Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Noen som kan forklare meg hvordan jeg skal belønne fremdrift? Jeg vil gjerne belønne med klikker når hun gjør rett når jeg rir. Dvs, når jeg får henne i galopp. Men om jeg klikker, så stopper hun for å få godis. Vil hjernen hennes fortsatt skjønne at jeg belønner galoppen? (Hun kan ikke galopp fatning og vi prøver å få henne til å skjønne at det er greit å galoppere med rytter). Jeg har ingen problemer med skritt, for der ønsker jeg å belønne når hun går lugnt og i skritt takt. Så føler at det ikke er noe problem at hun stopper der. Er det bare hjernen min som lager problemer? Hun har en veldig godt utviklet stopp, så derfor litt redd for at hun skal tenke at jeg belønner stoppet for å få godis... at det skal bli enda vanskeligere å få fremdrift i henne.

En target och/eller godisstation en bit bort. En annan människa eller en bytta på marken eller en hink på en stolpe osv.
 
Jag gillar lusernhacket. Man kan ge en rejäl näve att tugga på utan att det är så många kalorier. Lagomt gott - för gott blir bara hets.

Gillar dina lusernpellets så borde dom gilla hacket.

Lusernpelletsen har melass i sig, men det billigaste hacket har inte. Men jag chansar med en säck, det blir så himla dyrt med höpellets med tre hästar…
 
En target och/eller godisstation en bit bort. En annan människa eller en bytta på marken eller en hink på en stolpe osv.
Jeg har ingen som kan hjelpe meg fra bakken.
Jeg kan ikke vite om hun utfører ønsket adferd ved godis stasjonen så det passer å belønne der. Om hun gjør rett, og jeg klikker, så stopper hun for å få godis, og om det ikke skjer ved godis stasjonen så vil det ikke få rett effekt, for hun må da gjøre rett igjen og igjen til vi kommer dit.
Uansett må hun stoppe for å spise, og spørsmålet mitt er, vil hun da knytte det å galoppere til godisen, eller det å stoppe? For om hun ikke knytter godisen til å stoppe, så har hun nå allerede en innlært adferd med å stoppe når hun får klikk for å få godis. Hvordan løser man det i såfall.
 
Jeg har ingen som kan hjelpe meg fra bakken.
Jeg kan ikke vite om hun utfører ønsket adferd ved godis stasjonen så det passer å belønne der. Om hun gjør rett, og jeg klikker, så stopper hun for å få godis, og om det ikke skjer ved godis stasjonen så vil det ikke få rett effekt, for hun må da gjøre rett igjen og igjen til vi kommer dit.
Uansett må hun stoppe for å spise, og spørsmålet mitt er, vil hun da knytte det å galoppere til godisen, eller det å stoppe? For om hun ikke knytter godisen til å stoppe, så har hun nå allerede en innlært adferd med å stoppe når hun får klikk for å få godis. Hvordan løser man det i såfall.

Poängen med en station är att du ger signalen för gångart eller framåt, sen klickar du medans hästen rör sig, och för att hästen sen ska få belöningen så får den tänka framåt ytterligare ett steg.

Om du har två stationer så kan du enkelt börja yo-yo mellan dom. Kort avstånd i början.

Är hon helt ovan med fördröjd belöning så får ni börja med att träna det, stå på backen en pytteliten bit från byttan, be om något enkelt, klick, kasta godis i byttan. Visa henne att det är i byttan om hon inte fattade. Repetera.
 
Poängen med en station är att du ger signalen för gångart eller framåt, sen klickar du medans hästen rör sig, och för att hästen sen ska få belöningen så får den tänka framåt ytterligare ett steg.

Om du har två stationer så kan du enkelt börja yo-yo mellan dom. Kort avstånd i början.

Är hon helt ovan med fördröjd belöning så får ni börja med att träna det, stå på backen en pytteliten bit från byttan, be om något enkelt, klick, kasta godis i byttan. Visa henne att det är i byttan om hon inte fattade. Repetera.
Da skjønner jeg🙂
 
Jag skriver ju mest i min egna dagbokstråd nu, men ville lyfta en sak jag funderat på här med. Vad säger ni kloka och erfarna?

Det som jag tycker är allra svårast är att se vägen från "klicka för allt" till att belöna efter långa durationer av beteenden, tex springa runt en omvänd rundkorall eller parkera vid en pall. Alltså hur man kommer från enkel nostarget till att göra saker som jag är intresserad av.

Funderar på om jag ska lära Ariel att när hon duttar på mitt ben så sitter jag av, men jag vet ärligt talat inte om jag vågar det. Kanske slutar det med att jag aldrig mer får rida när hon lärt sig hur hon får av mig...
 
Det som jag tycker är allra svårast är att se vägen från "klicka för allt" till att belöna efter långa durationer av beteenden, tex springa runt en omvänd rundkorall eller parkera vid en pall. Alltså hur man kommer från enkel nostarget till att göra saker som jag är intresserad av.
Du förlänger gradvis. I början klickar du för allt, sen börjar du vänta lite längre steg för steg. Vid corallen kan det då vara att du först belönar enstaka steg, sen ökar upp till två, tre steg, fem meter, tio meter o.s.v. När en nivå fungerar klockrent avancerar du till nästa. Om hästen misslyckas så återgår du till där det fungerade bra och fortsätter där en stund.

Pallen har jag lärt min unghäst utan klick. Kommer hon till mig när jag står på pallen så kliar jag (i början ställde jag henne vid pallen själv så hon skulle förstå kopplingen). Går hon iväg så når jag inte längre. Då och då får hon en godis när hon ställer upp sig riktigt bra, men eftersom godis har väldigt högt värde för henne tappar hon fokus på vad jag egentligen önskar om hon får för många, och riskerar att putta ner mig. Sen har jag förlängt tiden genom att klia när hon kommer, göra ett litet uppehåll och sen berömma verbalt och klia ordentligt igen.

Min äldre vet att pallen betyder ridning, och hon gillar att träna. Så hon ställer sig självmant där och väntar på att jag hoppar upp. Varje gång (utan undantag) som jag suttit upp så får hon en godis, den verkar vara belöning nog för att stå still och vänta på att jag sitter upp. Det här är en häst som gladeligen ställer sig vid pallen (och även tar initiativ att gå in i ridhuset för den delen) och som gärna bjöd på fart i ridningen (en sparkskada har gjort att hon inte får ridas annat än i skritt längre), kan tänka mig att det är svårare med en häst som inte ser lika stort nöje i ridning. Det är för övrigt ett av mina stora mål med alla mina hästar, att dom ska vilja träna med mig och själva föreslå det.
 
Det är för övrigt ett av mina stora mål med alla mina hästar, att dom ska vilja träna med mig och själva föreslå det.

Tack! Jag tror jag får be min tränare om hjälp när det blir aktuellt att klura ut hur man tar sig från steg 1 till steg 38. Inte alltid jag ser den logiska vägen dit sas.

Det citerade är verkligen nåt jag jobbar med nu också. Jag är positivt överraskad över hur min äldre ridhäst fortfarande verkar pepp till ridning, även om vi inte gjort några mer ansträngande saker ännu. Kanske övertänker jag lite kring just ridningen med henne, hon gillar ju att vara med mig. :)
 
Tack! Jag tror jag får be min tränare om hjälp när det blir aktuellt att klura ut hur man tar sig från steg 1 till steg 38. Inte alltid jag ser den logiska vägen dit sas.

Det citerade är verkligen nåt jag jobbar med nu också. Jag är positivt överraskad över hur min äldre ridhäst fortfarande verkar pepp till ridning, även om vi inte gjort några mer ansträngande saker ännu. Kanske övertänker jag lite kring just ridningen med henne, hon gillar ju att vara med mig. :)
Där kan du öva dig själv också. Ta ett papper där du skriver slutmålet längst ner, och så fyller du i steg på vägen för att nå dit. Ibland får man göra om planen, ibland funkar det som man tänkt. Men just det där att komma igång med "hur kan jag bryta ner det här i små steg?" är jättenyttigt.

Det är ju en jättebra start att hon vill vara med! Då har du uppenbarligen gjort något rätt längs vägen, var inte så hård mot dig själv 😊

Har för mig att du följer mig på instagram, jag kan försöka komma ihåg att filma pallträning med min unghäst nån dag framöver och ladda upp där.
 
Jeg har ingen som kan hjelpe meg fra bakken.
Jeg kan ikke vite om hun utfører ønsket adferd ved godis stasjonen så det passer å belønne der. Om hun gjør rett, og jeg klikker, så stopper hun for å få godis, og om det ikke skjer ved godis stasjonen så vil det ikke få rett effekt, for hun må da gjøre rett igjen og igjen til vi kommer dit.
Uansett må hun stoppe for å spise, og spørsmålet mitt er, vil hun da knytte det å galoppere til godisen, eller det å stoppe? For om hun ikke knytter godisen til å stoppe, så har hun nå allerede en innlært adferd med å stoppe når hun får klikk for å få godis. Hvordan løser man det i såfall.
Det är ingen fara att hon kopplar matbelöningen till stoppet om hon förstår klickern (och det verkar hon ju göra!). Klicket kommer att kopplas till det hon gör när hon hör det, dvs galoppen. Att få stopp betyder ju att du får chansen att upprepa galoppen igen vilket egentligen är en fördel! Däremot vill du så klart kunna galoppera längre sträckor över tid, och då är det bra om din häst har vana vid kedjor. Signaler för beteenden som är inlärda med positiv förstärkning kommer också att fungera som förstärkare, så om du till exempel ber om sväng, avbrott till trav, ny fattning osv så kommer det att fungera som en variabel sekvens/kedja där du avslutar med klick och belöning för det sista beteendet. Då får du en häst som fortsätter galoppera i väntan på nästa signal (som kan vara ett klick eller en signal för ett nytt beteende). :)
 
Det är ingen fara att hon kopplar matbelöningen till stoppet om hon förstår klickern (och det verkar hon ju göra!). Klicket kommer att kopplas till det hon gör när hon hör det, dvs galoppen. Att få stopp betyder ju att du får chansen att upprepa galoppen igen vilket egentligen är en fördel! Däremot vill du så klart kunna galoppera längre sträckor över tid, och då är det bra om din häst har vana vid kedjor. Signaler för beteenden som är inlärda med positiv förstärkning kommer också att fungera som förstärkare, så om du till exempel ber om sväng, avbrott till trav, ny fattning osv så kommer det att fungera som en variabel sekvens/kedja där du avslutar med klick och belöning för det sista beteendet. Då får du en häst som fortsätter galoppera i väntan på nästa signal (som kan vara ett klick eller en signal för ett nytt beteende). :)
Takk for forklaring. Jeg får så sjelden galopp på henne så jeg er vel litt lei meg om jeg må klikke og avbryte når jeg først får den. Og mange gangee får jeg ikke mer enn 2 steg. Andres unghester bryter over i galopp bare traven blir rask nok, min not so much...
 
Oväntad väldigt positiv följd av att ha börjat träna med matbelöning senaste året på 19-årig häst som fått mycket godis ur handen hela livet = nyår blev lättare att hantera!

Inte rädslan (som var "hanterbar" pga ingen granne sköt, dimma, piskande vind och regn), den var väl som tidigare år, där har främst lösdrift och anpassade fodringsplatser hjälpt bäst.

Däremot möjligheten att behålla lite mer kontakt genom olika varianter av konstantmatning i kombination med mycket enkla övningar han kände igen var verkligen positivt för oss båda! Säkert både för att vi båda fått fler alternativ och blivit vana vid matning/matbelöningar men också både inbyggda beteenden och positiva känslor kopplade till beteendena. Så oväntat men så skönt!

Väldigt stor skillnad mot första träningarna där man i princip bara kunde träna stillastående för kom ej längre pga skeptisk häst som knappt åt godis 😅 Till att kunna få honom att hyfsat mjukt vända runt istället för att vara helt paralyserad av horisonten efter tolvslaget. Och att vid tolvslaget äta från sin bytta bredvid kompisen och vara ganska tydligt parkerad vid den och söka sig till den för nya tuggor hela tiden och följa ny godis när jag behövde gå och fylla på och det tagit slut lite för länge.
 
Takk for forklaring. Jeg får så sjelden galopp på henne så jeg er vel litt lei meg om jeg må klikke og avbryte når jeg først får den. Og mange gangee får jeg ikke mer enn 2 steg. Andres unghester bryter over i galopp bare traven blir rask nok, min not so much...
Förstår fullkomligt! Men om galoppen är fysiskt okej för hästen att utöva och inte startas genom aversiver, så bör den bli mer och mer uppskattad av hästen genom frekventa belöningar - så därför är det en fördel med de korta upprepningarna. När du får fattningar med kort latens (utan tvekan) så är det lämpligt att be om fler steg. Kedjor kan man ju öva i en massa andra sammanhang så att de är bekanta för hästen sedan innan, så kan man koppla ihop dem med galoppen så småningom. :)
 
Var det nån mer här som var med på BHIS-dagarna?

Så intressanta dagar, men jag är tacksam över att föreläsningarna ligger uppe ett par månader så jag kan se igen… O_o
 
Inte jag tyvärr! Kommer aldrig orka/ha tid till det :( Berätta gärna mer 😍😍😍

Man måste ju inte vara med under helgen, alla föreläsningar spelas in och sen har man två månader på sig att se dem. Jag kommer nog se alla igen, det gav så himla mycket.

Sista dagen avslutades med en oerhört intressant paneldiskussion. Där förutspådde Renate Larssen att det skulle bli ramaskri efter OS i Paris och att det så småningom skulle leda till en helt ny ridsport. Kanske inte totalt tävlingsstopp (möjligen en period), men ett helt annat system att tävla med hästar. Jag hoppas verkligen att hon har rätt!

Nåt annat jag tyckte var intressant var att Carolina Fransson föreslog att vi ska prata om Belöningsbaserad träning (R+) vs Lättnadsbaserad träning (R-). Samt för de som inte gått över till största delen till R+ så kallas det Belöningsmixat. Hon tryckte även på att om så många som möjligt slutar med P+ och bara tränade R- utan eskalering så skulle det redan där bli en mycket högre välfärd hos hästarna.

Det finns så mycket mer att berätta, men mitt främsta tips är att vara med på dagarna, så mycket kunskap för en liten peng. :)
 
Jag var anmäld till BHIS-dagarna men kunde bara vara med på två punkter nu i helgen. Tur att jag har två månader på mig att se alla föreläsningar.

Kul! Det var verkligen ett toppenprogram. Jag har inte varit med tidigare, så jag vet inte om det alltid brukar vara såhär bra. Försöker välja en favorit, men det är svårt.
 
Hahaha, min unghäst är verkligen :love: Jag tränar henne endast med klia +muntligt beröm och på två pass á 2 min har hon gått från att förstå nostarget bredvid mulen till att både dutta på target på golvet och lyfta upp targeten från golvet och vifta med. Hon bjuder på helt underbara förslag på saker att göra och jag inser att hon kommer utvecklas med raketfart med det här träningssättet.

Vårt problem blir istället att träna in paus. Hon ratade hösilaget jag erbjöd och ville hellre fortsätta träna. Så nästa gång blir det morot. ;)

Hur går det för er andra?
 
Sånt här gör vi för stunden 😅.
Jag håller i en pinne med avspärrningsband på, hon kör i huvudet bland banden och så gör vinden resten. Andra tillfället hon sett den (om jag inte glömt bort nåt gammalt träningstillfälle), total träningstid 8 minuter.
IMG_9588.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 735
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt! Jag har sedan ganska...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp