Träckprov / avmaskning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gargamella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 475
G

Gargamella

När ska man göra träckprov? Vet att vi gjorde förra våren, men kommer ej ihåg när. Har det med vädret att göra också???

Vi har tidigare inte haft ngn direkt struktur på avmaskningen, men nu är det avmaskat enl följande:

Juni 2004 = Cydectin
Sept 2004 = Cydectin
Okt 2005 = Cydectin

Är det i år dags att byta till Pyrantel-preparat?

I våras visade ingen av de 7 hästarnas träckprov någon mask. Vi avmaskade på hösten då vi har styngfluga. Några nya hästar har tillkommit, men om allas träckprov är OK nu i vår, behöver vi väl inte avmaska iaf...?

Ser man bandmask på träckprov? Hört olika. Dubbel dos Pyrantel-prep tar bandmask väl?

tacksam för lite hjälp! :bow:

Sv: Träckprov / avmaskning

Det bäste vore om Madick dök upp här och hjälpte till:bow:

Men jag kan svara på delar av din fråga. Pyrantel (dubbeldos) tar vuxna bandmask med ung. 85% effektivitet, men tar inte larvarna.
Prazikvantel tar alla stadier med 99-100% effektivitet. Interessant om hästen HAR bandmask, men ta ett prov innan du avmaskar så du vet vad du ska bekämpa.

Jag rekommenderar träckprov för blodmask och blodprov (serumprov) för bandmask. Bandmaskägg är svårt att hitta i ett träckprov eftersom de kommer inte ut i avföringen varje gång hästen bajsar. Hästen kan ha bandmask utan att man hittar ägg/segmenter.

Fråga din veterinär om ett blodprov.

HDH

Jag skulle börja med träckprov för att se hur det står till, vänta tills våren är igång ordentligt. Lagom är faktiskt när man ändå brukar börja avmaska, dvs mitten/slutet av april. Är de fortfarande rena så behöver ni ju inte avmaska. Följ upp med prov i höst, eller om ni har styngfluga så använd ett ivermectinmedel.

Träckprovet visar positivt på 25-40% av de hästar som faktiskt har bandmask, det är oftast de hästar som har stor bandmaskbörda man hittar, och det är också de hästar med mycket bandmask som behöver avmaskas. Blodprovet måste en veterinär komma och ta ut, försök i så fall få det i samband med att veterinären ändå kommer ut vid t.ex vaccination eller liknande, annars blir det hemskt dyrt. Själva provet kostar runt 200 kr har jag för mig.

Om proverna visar att ni har bandmask i stallet så be också veterinären om recept på Droncit (om träckprovet för blodmasken är rent fortfarande). Om ni fått in nån ny häst med mycket blodmask kan den istället få Equimax (också recept) som även innehåller ivermectin som tar blodmasken.

Tänk också på att ni kan spara pengar om ni är flera hästar och skickar in individuella prover samtidigt. Hör efter med labbet hur ni ska göra och vilken rabatt ni kan få.

Hej!

Jag har en fråga och du verkar som kunnig på detta..
Maskarna "sover" vintertid, eller hur? Vad är det som får dom att vakna? Om man ska ta träckprov sådär framåt vårkanten är det ju bra att veta att maskarna är vakna..

/lavinia

Gå efter temperatur och gräset. Utan gräs är det ingen större risk för smitta. Normalt väntar man med första avmaskningen till slutet av april-börja av maj, så gör träckprovet runt mitten av april, det brukar vara lagom.

Ok..Tack..

Med nuvarande väder blir man ju ganska förvirrad..kan gissa att maskarna har det ännu värre.../ Lavinia

Jag gör träckprov i mitten på april och om det inte är några konstigheter med det så blir det Banminth år detta året för min häst. Är det då dubbel dos var fjärde vecka eller är det bara under första omgången? Hur noga bör man vara med att avmaska var 4.de vecka tycker du?

Om du är ute efter bandmasken så går det bättre med en prazikvantel (Droncit eller Equimax - både receptbelagda). Annars behöver du inte ge en dubbeldos banminth (som inte tar ALLA bandmask som prazikvantel gör). Om du inte hittar bandmask i blodprovet - avmaska inte mot bandmask, dvs använd inte prazikvantel.

Vänta med svart på träckprovet, det avgör hur mycket du behöver avmaska. Om du inte misstänker problem med bandmask så räcker det med dubbel dos på våren. Visar provet att du har bandmask är det Droncit som gäller (när du har pyrantel-år) vår och höst.

Madick skrev:
Vänta med svart på träckprovet, det avgör hur mycket du behöver avmaska. Om du inte misstänker problem med bandmask så räcker det med dubbel dos på våren. Visar provet att du har bandmask är det Droncit som gäller (när du har pyrantel-år) vår och höst.

Visar ett vanligt träckprov om han har bandmask? Enligt förra årets prov fanns inga bandmaskarså jag får se hur det ser ut nu. Brukar unghästar ha bandmask? Om han har bandmask så ska jag använda Droncit? Jag har aldrig använt det. Är det bara två avmaskningar med det preparatet?

Så om han inte har några problem med bandmask så ska jag bara ge dubbel dos banminth på våren och skippa under resten av sommaren?

Tack för svaren

Du får lägga till att du vill ha med bandmaskdiagnostik, det är en lite annan procedur om den ska kollas också. Ibland dyker det upp bandmaskägg ändå i vanliga provet.

Ca 60% av Sveriges hästar har bandmask, så det är ändå rätt stor chans att din häst INTE har bandmask. Har någon häst i stallet haft det så kan man räkna med att det sprider sig, men annars kan man ta det rätt lugnt.

Droncit tar BARA bandmasken, inget annat.

Madick skrev:
Du får lägga till att du vill ha med bandmaskdiagnostik, det är en lite annan procedur om den ska kollas också. Ibland dyker det upp bandmaskägg ändå i vanliga provet.

Ca 60% av Sveriges hästar har bandmask, så det är ändå rätt stor chans att din häst INTE har bandmask. Har någon häst i stallet haft det så kan man räkna med att det sprider sig, men annars kan man ta det rätt lugnt.

Droncit tar BARA bandmasken, inget annat.

Vad bra att jag fick reda på det. Ska inte glömma att lägga till det då. Tyvärr så är det ingen annan i stallet som gör träckprov så jag har ingen aning om vad deras hästar har :crazy:.

Men om han har blodmask som han hade ganska rikligt av förra året så tar jag Banminth eftersom den tar dessa maskar och skulle det då vara så att han också har bandmask så funkar ju Banminth? Det jag funderade på var om man ska hålla sig till intervallerna om dom har mycket mask.

Nu går jag får långt in i framtiden märker jag :D. Får vänta och se vad han har och bestämma mig sen för vad som är bäst :).

Har du mycket blodmask kanske det är läge att välja Cydectin eller liknande i år, och ta pyrantel nästa år när han är "rensad".

Hur gör de övriga i ditt stall? Det är viktigt att alla avmaskar med samma medel och samtidigt om de inte gör träckprov.

Ja men det gör vi men dom gör inga träckprov.

Varför ska jag välja cydectin? Jag valde noromecetin förra året när jag pratat med dom på informationen där träckprovet gjordes. Han hade ganska mycket blodmask då.

Cydectin tar ytterligare ett stadie av blodmasken, kommer åt även inkapslade larver. Nu är han så pass gammal att det går bra att ta C.

Ok, vi gör träckprov senare i april Börjar ju tina upp nu, men fortf mest is/snö i hagen... Om vi behöver avmaska, räcker det om vi gör det innan betet? (midsommar) El ska man göra det direkt?
Våra hästar går i samma hagar hela året, vi brukar försöka mocka bort det värsta... Framåt sommaren lämnar de flesta, då vi inte har nåt dygnet runt bete. Vi har gräshagar, ganska stora, men de räcker inte som bete...

Madick skrev:
Jag skulle börja med träckprov för att se hur det står till, vänta tills våren är igång ordentligt. Lagom är faktiskt när man ändå brukar börja avmaska, dvs mitten/slutet av april. Är de fortfarande rena så behöver ni ju inte avmaska. Följ upp med prov i höst, eller om ni har styngfluga så använd ett ivermectinmedel.

Träckprovet visar positivt på 25-40% av de hästar som faktiskt har bandmask, det är oftast de hästar som har stor bandmaskbörda man hittar, och det är också de hästar med mycket bandmask som behöver avmaskas. Blodprovet måste en veterinär komma och ta ut, försök i så fall få det i samband med att veterinären ändå kommer ut vid t.ex vaccination eller liknande, annars blir det hemskt dyrt. Själva provet kostar runt 200 kr har jag för mig.

Om proverna visar att ni har bandmask i stallet så be också veterinären om recept på Droncit (om träckprovet för blodmasken är rent fortfarande). Om ni fått in nån ny häst med mycket blodmask kan den istället få Equimax (också recept) som även innehåller ivermectin som tar blodmasken.

Tänk också på att ni kan spara pengar om ni är flera hästar och skickar in individuella prover samtidigt. Hör efter med labbet hur ni ska göra och vilken rabatt ni kan få.

Liknande trådar

Hästvård Spelar mängden mask någon roll? Min häst hade vid träckprov +1100 av lilla blodmasken, men 0 av stora, räcker det med en spruta cydectin...
Svar
7
· Visningar
935
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären... 80 81 82
Svar
1 635
· Visningar
172 605
Senast: LenaH
·
Hästvård Jag tog träckprov på mina två ponnys och fick veta att enbart den 28 år gamla hästen behövde avmaskas. Hon hade bandmask och liten...
Svar
8
· Visningar
5 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka