Tråden in mot eller ut från hagen.

Jag har den in mot hagen. Mest för att så gör di gamle här och sen kommer inte djuren åt själva stolparna lika lätt.
 
Det beror ju på vilken sida av staketet som hästarna befinner sig just då. ;)

Är det en hage som är längst ut så har jag nog oftast tråden innåt mot hagen.
 
In mot hagen... annars har jag 5 hästar till efter mej när jag tar ut min egen! :smirk:
 
Antar du menar om tråden sitter på insidan eller utsidan av stolparna om man är i hagen?

På insidan, utom i hörnen där den går på utsidan. Ibland och terrängen "kräver" det går den på utsidan även övrigt, men på INSIDAN utom i HÖRNEN.
 
För att hästarna inte skall komma åt att bråka genom staketet. Man skall ha det om man har hästar på båda sidor samtidigt. Och det blir verkligen lugnt och skönt, man behöver aldrig fundera över vilka hästar man kan släppa i vilka angränsande hagar. I mitt fall så är det mest diken i mellan hagarna, och där så skall hästarna i alla fall inte gå. Jag har ganska gott om mark. Jag växer igen till den milda grad att jag har lånat 6 tjurkalvar för att avvärja det värsta hotet från växtligheten.
 
Fniss... och var växer du igen då..... som behöver hela 6 tjurkalvar.... :angel:

Sorry - men kunde inte låta bli ;) :D
 
Jo jag förstår att man inte bör ha hästar på olika sidor staketen. Vi brukar ha alla hästarna i samma flock så det är inget problem för oss. Om vi skulle dela upp flocken så tycker jag det är bra att ha så många hagar så man änså slipper ha hästar i hagar som ligger bredvid varandra.

Dessa avlånga gångar som annars skulle bli mellan hagarna tycker jag verkar vara farliga att använda som bete så där skull man ju få slå med betesputs eller röjsåg och det har jag inte tid med.

Men vi använder också nöt som betespusare och det fungerar bra men de drar till sig flugor bara.
 
Dessa avlånga gångar som annars skulle bli mellan hagarna tycker jag verkar vara farliga att använda som bete så där skull man ju få slå med betesputs eller röjsåg och det har jag inte tid med.
Olika förutsättningar alltså. Mina långa gångar består av diken och vägar. Jag har hägnat en glänta här och en glänta där. Vi har 3½ flockar på 8 stora hagar och 7 små hagar, men hästarna gillar att gå i hagarna där flockarna kan se varandra.

Om jag släppte ihop alla i en flock, så skulle vissa orosmoment strimla andra orosmoment. Och för enkelhetens skull, så måste alla flockar kunna gå i alla hagar, oavsett vilka som går i hagen bredvid.

Största hagen har i år betets av kalvar.
 
Tack för svaren även om det inte har något med hur det ser ut mellan hagarna med gångar och antal metet hit och dit. Det jag pratar om är ensamstående :D hagar.

//Jocke
 
JAg kom just på hur jag bruhade göra med de avlånga gångarna:
Det ena staketet var ett tillfälligt snabbstaket, som jag först satte på ena sidan och sedan på andra sidan om "permanent-staketet". Det tar max en timme att få upp det.
Jag har också haft hagar ute på en slätt en gång för länge, länge sedan.
 
Jag har också haft hagar ute på en slätt en gång för länge, länge sedan.

Slätt är väl det sista man kan kalla vår gård. ;) Det är mer åkrar och beten omgärdade av rätt många stenmurar. Det är trots allt en del avdelningar mellan betesmark och åkrar och avdelningar för att få lagom storlek på betena. Då är det oftast så för oss att ibland går hästarna ena sidan staketet och ibland på andra sidan. Det är dock inte hästar på båda sidor staketet samtidigt.

Men du har rätt att vi har olika förutsättningar så det blir olika lösningar. Oftast är det terrängen som avgör var staketen skall hamna här.
 
Vi har olika men i sista hagen så är det utåt så det skulle vara lättare att få upp mera staket(på samma stolp) när några andra djur får gå där sen(kossor, får, eller nått)
 
Vi har trästaket, fästa på utsidan av stolparna. De hagar som även har eltråd, är eltråden fäst utåt även där.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: Funderarn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp