Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle ha sagt det till mina lärare när jag gick i skolan då. :angel:

Vad ska du måla näst? Tyckte jag skymtade en ny canvas på insta.

Yes nya projektet ska på denna (se mitt tidigare inlägg i tråden).
Jag börjar alltid med att göra små skissar som en typ mindmap. Eftersom mina dukar är så stora skalar jag sen upp detta så att jag har kompositionen liksom klar. Det funkar inte att börja pilla i ett hörn på en duk som är typ 1,5 meter hög :p
Till denna idé har jag ingen direkt referens (typ foto att måla efter) så då är det viktigare att tänka ut liksom. Jag funderar också på hur ljuset borde falla på motivet osv och gör pilar över ljuset och hur jag borde lägga skuggor osv så att det blir rätt på alla delar av motivet liksom.
 
Jag blir lite galen på mig själv ibland.... Inom några områden i livet lägger jag onödigt (och orimligt!!!) stor press på mig själv, ofta i sånt jag tycker är väldigt roligt. Jag vill hela tiden vidare, till nåt bättre, lära mig mer, utvecklas. Men liksom sådär att det förtar glädjen. Jag blir aldrig nöjd. En adhd-hjärna som ba GU VA TRÅKIGT när jag försöker lära mig tekniker går ju inte ihop med den jag vill att jag ska vara heller. ”Jag skulle ju kunna bli så bra, om jag bara kunde skärpa till mig”....

Nu har jag blivit less på detta. Herregud, jag ritar och målar för kul och meditativt, KAN jag bara sluta tänka att jag måste vara ”duktig” och något mer hela tiden?
Jag säljer inte tavlor mer än någon då och då, jag har fullt på väggarna. Det jag skapar nu behöver liksom inte bli nåt. Så det här ska jag öva på framöver. Gå på det som känns exakt kul just nu. Göra femton olika skisser på en gång om jag vill det. Samla halvfärdiga teckningar på hög. Slarva om jag inte ids vara noggrann. Göra fel. Göra fult.

Att lägga upp saker i den här tråden tror jag kommer vara bra för mig, öva mig i att jag inte behöver vara lika duktiga som er, lika kunniga, lika stilsäkra. För det finaste med den här tråden är fasen stämningen, hur vi lyfter och peppar varandra. :heart Utmärkt miljö för mig att öva på att känna att operfekt är okej!

Någon annan som kämpar med detta, eller liknande? Vad är era bästa råd för att acceptera nivån på sin egen förmåga och låta glädjen till kreativiteten driva, istället för prestation?
 
Jag blir lite galen på mig själv ibland.... Inom några områden i livet lägger jag onödigt (och orimligt!!!) stor press på mig själv, ofta i sånt jag tycker är väldigt roligt. Jag vill hela tiden vidare, till nåt bättre, lära mig mer, utvecklas. Men liksom sådär att det förtar glädjen. Jag blir aldrig nöjd. En adhd-hjärna som ba GU VA TRÅKIGT när jag försöker lära mig tekniker går ju inte ihop med den jag vill att jag ska vara heller. ”Jag skulle ju kunna bli så bra, om jag bara kunde skärpa till mig”....

Nu har jag blivit less på detta. Herregud, jag ritar och målar för kul och meditativt, KAN jag bara sluta tänka att jag måste vara ”duktig” och något mer hela tiden?
Jag säljer inte tavlor mer än någon då och då, jag har fullt på väggarna. Det jag skapar nu behöver liksom inte bli nåt. Så det här ska jag öva på framöver. Gå på det som känns exakt kul just nu. Göra femton olika skisser på en gång om jag vill det. Samla halvfärdiga teckningar på hög. Slarva om jag inte ids vara noggrann. Göra fel. Göra fult.

Att lägga upp saker i den här tråden tror jag kommer vara bra för mig, öva mig i att jag inte behöver vara lika duktiga som er, lika kunniga, lika stilsäkra. För det finaste med den här tråden är fasen stämningen, hur vi lyfter och peppar varandra. :heart Utmärkt miljö för mig att öva på att känna att operfekt är okej!

Någon annan som kämpar med detta, eller liknande? Vad är era bästa råd för att acceptera nivån på sin egen förmåga och låta glädjen till kreativiteten driva, istället för prestation?

Nu vet jag inte hur pass professionell du är i ditt utövande men jag som precis börjat måla, aldrig utbildat mig vidare i ämnet och bara målar för skojs skull typ så är det ju lätt att hänvisa till det. Det är en hobby, ett tidsfördriv och det finns ju således egentligenninga som helst krav på prestation. Kanske blir jag aldrig riktigt bra, men det kanske inte måste vara målet? Och vem kan egentligen bedöma? Konst är ju så subjektivt ändå tänker jag?
 
Nu vet jag inte hur pass professionell du är i ditt utövande men jag som precis börjat måla, aldrig utbildat mig vidare i ämnet och bara målar för skojs skull typ så är det ju lätt att hänvisa till det. Det är en hobby, ett tidsfördriv och det finns ju således egentligenninga som helst krav på prestation. Kanske blir jag aldrig riktigt bra, men det kanske inte måste vara målet? Och vem kan egentligen bedöma? Konst är ju så subjektivt ändå tänker jag?

Förstås finns det inga krav utifrån, och jag ser ju såklart orimligheten att lägga press på sig själv när det gäller en hobby.
Men du vet, känslor är inte alltid logiska, tänkte om någon annan med prestationsångest (generellt) ville berätta hur de gör/gjort för att hantera det.
Men det gläder mig om de flesta här kan se mer nyktert och fritt på sina hobbys! Det i sig är befriande och hoppas det smittar av sig på mig. ❤️

Tack för att du delade med dig av dina tankar!
 
Nu är jag igång!
Skissade igår och nyss skalade jag upp den lilla skissen på den stora duken.
För ett par månader sen hade jag troligtvis börjat pilla i ansiktet eller göra detaljer. Tack vare tips från duktiga konstnärer här i tråden så har har nu täckt bakgrunden och känner mig lugn med att jag har en färdig idé i små skisser och ”slutresultatet” sånär som klart i huvudet.

Här är jag nu! Ska dra igång och måla lager ett!

BFB6275D-B0E2-48F6-9DFE-A04BF98B9473.jpeg
 
Till denna idé har jag ingen direkt referens (typ foto att måla efter) så då är det viktigare att tänka ut liksom. Jag funderar också på hur ljuset borde falla på motivet osv och gör pilar över ljuset och hur jag borde lägga skuggor osv så att det blir rätt på alla delar av motivet liksom.
Blir intressant att följa för det är inte lätt att måla och få det rätt utan referens, funderade och jag tror faktiskt inte jag kan komma på någon stor målare som målat liknande motiv utan modell.

Annars, roligt att se hur utvecklas i ditt måleri från tavla till tavla :)
 
Visa bifogad fil 48100
Ändå helt ok. Vissa delar är jag jättenöjd med trots att färgen var alldeles för tjock. Andra delar tex det rosa partiet längst ner gick helt enkelt inte att få till.

Får bli att köpa ett par ännu mindre dukar bara för att få in känslan för konsistensen innan jag vågar ge mig på den stora.

Jättefin! Kan du berätta om hur du gjorde och vilka färger du använt/hur du gjorde dem?
 
De senaste dagarna har jag provat att gå på lust. Bara rita det som faller mig in, utan att tänka, utan att känna att jag ”måste” göra ”klart”.

Det här är en skiss för porträtt av mina föräldrars hund som jag gjorde på tunnelbanan påväg till jobbet, med stiftpenna och random papper. Kanske gör jag klart, kanske inte, men det var kul!

8F04895F-DB5D-4FE1-A778-FC424CC56696.jpeg
 
Jag har pillat lite med denna nu och funderar på att kanske bestämma mig för att jag är klar!
Tror att jag låter blommorna vara såhär lite ”ofärdiga”. Målade en ny blomma i håret som går lite mer i samma stil. Kanske behövs mer detaljer där men jag låter det vara för nu.

74FAA47F-30E9-46E1-B36A-DEA0B867B0F3.jpeg
 
Jag har pillat lite med denna nu och funderar på att kanske bestämma mig för att jag är klar!
Tror att jag låter blommorna vara såhär lite ”ofärdiga”. Målade en ny blomma i håret som går lite mer i samma stil. Kanske behövs mer detaljer där men jag låter det vara för nu.

Visa bifogad fil 48371

Nu ser jag vallmo blommor ^^ jag vill ha hunden här i soffan med mig 🤗🤗 skulle gärna haft en sånn klänning på mig också 💃
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp