Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rakade ga tillbaka sa jag sag skissen av henne ... och sedan malningen. Plostsligt sag jag tydligt vad @parellikusken forsoker saga om nasan. :p

Så smart att jag la ut bilden på skissen här i tråden innan jag kladdade över! *sparar ner bilden igen*
Tror att jag har lite dålig finmotorik med penseln och för att få med allt liksom så växte näsan automatiskt 😅😅 typ: ”jävlar vilket stort näshål och sen en näsvinge ooookej” :rofl:
 
Tycker det blir så jädrans fint :love:


Min första tavla jag håller på med just nu består också av en räv! Får se om man vågar visa upp skapelsen här sen, men efter din talang så vet i tusan :D

Tack snälla! Tänker att utmaningen nu när jag målat grunden blir att måla pälsen så det ser ut som päls liksom!
 
Nu har jag dragit in näsan lite försiktigt och har ändrat hur ljuset faller på ena ögat. Vad tycker ni? Kanske behöver dra in den mer?

Märkligt foto och färgen har ej torkat. Den kommer inte vara lika mörk och glansig sen. Använde lite målarmedium för att späda också

6D68E3A3-570E-4BA3-81A9-F32E32CB0341.jpeg
 
Nu har jag dragit in näsan lite försiktigt och har ändrat hur ljuset faller på ena ögat. Vad tycker ni? Kanske behöver dra in den mer?

Märkligt foto och färgen har ej torkat. Den kommer inte vara lika mörk och glansig sen. Använde lite målarmedium för att späda också

Visa bifogad fil 37891
Det som blivit en aning fel är att mitten på överläppen, den "fåran" (vad heter det?) är i din målning under ena näsborren och inte under mitten av näsan.
 
Det som blivit en aning fel är att mitten på överläppen, den "fåran" (vad heter det?) är i din målning under ena näsborren och inte under mitten av näsan.

Tänkte på det, jag har garanterat tänkt fel. 😅 Kanske borde tests måla en tydlig upphöjning till höger mot andra överläppen. Men ja ngt ser fel ut där!

Jag tänker mig att ”upphöjningarna” är här:

01E8855B-B5CA-4536-A564-27B8B61E11F6.jpeg
 
Nä usch nu ser allt skevt ut! 🤯🤯
Kan nog inte måla människor helt enkelt. Borde kanske hitta ngt annat att måla. Obs ej med koppling till verkligheten :angel:
 
Nä usch nu ser allt skevt ut! 🤯🤯
Kan nog inte måla människor helt enkelt. Borde kanske hitta ngt annat att måla. Obs ej med koppling till verkligheten :angel:
Det är bara en liten justering som behövs, en bagatell att ändra och de flesta i tråden såg ju inte ens "felet" :)

(En god hjälp att få det rätt är att när man skissar upp ansiktet utgå från raka linjer för symmetri och ögon- samt munlinjer och även en oval för ansiktets form så att man innan man börjar med detaljerna har grundproportionerna och riktningarna rätt.)
 
Senast ändrad:
Det är bara en liten justering som behövs, en bagatell att ändra och de flesta i tråden såg ju inte ens "felet" :)

Tack för att du påpekade det!!

Alltså jag blir så irriterad på mig själv! Tror att det är mitt största problem att jag ger upp så lätt!
När jag var liten var jag ngn slags musikalisk talang. Jag läste noter och fick privatlektion när jag var 4-5 år. Sen när jag blev äldre krossades allt när jag åkte till Ryssland (gamla Sovet) och träffade barn i min ålder som var så oändligt mycket bättre. Då ville jag inte spela mer. Allt som var kul var borta.

Sen i efterhand har jag tänkt att jag nog hade talang men inte disciplinen att träna som dom gjorde. Jag spelade kanske två timmar per dag, de gick på internat och spelade för att ”bli ngt”.
Jag har nog varken tålamod eller disciplin, jag är lite av en ”quitter” 😅🙄
 
@tornblomma Jag är sämre på ansikten än vad du är :cautious: Men det jag brukar försöka med är att i den allra första skissen när jag tecknar en oval form att rita dit linjer tvärs över ansiktet. För ögonen, botten av näsan och munnen. Förutom att man ser om de ligger rätt i ansiktet så finner jag det till hjälp när man sedan ritar att de inte blir sneda utan följer linjen tvärs över ansiktet.
Du målar otroligt fina skuggor! Och jag är störtimponerad av färgerna och hur du blandar ihop dem, jag vägrar tro att detta är bara något som du plockat upp igen nyss :cautious::p:up:

Jag kämpar med samma sak annars. Jag är också en quitter och köpte en tablet igår för att testa digital teckning och tyckte mest att jag sög :cautious: Men tyvärr är det övning och övning som gäller :mad:
 
Tänkte på det, jag har garanterat tänkt fel. 😅 Kanske borde tests måla en tydlig upphöjning till höger mot andra överläppen. Men ja ngt ser fel ut där!
Jag hade tagit bort högdagern på undersidan av näsan, ljuset kommer uppifrån vänster och då blir ingen del av undersidan på näsan belyst, samt justerat överlinjen på överläppen en pytteliten bit i sidled. Det är allt som behövs för att få det helt rätt.
 
Nu har jag dragit in näsan lite försiktigt och har ändrat hur ljuset faller på ena ögat. Vad tycker ni? Kanske behöver dra in den mer?

Märkligt foto och färgen har ej torkat. Den kommer inte vara lika mörk och glansig sen. Använde lite målarmedium för att späda också

Visa bifogad fil 37891

Jag gillar att näsan och munnen inte riktigt pekar åt samma håll. Det får henne att se härligt högdragen ut. Jag gillar också den drömska blicken på räven.
 
Nu har jag dragit in näsan lite försiktigt och har ändrat hur ljuset faller på ena ögat. Vad tycker ni? Kanske behöver dra in den mer?

Märkligt foto och färgen har ej torkat. Den kommer inte vara lika mörk och glansig sen. Använde lite målarmedium för att späda också

Visa bifogad fil 37891
Jag ville inte kritisera förut. Men du verkar ju vilja ha feedback. Sååå..
Näsan stör och än mer störde mig. Jag skulle vilja se ngt mer av den från mitt håll sett vänstra näsborren. Jag hade också försökt ändra ljuset på näsryggen så att det förskjuts ngt till höger. Och ev se till att bredda det lite åt höger vid nästippen.

Jag gjorde en snabb grej på datorn där jag bara snabbt prickat in med färger lite hur jag skulle göra på din målning. Men jag vet inte om du tycker det känns ok att jag kladdat på din bild. Vill du se så hojta!
Jag är ju absolut inget proffs. Och tycker du är superduktig! Dina målningar fömedlar verkligen känslor!
 
Jag ville inte kritisera förut. Men du verkar ju vilja ha feedback. Sååå..
Näsan stör och än mer störde mig. Jag skulle vilja se ngt mer av den från mitt håll sett vänstra näsborren. Jag hade också försökt ändra ljuset på näsryggen så att det förskjuts ngt till höger. Och ev se till att bredda det lite åt höger vid nästippen.

Jag gjorde en snabb grej på datorn där jag bara snabbt prickat in med färger lite hur jag skulle göra på din målning. Men jag vet inte om du tycker det känns ok att jag kladdat på din bild. Vill du se så hojta!
Jag är ju absolut inget proffs. Och tycker du är superduktig! Dina målningar fömedlar verkligen känslor!

Gärna! Kör! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp