN gång ja.

Fast även om det går lång tid mellan trimningarna så behöver inte det innebära att hunden tovar ihop. Man får hålla efter lite med kammen.

Var sitter tovorna? Om de absolut inte går att reda ut har du väl inget val, men då skulle jag klippa just vid tovorna och trimma resten. Detta har jag dock ingen erfarenhet av själv.
 
Sv: Tovig dvärg

Vad är det för färg på din dvärgschnauzer? Olika färger har ju olika pälskvalité, en P/S har ju oftare strävare och "bättre" päls än en S/S t.ex.

Men trots vilken färg den har jag skulle ALDRIG rekommendera att klippa en dvärg! Deras pälsar har oftast inte så bra kvalité att de klarar av att bli klippta, så det kan räcka med en enda klippning för att förstöra pälsen helt :crazy:. Det man ska tänka på då är ju att hunden får ha täcke på sig under kalla och våta dagar, för när man rakar pälsen försvinner dess kyl-blåst-och regnskydd.

Det man får göra är ju att reda ut tovorna försiktigt och se till att sköta om underullskammningen och trimmningen bättre till nästa gång, och framför allt att lära sig att trimma själv så man kan sköta sin trimras hemma.

Fast är det extremt mycket tovor (att hunden är så totalt misskött att det inte går att reda ut) så får man ju strunta i att pälsen blir förstörd och raka den, för hunden skull. En riktigt tovig päls kan vara EXTREMT smärtsam att reda ut.

/MosterMia, med en S/S dvärgschnauzer hemma
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 166
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 950
Senast: Mkb
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 685
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp