Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tornblomma Mitt tips om du tycker hudtonerna är lite urtvättade är att använda varma och kalla nyanser för att spegla ljuset. Om du har varmt ljus i bilden kommer dina skuggor bli kall-tonade, och tvärt om om man har kallt/blått ljus.
För hudtoner gillar jag att använda en mix av bränd umbra, kadmiumgul, alizarin crimson/permanent magenta/kadmiumröd deep hue, ultramarinblå och titaniumvit. Anledningen till titaniumvit över zinkvit är att den är starkare, och ju mindre vit du tillsätter desto mindre mjölkiga blir hudtonerna.

Tycker den ser väldigt lovande ut! Jag hade ALDRIG vågat ta mig an ett så stort projekt direkt med olja, och jag gillar verkligen känslan i dina penseldrag (eller fingerdrag, om du använder fingarna?) :love: Du har ju helt klart känsla för värden och för ljuset.
 
Jag målar/ritar när jag känner för det, är inte tränad eller så men tycker det är mysigt att blanda oljefärg i olika nyanser (typ halva nöjet) och sortera mina pasteller :D Har även köpt akvareller jag någon gång skall ta mig tid att lära mig använda. Det var ett tag sen med oljan nu, då tag tog mig an ett alldeles för stort projekt och tappade motivationen halvvägs igenom:

IMG_20190922_200227.jpg


Min profilbild är min senaste pastellteckning, men den är också några månader gammal nu.
 
Har målat en stund i em men laddar nu för dekadent vinkväll med lite löst folk! Uppdaterar imorgon!

Fick besök i hobbyrummet idag av en gubbe från huset. Han hade hört musik flöda ut och blev nyfiken. Han fick nog en viss chock när han såg min musa sitta toppless med en hatt bland en brädhög :rofl:
Han fann sig dock rätt snabbt och började berätta att vi faktiskt haft en bordell i huset på 20-30-talet :D HUR passande?! :rofl:
Då väntar vi med spänning på dina uppdateringar. ;)
 
Har målat en stund i em men laddar nu för dekadent vinkväll med lite löst folk! Uppdaterar imorgon!

Fick besök i hobbyrummet idag av en gubbe från huset. Han hade hört musik flöda ut och blev nyfiken. Han fick nog en viss chock när han såg min musa sitta toppless med en hatt bland en brädhög :rofl:
Han fann sig dock rätt snabbt och började berätta att vi faktiskt haft en bordell i huset på 20-30-talet :D HUR passande?! :rofl:
Jag kan bara se det framför mig. 😀Underbart!😇
 
Jag målar/ritar när jag känner för det, är inte tränad eller så men tycker det är mysigt att blanda oljefärg i olika nyanser (typ halva nöjet) och sortera mina pasteller :D Har även köpt akvareller jag någon gång skall ta mig tid att lära mig använda. Det var ett tag sen med oljan nu, då tag tog mig an ett alldeles för stort projekt och tappade motivationen halvvägs igenom:

Visa bifogad fil 37037

Min profilbild är min senaste pastellteckning, men den är också några månader gammal nu.
Åhhhhhhhh, vill ha!! :love:
 
Helvete @DressageNerd vilket proffs du är!!! :bow:
Tack för tips! Jag har fått samma tips från min konstnärs-polare och det hjälpte mig mycket idag! :bow:
I detta nu är min bordelliga lägenhet invaderad av folk som poserar i min schäslong så jag kommer ha mkt inspiration när jag vaknar/nyktrar till imorgon. Planerar att måla hela dagen! 🙌🏼🎨
 
Jag målar/ritar när jag känner för det, är inte tränad eller så men tycker det är mysigt att blanda oljefärg i olika nyanser (typ halva nöjet) och sortera mina pasteller :D Har även köpt akvareller jag någon gång skall ta mig tid att lära mig använda. Det var ett tag sen med oljan nu, då tag tog mig an ett alldeles för stort projekt och tappade motivationen halvvägs igenom:

Visa bifogad fil 37037

Min profilbild är min senaste pastellteckning, men den är också några månader gammal nu.
Du är jätteduktig. Är du självlärd eller har du gått kurser/utbildning inom måleri?

Hur har du målat denna bild? Är det en mall i bakgrunden?
 
Du är jätteduktig. Är du självlärd eller har du gått kurser/utbildning inom måleri?

Hur har du målat denna bild? Är det en mall i bakgrunden?

Åh tack! Jag har inte målat sen jag gick i skolan! Har aldrig målat i olja förr så testar mig fram!
Jag har inspirerats av en dekadent bordell-film haha sen har mina vänner och grannen ställt upp som modell!
 
@dobbis Haha du jag är så trött på den att den nog aldrig blir färdig. Står numera nedpackad bakom mina vita dukar och samlar damm :grin:

@tornblomma Tack! Men långt ifrån proffs. Har precis samlat mod till mig att packa in min första tavla i presentpapper för att ge bort. Så roligt att ha bekanta som också är konstnärer! Guld värt med tips och bara att kunna dela ett intresse liksom. :banana::D Livemodeller är bäst!

@karamelldrottningen Jag skissar också hyffsat detaljerat efter att jag grundat min duk för att få bort det vita, syns på den här bilden tror jag:
IMG_20190503_183942.jpg


Slänger in en större bild på min pastell, de hamnar ju i gränslandet mellan teckning och målning beroende på vem man frågar. Den här är nu inramad och inslagen och skall ges som present till hästens nya ägarinna som tack för sommarbetet. Hästen är en egen uppfödning hon köpt av oss, och hon har har haft vår tvååring hos sig hela sommaren. Jag har aldrig gett bort en tavla förut och är lite halvt panikslagen :rofl: :nailbiting:
JBuBgn8.jpg
 
@dobbis Haha du jag är så trött på den att den nog aldrig blir färdig. Står numera nedpackad bakom mina vita dukar och samlar damm :grin:

@tornblomma Tack! Men långt ifrån proffs. Har precis samlat mod till mig att packa in min första tavla i presentpapper för att ge bort. Så roligt att ha bekanta som också är konstnärer! Guld värt med tips och bara att kunna dela ett intresse liksom. :banana::D Livemodeller är bäst!

@karamelldrottningen Jag skissar också hyffsat detaljerat efter att jag grundat min duk för att få bort det vita, syns på den här bilden tror jag:
Visa bifogad fil 37050

Slänger in en större bild på min pastell, de hamnar ju i gränslandet mellan teckning och målning beroende på vem man frågar. Den här är nu inramad och inslagen och skall ges som present till hästens nya ägarinna som tack för sommarbetet. Hästen är en egen uppfödning hon köpt av oss, och hon har har haft vår tvååring hos sig hela sommaren. Jag har aldrig gett bort en tavla förut och är lite halvt panikslagen :rofl: :nailbiting:
JBuBgn8.jpg
Det var just ofärdigheten jag föll för.hojta om den blir till salu
 
Jag blir riktigt sugen pa att mala :crazy:
Min mamma var konstnar och valdigt duktig pa att tala om hur det "skulle" vara och hur man "skulle" gora sa jag kom aldrig igang med nagot konstnarligt. Som tonaring ritade jag karikatyrer ... och under en period i Cairo malade/ritade jag med pastell kritor. I Jeddah malade jag pa silke ett tag, men da jag inte hade mamma's konstnarliga adra blev det inte mycket av med nagonting.
Just nu sitter jag och googlar pa "vin och oljemalning" i narheten av dar jag bor. :angel: Det ar populart har, manga konstnarer har "maleri klasser och vin", vilket later som en mycket bra combination i mina oron. :p
 
Slänger in en större bild på min pastell, de hamnar ju i gränslandet mellan teckning och målning beroende på vem man frågar. Den här är nu inramad och inslagen och skall ges som present till hästens nya ägarinna som tack för sommarbetet. Hästen är en egen uppfödning hon köpt av oss, och hon har har haft vår tvååring hos sig hela sommaren. Jag har aldrig gett bort en tavla förut och är lite halvt panikslagen :rofl: :nailbiting:
JBuBgn8.jpg

Men herregud, den där presenten behöver du inte ha någon som helst panik över! :love: :love: :love:
Vilken fantastisk sak att få och vilken enorm talang du besitter!
 
@dobbis Haha du jag är så trött på den att den nog aldrig blir färdig. Står numera nedpackad bakom mina vita dukar och samlar damm :grin:

@tornblomma Tack! Men långt ifrån proffs. Har precis samlat mod till mig att packa in min första tavla i presentpapper för att ge bort. Så roligt att ha bekanta som också är konstnärer! Guld värt med tips och bara att kunna dela ett intresse liksom. :banana::D Livemodeller är bäst!

@karamelldrottningen Jag skissar också hyffsat detaljerat efter att jag grundat min duk för att få bort det vita, syns på den här bilden tror jag:
Visa bifogad fil 37050

Slänger in en större bild på min pastell, de hamnar ju i gränslandet mellan teckning och målning beroende på vem man frågar. Den här är nu inramad och inslagen och skall ges som present till hästens nya ägarinna som tack för sommarbetet. Hästen är en egen uppfödning hon köpt av oss, och hon har har haft vår tvååring hos sig hela sommaren. Jag har aldrig gett bort en tavla förut och är lite halvt panikslagen :rofl: :nailbiting:
JBuBgn8.jpg
Helvete @DressageNerd vilket proffs du är!!! :bow:
Tack för tips! Jag har fått samma tips från min konstnärs-polare och det hjälpte mig mycket idag! :bow:
I detta nu är min bordelliga lägenhet invaderad av folk som poserar i min schäslong så jag kommer ha mkt inspiration när jag vaknar/nyktrar till imorgon. Planerar att måla hela dagen! 🙌🏼🎨
instämmer. Du är proffs på att måla. Du måste använda den talangen. Jag tror du skulle kunna sälja faktiskt.
 
Måste fråga dig @DressageNerd vilken teknik använder du för att få skuggorna så "fotografiska"? Använder du målarmedium som suddar ut liksom? Funderar på om jag borde försöka mig på ngt liknande, samtidigt TROR jag att jag vill att min målning ska se "målad" ut liksom? Typ att jag vill se penseldrag, "färgklickar" och att det ska se lite slarvigt ut nästan.
 
Måste fråga dig @DressageNerd vilken teknik använder du för att få skuggorna så "fotografiska"? Använder du målarmedium som suddar ut liksom? Funderar på om jag borde försöka mig på ngt liknande, samtidigt TROR jag att jag vill att min målning ska se "målad" ut liksom? Typ att jag vill se penseldrag, "färgklickar" och att det ska se lite slarvigt ut nästan.

Jag tycker nog att en "bordell tavla" ska se ut just sa ... stora svulstiga pensel (finger, whatever) drag, lite oorganiserad med mycket farg och lite slarviga fargklickar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp