Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många kända målningar är betydligt mindre i storlek än vad man kan tro, ta t.ex. den här av Degas som är 20x27 cm i verkligheten:

dance-class-edgar-degas.jpg
 
Fick i uppdrag av min konstnärskompis att låta den stora duken vila och öva mig på ngt mindre och mindre komplicerat. Har börjat skissa upp med kol nu.

Visa bifogad fil 37785
Porträttmålning och människor generellt är bland det svåraste att måla för minsta lilla fel gör att det kan se helt tokigt ut, ett träd liksom kan ju växa hur som helst men människor måste få precis rätt drag och proportioner för att det skall stämma. Men du har talang så jag tror du får till det :)

Om jag skulle ge ett tips är det att fundera lite på ögonen, särskilt på den stora målningen,så att de inte blir för lika utan att varje person blir en individ och att det går att få ett sammanhang i var blicken riktas.
 
Tack @kökshäxan har också tänkt på det. Alla ser typ likadana ut :laugh: Jag skulle nog måla mindre ur huvudet och ha fler modeller liksom...?

Men låter den stora målningen vila nu och tränar mig på att måla med färg, det som min konstnärs-polare tyckte var mitt största problem (av flera troligen.. jag vågade inte fråga vilka de övriga problemen var :angel: )

Har gjort detta idag. Ansiktet blev lite skevt och så men fick i uppdrag att inte ”småpilla” utan att experimentera med hur färgerna blandades på duken. Slarvade med att sudda bort kolen så de ljusa partierna blev lite grådaskiga, men det kan jag nog fixa när duken blir lite torrare.

B51DDE5E-C7D9-45B7-ABCD-C9E6BD96B5B6.jpeg
 
Tack @kökshäxan har också tänkt på det. Alla ser typ likadana ut :laugh: Jag skulle nog måla mindre ur huvudet och ha fler modeller liksom...?

Men låter den stora målningen vila nu och tränar mig på att måla med färg, det som min konstnärs-polare tyckte var mitt största problem (av flera troligen.. jag vågade inte fråga vilka de övriga problemen var :angel: )

Har gjort detta idag. Ansiktet blev lite skevt och så men fick i uppdrag att inte ”småpilla” utan att experimentera med hur färgerna blandades på duken. Slarvade med att sudda bort kolen så de ljusa partierna blev lite grådaskiga, men det kan jag nog fixa när duken blir lite torrare.

Visa bifogad fil 37794
Tycker du är superduktig, speciellt som det är ett nyuppväckt intresse! Det är så bra med kunniga kompisar att lära sig av med.
Tror det kommer bli jättefint!
 
Tack kompisar!
Har nu insett att bordellen i sin nuvarande form kanske bör gå i graven. Jag ska satsa på ett motiv som funkar på så stor duk. Mindre pill, mindre rörigt... men såklart med bordellmotiv! 😅

Övar mig vidare med ett glas vin i ena handen och pendeln i det andra ;)

Sen mailade en snubbe i modebranschen. Han bor grandiost och skulle vilja att jag målade honom i 1600-tals kunga-stil med storhetsvansinne. Detta tänkte han hänga i sin matsal. Låter ju som ett helt SJUKT projekt en nästan borde hänga på, speciellt sen jag är extremt intresserad av historia och dräkthistoria
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack kompisar!
Har nu insett att bordellen i sin nuvarande form kanske bör gå i graven. Jag ska satsa på ett motiv som funkar på så stor duk. Mindre pill, mindre rörigt... men såklart med bordellmotiv! 😅

Övar mig vidare med ett glas vin i ena handen och pendeln i det andra ;)

Sen mailade en snubbe i modebranschen. Han bor grandiost och skulle vilja att jag målade honom i 1600-tals kunga-stil med storhetsvansinne. Detta tänkte han hänga i sin matsal. Låter ju som ett helt SJUKT projekt en nästan borde hänga på, speciellt sen jag är extremt intresserad av historia och dräkthistoria
Nej, nej, nej, inte gå i graven! :nailbiting:
 
Tack @kökshäxan har också tänkt på det. Alla ser typ likadana ut :laugh: Jag skulle nog måla mindre ur huvudet och ha fler modeller liksom...?

Men låter den stora målningen vila nu och tränar mig på att måla med färg, det som min konstnärs-polare tyckte var mitt största problem (av flera troligen.. jag vågade inte fråga vilka de övriga problemen var :angel: )

Har gjort detta idag. Ansiktet blev lite skevt och så men fick i uppdrag att inte ”småpilla” utan att experimentera med hur färgerna blandades på duken. Slarvade med att sudda bort kolen så de ljusa partierna blev lite grådaskiga, men det kan jag nog fixa när duken blir lite torrare.

Visa bifogad fil 37794
Du har en väldigt fin känsla i dina målningar. Speciellt detta ansikte. Det gillar jag!
 
Ok ger upp för idag. Fick tipset av min målarkompis att täcka duken och sedan göra detaljer imorgon. Räven ska få ”päls” och tex luddiga öron osv men den undre basen måste torka först innan jag kan försöka mig på att måla hårstrån, skuggor, morrhår osv...
bakgrunden ska bli en typ abstrakt skog så den ska inte vara ”platt grön” liksom.
Blev lite märkligt när jag plåtade pga duken är blöt och reflekterade sig lite märkligt i kameran... försökte sänka ljuset och då blev fotot kanske lite mörkt...

BC7C894F-8756-4297-8B2B-FEECC7D017BE.jpeg
 
Ok ger upp för idag. Fick tipset av min målarkompis att täcka duken och sedan göra detaljer imorgon. Räven ska få ”päls” och tex luddiga öron osv men den undre basen måste torka först innan jag kan försöka mig på att måla hårstrån, skuggor, morrhår osv...
bakgrunden ska bli en typ abstrakt skog så den ska inte vara ”platt grön” liksom.
Blev lite märkligt när jag plåtade pga duken är blöt och reflekterade sig lite märkligt i kameran... försökte sänka ljuset och då blev fotot kanske lite mörkt...

Visa bifogad fil 37859
Åh, den kommer bli så fin! Älskar den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp