Tovor, tovor och åter tovor på en långhårig håröm skogis...

ufot

Trådstartare
Min ena katt har efter kastreringen börjat få problem med tovor i pälsen, främst under magen och mellan fram-och bakbenen. Jag kammar och klipper bort tovor nästan varje dag. Problemet är att hon är håröm. Hon lider verkligen när kammen åker fram. Men vad gör man?

Funderar på att raka bort pälsen på henne. Någon som har erfarenhet av detta? Hur blir pälskvalitén när den växer ut igen? Kommer hon att frysa?

Till saken hör att hon har MYCKET päls, typisk utställningskatt. Finns det risk att hon reagerar negativt på att bli nakenkatt?

Hon är dessutom lägst i rang. Finns det risk att hon blir ännu mer mobbad av min andra katt, också det en kastrerad skogis?

Någon som har andra tips på att bli kvitt tovor. Foder? Schampoo?

Ni som har klippt era katter, hur har ni gjort? Pratade med veterinären som sa att deras klinik inte klipper katter utan hänvisar till en hund/katt frisör. Lugnande medel plus klippning skulle gå på ca 700kr. Tycker det låter mycket. Vad har ni betalat?
 
Sv: Tovor, tovor och åter tovor på en långhårig håröm skogis...

Tråkigt att pälsen blivit så tråkig efter kastrering. Själv har jag turen att ha fantastisk kvalité på pälsar här hemma så jag borstar kanske en gång i månaden max.

Men foder och schampo påverkar supermkt.
Vad får katten för foder i dagsläget?
Och vad använder du för pälsprodukter?
Jag har innan använt esperee en gång på min avelshona och tyckte inte att det vart så bra alls.
Beställde hem anju beaute och herre JÄKLAR vilken skillnad.
Så du kan göra en hel del åt saken men lämpliga produkter för hennes päls. Kan tänka mig att en texture spray skulle göra underverk.

I övrigt så är det ingen fara att klippa en innekatt. Dom blir inte mobbade av andra katter osv.
Pälsen kan bli bättre då den växer ut.
 
Sv: Tovor, tovor och åter tovor på en långhårig håröm skogis...

Hon äter i dagsläget Taste of the wild.
Har tidigare ätit RC för långhåriga innekatter. Var dock tvungen att byta eftersom hon åt som en gam. Hela dagsransonen var uppäten på typ fem minuter.
För mig är detta också ett nytt problem eftersom min andra katt har jättefin päls, hon behöver nästan aldrig kammas.
Vad är det för produkter du pratar om? Har aldrig använt annat än Espree natural schampoo. Kanske dax för en tvätt igen? Tvättade henne senast i juni.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena skogis har länge haft problem med pälsen. Den har känts fet, tjock och tovig. Jag har försökt att både bada och kamma henne, men...
Svar
6
· Visningar
1 614
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 487
Senast: MayDay
·
C
Övr. Katt Hej! Jag behöver lite råd om tovor i pälsen. Min katt är en korsning av brittisk korthår/norsk skogskatt och har jättehärlig lurvig...
Svar
6
· Visningar
12 039
Senast: Sassy
·
A
Övr. Katt Hej, Nu när det är snö ute är det hopplöst med tovor på min katt och jag kan inte kamma ut dem utan måste klippa. Hon var en kattunge...
Svar
10
· Visningar
4 742
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp