Tovor i pälsen - Långhårig katt

C

carinapr

Hej!

Jag behöver lite råd om tovor i pälsen. Min katt är en korsning av brittisk korthår/norsk skogskatt och har jättehärlig lurvig päls
Meeeen har har massor med tovor under bakbenen, magen och tom på ryggen! :eek:
Jag har varit slarvig med borstningen och nu går det överhuvudtaget inte att få ut tovorna med borsten.

Vad göra???

Jag har provat att försiktigt klippa bort dem, men det gillar han inte, det verkar som att det gör ont på honom när jag tar i tovorna :o
Har provat en trimmer, men den biter inte på de heller.

Kan en katt/hund trimmare fixa detta tror ni? Vad kostar det att trimma en katt?

Fick tipset att bada "lösa upp" tovorna med schampoo och massor med balsam,
vilket jag köpte dyrt och provade, men det hjälpte inte heller :mad:

Så vad ska man hitta på nu då?
Har någon nåt tips? :bow:
 
Sv: Tovor i pälsen - Långhårig katt

Som hundtrimmare, har man ju bra skär till klippmaskinen, som rakar ända inne vid skinnet. Problemet(för mig som hundtrimmare)med katter, är att de har betydligt tunnare hud än hundar och att de inte gärna finner sig i att bli rakade, vilket tillsammans gör att det är lätt att katten får skador i skinnet.

Mitt tips till dig är att du ringer till en veterinär, som både kan ge katten något lugnande samt raka bort tovorna. Det blir inte dyrare än att fara till en hundtrimmare.

Om man badar tovorna med schampo, så finns det rester av det kvar inne i tovorna, vilket irriterar huden.
Tovorna "drar" dessutom i skinnet när man ska reda ut/klippa bort dem, vilket också gör mer eller mindre ont beroende på storlek på tovorna och var de sitter på kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tovor i pälsen - Långhårig katt

Är det riktigt illa så ring till vet och få hjälp, sen när kisse har blivit pudelklippt så får du borsta noga så han blir van och att tovorna inte återkommer. Tog hand om en långhårig med troligtvis perser i som hade ett tovpansar på ryggen, han blev nästan helrakad hos vet och är idag jättefin.:)
 
Sv: Tovor i pälsen - Långhårig katt

BIMM skrev:
Är det riktigt illa så ring till vet och få hjälp, sen när kisse har blivit pudelklippt så får du borsta noga så han blir van och att tovorna inte återkommer. Tog hand om en långhårig med troligtvis perser i som hade ett tovpansar på ryggen, han blev nästan helrakad hos vet och är idag jättefin.:)

Men ojdå, :eek: hur lång tid tog det att få pälsen tillbaka?
 
Sv: Tovor i pälsen - Långhårig katt

Ok då blir det en tur till vet. snarast då.
Man kanske skulle vara så smart att kastera och id-märka på en gång då.

Tack för hjälpen :D
:bow:
 
Sv: Tovor i pälsen - Långhårig katt

Många långa pälsar behöver badas regelbundet. Smutsig päls tovar mycket lättare än ren. Använd bra produkter, avsluta med balsam, och använd gärna spraybalsam vid borstning. Bäst är ju att börja från scratch med en nerrakad päls och ta väl hand om den när den växer ut.
 

Liknande trådar

Katthälsa Borstar ni era långhåriga katter? Vi har en långhårig katt som alltid har skött sin päls själv, har bara behövt ta någon tova då och då...
Svar
9
· Visningar
2 692
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 879
Senast: hagel
·
Övr. Katt Går det att ha halsband på en långhårig katt? Jag är ingen kattmänniska egentligen men har varit tvungen att skaffa stallkatt(hellre...
Svar
7
· Visningar
4 402
Senast: kvandi
·
Hundhälsa Min långhåriga schäferpojk har fått en sån hiskelig päls sedan han blev kastrerad. Visst är han supervacker, men borstningen är en...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 053
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp