Bukefalos 28 år!

Tråd saknas

Sv: Tråd saknas

Jag lade upp en tråd idag, det handlade om att jag vill veta mer om en spec. häst. nu hittar jag inte tråden som jag lade under trav.
varför tas trådar bara bort utan medelande. DÅLIG STIL tycker jag

Har du läst reglerna som du godkände när du blev medlem? Har du läst den här tråden?
 
Sv: Tråd saknas

Jag lade upp en tråd idag, det handlade om att jag vill veta mer om en spec. häst. nu hittar jag inte tråden som jag lade under trav.
varför tas trådar bara bort utan medelande. DÅLIG STIL tycker jag

Från forumreglerna: "Reklam, annonsering och marknadsföring är inte tillåtet på forumet. Vill man marknadsföra, sälja eller efterlysa något kan detta göras på annonssidorna, länksidorna eller genom att köpa banner-plats på sidorna."
 
Sv: Tråd saknas

ok tack så mky för hjälpen, jag får försöka igen
 
Sv: Tråd saknas

Hakar väl på då...

Lade upp en tråd igår som handlade om hästmänniskor i Kronobergs län. Där jag bad den som ville att skriva och berätta om sig själva och sina hästar, svara på ifall det finns större anläggningar i närheten (skrev inte att jag ville ha nått namn, bara om det fanns gott om dom...) tävlingar osv. Även om det finns något ställe som man ska undvika att bosätta sig på eller som kan rekommenderas. Antar att det måste va att det räknas som efterlysning eller att man inte får diskutera ställen att bo på? Dock så VET jag att jag har läst en tråd här för länge sedan där det diskuterades samma sak fast det handlade om Skåne, och någon specifik stad där. Minns dock inte vilken...
 
Sv: Tråd saknas

Som missfideli säger kan det kanske räknas som en efterlysning, men jag tänker även på den här meningen:
Även om det finns något ställe som man ska undvika att bosätta sig på eller som kan rekommenderas

Just det där kan lätt bli smutskastning och tjafs som ändå blir raderat.
 
Sv: Tråd saknas

Känns nästan som att det borde ha varit det med vart man kan bosätta sig... Men jag har verkligen för mig att vi har/har haft en liknande tråd om någon stad i Skåne. Där jag vet att ts var en tjej som skulle flytta och hade funderingar över att flytta till ett specifikt ställe, men fick "varningar" ang detta ställe av en eller annan anledning. Men den kanske skiljde sig ifrån min iofs.
 
Sv: Tråd saknas

Du skrev något om att du letade stallplats och vad en sån får kosta, det var antagligen det som var anledningen till att tråden togs bort då det kan ses som en annons.
 
Sv: Tråd saknas

Fast det är ganska svårt att veta vad som är okey och inte. Var ändå inne å tittade på reglerna en extra gång efter att tråden tagits bort.
Vill minnas att jag skrev och undrade om det var svårt att hitta stallplats, och även vad det låg på. Därmed inte sagt att jag efterlyser en stallplats, utan bara i det stora hela undrar vad jag behöver räkna med att lägga ut, och ifall det överhuvudtaget är någon idé. (Skulle ju kunna vara flera månaders kö om man har otur.) Hursom, alltså var det ingen annons. Är det prisfrågan som ställer till det eller får man inte ens diskutera huruvida det är gott om eller dåligt med stallplatser inom ett visst område/län?
 
Sv: Tråd saknas

Självklart är nedärvda defekter ett fel?!

Det är en enskild hingst som drabbas av dina spekulationer, att få fram ett underlag för korrektheten i ditt påstående/fråga är m e m omöjligt. Lösa spekulationer och ryktesspridning kallas det som du anser florerar och som du bidrar till att sprida vidare.

Måste bara fråga en sak här..

Om jag, som äger märren A, vill då betäcka med hingst B och då frågar om hur vanligt hingst B i sina kullar har lösa benbitar, så hade det varit ok?

För i "vår gren" är ju sådant offentligt och inget hyschande med sanningen.
Inte heller förtal.

Vissa "rena" hingstar lämnar avkommor som har lösa benbitar och lika vanligt att det är tvärtom. Att en, i ert tycke, defekt hingst, lämnar helt rena avkommor.

Varför får sådant inte diskuteras på ridhästar? Skäms man?

Naffa-fundering eftersom jag inte vet hur ridfolk tänker.. ;-)

AM
 
Sv: Tråd saknas

Hur vanligt det är vet jag inte, men hos oss med islandshäst så vet vi ju vilka hingstar som kan tänkas nedärva eksem i större utsträckning än andra trots att de inte har det själva. Att diskutera det skulle direkt anses som smutskastning av hingsten, och ägaren blir inte glad.

Inom travet så är lösa benbitar mer en självklarhet, man utgår ifrån att ens häst har lösa benbitar. Sedan handlar det om i fall dessa orsakar problem eller ej för sanningen är ju att långt ifrån alla benbitar ger problem och behöver således inte åtgärdas.

Sedan undrar ju jag om det kanske är så att om ens hingst får kritik så tar man det personligt istället för att se saken från rätt sida sas. Och därför uppstår detta hyschande.
 
Sv: Tråd saknas

Sedan undrar ju jag om det kanske är så att om ens hingst får kritik så tar man det personligt istället för att se saken från rätt sida sas. Och därför uppstår detta hyschande.

En hingstägare skall ju givetvis stå pall för kritik enligt min mening i alla fall.
Det skulle ju liksom aldrig bli spekulationer om alla inom ridhästvärlden körde med öppna kort.
Om jag inte minns helt fel så blev väl en ganska känd hopphingst anklagad för spatt i mitten av 80 talet och ändå så är han en avelsgigant (nu död)

Hade jag en islänning, och inte vill ha exem häst så anser jag att är man hingstägare så är det dennes förbannade skyldighet att informera att hans M eventuellt KAN lämna denna defekt.
Nåt ansvar skall väl ändå hingstägaren ha??

Om jag t.ex skulle få en ridhästunge, eller låt säga tio ridhästungar efter två ridhingstar, och av dessa har 8 stycken lösa benbitar så skulle jag faktist kasta ut en fråga om det är fler efter B hingst som har råkat ut för samma sak.

Och att då gömma en sådan fråga i jordkällaren ÄR att hyscha..

Liksom jag skulle fråga samma sak på trav om den hingsten Z lämnar fler än vanligt med lösa benbitar.

För mig är det samma sak..

AM
 
Sv: Tråd saknas

KL
Lite märkligt är det ju att man inte kan ställa en enkel fråga om hurvida ett rykte stämmer eller ej. Det disskuteras tämligen ofta olika hingstars vassa humör som nedärvs utan att trådarna tas bort. Även saker som sadeltvång och dålig kvalite på sperma dryftas ju helt öppet.
Om man dessutom inte ska göra reklam borde då inte alla frågor angående hingsttips tas bort.
Jag tycker det verkar som den hingsten som ryktet handlade om ligger lite "to close to home"
 
Sv: Tråd saknas

En hingstägare skall ju givetvis stå pall för kritik enligt min mening i alla fall.

Jovisst kan man tycka så, nu vet jag sedan tidigare att man inte anser det som kritik utan just som smutskastning.;)

Det skulle ju liksom aldrig bli spekulationer om alla inom ridhästvärlden körde med öppna kort.

Precis så är det.

Hade jag en islänning, och inte vill ha exem häst så anser jag att är man hingstägare så är det dennes förbannade skyldighet att informera att hans M eventuellt KAN lämna denna defekt.

Ja nu har det funnits flera hingstar som faktiskt haft eksem, förr var det så att dessa skulle tas ur aveln idag tycker man att det är bra om hingstägaren talar om i de fall hingsten har eksem och hur många hingstägare tror du har gjort det.:grin: Jodå det finns någon som har kört med öppna kort, men mer än så är det inte. Och ve dig om du ens nämner att du träffat på flera avkommor efter en specifik hingst med då te x eksem.:crazy:

Det är en hårfin balans gång, jag har ju själv fått på skallen för inlägg som skrevs innan jag var moderator på ett forum och sedan lyckades någon leta fram dessa och blev så där jätte arg.:D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: Anon89
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 915
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp