Tovig päls och kala fläckar :(

Centaur

Trådstartare
Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen kom verkligen i sista sekund för henne. Hennes långa päls var tovig och smutsig och hon hade tappat ALL päls runt halsen! Ett område på ca 5 cm runt hela halsen var helt kalt. Ingen irritation eller så, bara helt naket.

Nu har jag haft henne i över två år och pälsen började växa ut igen efter ett par veckor. Jag trodde att det berodde på kraftig näringsbrist att hon förlorat sin päls men nu händer det igen!! :(

Inte runt halsen denna gång men fläckar här och var över hela kroppen. Finns ingen irritation, hon kliar inte och verkar inte alls sjuk på något sätt. Hon får samma foder som hon fått länge, RC Longhair på natten och fri tillgång på blötmat under dagen.

Någon som har en aning om vad det kan bero på??

Det enda jag kan tänka mig är att det beror på att hon blivit tovig och att det då drar i huden så pälsen ramlar av, jag var borta en vecka och hon såg hemsk ut när jag kom tillbaka. Har tagit flera veckor med daglig borstning för att verkligen få ordning på pälsen igen. Men varför blev hon plötsligt så tovig?? Har hänt många gångar att jag inte borstat på en vecka och hon har aldrig blivit tovig bara för det. Hon är innekatt dessutom.

Hade det varit en av mina andra katter hade jag bara åkt till djurkliniken och kollat henne men hon är fruktansvärt rädd för att åka bil och livrädd för veterinären så vill inte åka in med henne om det inte är helt nödvändigt...
 
@Centaur

Ålder på katten?

Äter och dricker hon som hon brukar?

Har de andra katterna symptom?

Hur ser hårstråna ut (brutna, normala, "fuzzy" etc)?

Hur ser fläckarna ut, är de symmetriska i formen eller "random"?

Mjäll?

Tvättar hon sig "överdrivet" mycket eller lite? Fler/färre hårbollar än normalt?

Ändringar i miljön?

Är fläckarna koncentrerade till vissa områden (framdelen, under magen, låren, ryggen osv)?

Parasitbehandlad?
 
Ålder på katten? Ca 4-5 år enligt veterinär.

Äter och dricker hon som hon brukar? Ja, beter sig helt normalt, pigg och glad. Spinner, gosar och leker.

Har de andra katterna symptom? Nej, hon bor med en korthårig och en semilånghårig och de har inte tappat någon päls.

Hur ser hårstråna ut (brutna, normala, "fuzzy" etc)? Hon har tunna tunna strån som är mjuka och lite "ulliga", väldigt fluffy.

Hur ser fläckarna ut, är de symmetriska i formen eller "random"? Ej symmetriska, varken i form eller stl.

Mjäll? Lite mjäll inuti tovarna som syns när jag borstar ut dem, annars inget.

Tvättar hon sig "överdrivet" mycket eller lite? Fler/färre hårbollar än normalt? Hon tvättar sig inte särskilt mycket, mest i ansiktet. Har nog aldrig varit så nog med tvättandet om jag tänker efter. Hon fäller massa också men det gör de alla pga årtiden.

Ändringar i miljön? Nej inget, förutom att jag inte var hemma på en vecka. Hon är väldigt fäst vid mig och bryr sig inte om övriga i familjen så hon saknar mig nog väldigt mycket när jag är borta.

Är fläckarna koncentrerade till vissa områden (framdelen, under magen, låren, ryggen osv)? Nej de är överallt, en liten på halsen, en lite större på bogen och den största är på låret.

Parasitbehandlad? Avmaskad och behandlad med stronghold när hon togs in, men inget efter det eftersom hon inte går ut (det gör inte de andra heller så borde inte kunna bli smittad?).

Jag har klippt bort alla tovor som satt hårt istället för att slita i pälsen och borstar lite varje dag och hon ser okej ut nu men får fortfarande tovor.
 
Ja det kan ju vara vad som helst, omöjligt att säga (såklart) :). Men några orsaker till hårtappande kan ju vara demodex, dermatofytos, mjällkvalster, löss, lopper, ringorm, allergi, psykiska orsaker, problem med levern, överfunktion av sköldkörteln, osv, osv, osv, osv. Några mer o-/troliga än andra :D.

Nog en god idé att göra en ordentlig utredning hos veterinären.

Om det dök upp plötsligt, när du var bortrest, kunde det ju tänkas att hon stressat sig "ur form". Men det är ju svårt att avgöra utan veterinärundersökning.

Du kunde ju för säkerhets skull kolla efter små djur i pälsen på henne, ifall det är något så simpelt som småkryp. Det går ju inte att utesluta något på ett hemmatest. Men man kan ju ha "tur" :D! Kamma katten över svart papper för att se "vandrande mjäll" och vitt papper för att se de svarta krypen.

Men veterinär oavsett skulle jag säga. Det finns ingen som kan komma på hembesök?
 

Liknande trådar

Hundhälsa I vintras tappade Ruben päls, bara på ett ställe på sidan av kroppen. Ingen klåda och huden var inte irriterad. Det kom från ena dagen...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 937
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 486
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 226
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp