Tråden för spår

Ja det är ju en rolig fördel med snön, att man kan se allt som korsar spåren själv :) Inte konstigt att det blir svårt ibland!
Ja eller hur. :) Strega tittade till och vek faktiskt av på första förledningen men vände efter en meter. Jag gissar att hon faktiskt först följde pga synen. För jag har aldrig råkat ut för att hon spårat vilt på barmark.
 
Nåå, visst är ni några som spårar årstiden till trots? Räknar åtminstone med alla skåningar 😁 Här fortsätter vi med spår på snö och i mörker. Optimalt när det är nyplogat, men det har snöat nästan varje dag :meh: så det kan jag inte helt utgå från.

Fortsatt IGP-inspo för min del med fokus i varje steg och mycket näring, och eftersom det kanske bara blir ett spår i veckan nu och liknande start på alla så är motivationen på max. Hon vet exakt när det är dags!

Här är upploppet på dagens spår, sista rakan gick in i ljuset. Nog slarvar hon ibland, men över lag så är jag säker på att skogsspåren kommer fortsätta gynnas av detta :)

https://www.instagram.com/reel/C1cfA9qLtZC/?igsh=NmVmbjcxNmdrZzB4
 
Nåå, visst är ni några som spårar årstiden till trots? Räknar åtminstone med alla skåningar 😁 Här fortsätter vi med spår på snö och i mörker. Optimalt när det är nyplogat, men det har snöat nästan varje dag :meh: så det kan jag inte helt utgå från.
Nu har jag inte hund längre. men spårade inte den här årstiden i Skåne. Vi slipper förvisso snö och så men det är såå blött i markerna att jag brukar ha paus. Är ofta rätt vattensjukt här i närheten - men får se nästa vinter om jag har hund då hur jag tänker 😅
Men allt är inte rosor här nere heller iaf 😂
 
Nu har jag inte hund längre. men spårade inte den här årstiden i Skåne. Vi slipper förvisso snö och så men det är såå blött i markerna att jag brukar ha paus. Är ofta rätt vattensjukt här i närheten - men får se nästa vinter om jag har hund då hur jag tänker 😅
Men allt är inte rosor här nere heller iaf 😂

Haha, som nord-norrlänning ser man ju framför sig en evighetslång barmarkssäsong i de södra delarna 😂 Men vi har väl alla våra utmaningar 😇
 
Vi spårar -senast idag faktiskt!
Ett 800m långt ickeförarspår för Mint idag, ca 1,5h liggtid och många apporter!
Klockrent! En period missade han lite apporter i spåren men sista tiden har han känts väldigt säker på dom, oavsett sort, storlek och om dom är välvittrade eller inte. Använder ofta apporter som ligger ute i vedboden tills jag ska använda dom när jag lägger spår själv, just för att det inte ska ligga stinkbomber till apporter i skogen på träning 😁

Bild från julhelgens spår då vi blandat minipinnar, vanliga, skogspinnar, snörpinne och nyplockad pinne från skogen!
IMG_4279.jpeg
 
Är det någon som vet om det finns listor nånstans på certade SBK-spårinstruktörer? Eller försvann allt sånt när GDPR anlände?

Ska försöka arra en brukshelg på klubben i sommar, och vi har förvisso nån spårinstruktör men hen är inte aktiv längre så har tackat nej till att hålla i det.
 
Jag känner mig som sådär fem år gammal när man tjatade fram cykeln trots att det bara fanns 25 meter asfalt framtinat, medan resten var slask. Men Bella var sååå taggad och duktig i det korta spår jag kunde lägga längs väggrenen 😄 Körde IGP-inspo, behövdes knappt någon näring (vilket väl var tur mtp underlag och placering), eftersom spårintresset var på max tog hon det ändå supergrundligt 👌

https://www.instagram.com/reel/C5svHFKryiz/?igsh=MXZ0aGYycmc3cDdxag==
 
Imorgon börjar vi en fortsättningskurs i mantrailing/id-sök, 3 tillfällen varannan söndag :) sen den 22/4 börjar vi fortsättningskurs i personspår, 4 tillfällen var tredje vecka :) ska bli kul att gå dom, även om vi bara gör det gör berikning. Men Tilda är duktigt så det blir ju extra kul då!
 
Vi spårar på förstås!
Har anmält till appelldebuten så idag fick Mint ett appellliknande spår med två vinklar, tre apporter och för oss kort liggtid-40min. I ganska så kraftig blåst dessutom.
Första sträckan sidvind, andra medvind och sista sidvind igen. Slog lite innan han fäste ordentligt i starten men orkade ändå fånga upp första apporten som kom efter 35m (medvetet tidigt då han har lite svårt för det). Snygg första vinkel men andra ringade han en del. Sista sträckan med kraftig sidvind slog han på i början men fäste upp fint efter 10-20m!


IMG_4860.jpeg


Som vanligt stämmer inte dog-track-var inte ute och vände vid vägen vid första vinkeln, inte ens hund 10m längre fram i spårlinan var där ute 🙄
 
Ingen kursstart idag, hällregn 🙈 både jag och Tilda är tacksamma för det, inte kul att vara ute i det.
 
Jag har gjort lite viltspår under vintern med valpen, mest som aktivering/berikning. Nu när han är lite äldre (snart 1 år) har vi testat spår som ska motsvara anlagsklass respektive öppenklass.

Spårdomaren sa att anlagsklass kommer att vara lätt för honom, så vi ska gå ett formellt prov om några veckor och hoppas att vi är i form då också. Det känns kul eftersom vi inte har tränat särskilt seriöst och eftersom vi har en del problembeteenden som vi inte har fått bukt på, vilket gett mitt självförtroende som hundförare en rejäl törn!

Jag är lite nyfiken på bruksgrenarna också, men vet inte riktigt hur jag ska komma igång.
 
Säsongens första spår för mallen blev idag, vi har mest ägnat vintern åt brukssök och specialsök. Knappt 250 m, på äng, tre föremål. Lite flamsigt till en början, men efter första föremålet blev det bättre. Fina markeringar men tydligt att vi inte vilat oss i form gällande vinklarna ;)
Någon som sitter med inspiration på vinkelträning eller andra övningar för att bli bättre på vinklar?
Hon vill gärna ringa, gissar på att hon saknar tillräckligt med erfarenhet för att lita på sig själv.

IMG_6736.jpeg
 
Kursstart idag för hårda spår (personspår), ett spår på grus och ett på asfalt. Kallt och blåsigt men åtminstone uppehåll. Tilda var duktig och fattade rätt fort vad det var vi skulle göra, men gömmorna var inte så där väldigt intressanta 😅 märktes tydligt om det var för "tråkigt" godis i dom, då markerade hon bara sen gick hon vidare, spåret från mig har betydligt högre värde än en sketen lamm-godis 😂

Hoppas vi kan få lite bättre väder snart, så det blir lite roligare att träna hemma.

Spårandet gjorde susen för aptiten, Skalman blötmat snodde hon när vi kom hem, sen åt hon upp en hel nykokt kycklingfilé innan hon gick och la sig😅
 
Testade en spårruta och ett rakt personspår idag. Det var busenkelt tyckte Bobbo, som fortsatte att spåra där jag snett hade hoppat över diket för att undvika just det (hade även ställt fram skål med några godbitar i vid spårslutet). Blir nog lite vinklar nästa gång, det verkar som att han fattade grejen även utan viltklöv 😁

Han är en så duktig vovve, vår Bobbo! 😍
 
Säsongens första spår för mallen blev idag, vi har mest ägnat vintern åt brukssök och specialsök. Knappt 250 m, på äng, tre föremål. Lite flamsigt till en början, men efter första föremålet blev det bättre. Fina markeringar men tydligt att vi inte vilat oss i form gällande vinklarna ;)
Någon som sitter med inspiration på vinkelträning eller andra övningar för att bli bättre på vinklar?
Hon vill gärna ringa, gissar på att hon saknar tillräckligt med erfarenhet för att lita på sig själv.

Visa bifogad fil 143381

Hur var det, du kör IGP va?
 
Vi skrapade ihop årets första på barmark igår, hela 170 meter. I ärlighetens namn varierande snö och barmark.
Terrorn kommer ju från en kull där de överlag inte gillar att bromsa (en av våra större utmaningar) så det var lite mycket spring i benen och kolla av läget. Nåja, även om han slog lite så hittade han tillbaka snabbt och för den här gången väljer jag att se det som positivt att han visar den spårglädjen och entusiasmen på årets första barmark :love: Jag vet vad vi har att jobba med!
PXL_20240422_174107032.TS_exported_3482.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 547
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 480
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 156
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp