Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du lägga bilderna bredvid varandra? :)
(Den är för övrigt FANTASTISK!)

Självklart! :D

IMG_0366.jpg
 
Tack till er allihopa :heart @tornblomma @yamyam @TheRedLightning @kökshäxan @Gramse och @pepp, samt alla som gillat.

Vet ni vad det främsta jag kom fram till att jag avskydde med den gamla versionen (förutom att den inte var färdig)? Phthalocyanine, den där tonen av grön och blå som smugit sig in i bakgrunden och fick allt att se ut som en tecknad serie. Jag har väldigt svårt för phthalo överhuvudtaget, tycker de ser så onaturliga ut i realism.

Jag hoppas den får godkänt eller att det bara är något litet som behöver fixas. Jag har redan pillat lite med vovvis proportioner idag då vissa skevheter smugit sig in.
@kökshäxan Jag säger som Törnis, är knappt torr bakom öronen när det kommer till konst. Jag är fortfarande i fasen där jag ser tekniska framsteg för varje tavla/teckning jag gör, och jag lär mig verkligen något nytt mest hela tiden. :)
 
Skissade lite snabbt upp mitt beställningsjobb.
Ser ju alltid fult ut när man skissar upp men tanken är att det ska bli lite samma ljus/stämning som i räv-målningen... har en bild i huvudet även om det inte syns ännu.

B4EA3F7E-09AF-4917-9467-C19DB74445E1.jpeg


Roligast här är ju porslins-statyn bakom :rofl: Låt mig presentera Giovanni 😁🤷🏼‍♀️
 
Skissade lite snabbt upp mitt beställningsjobb.
Ser ju alltid fult ut när man skissar upp men tanken är att det ska bli lite samma ljus/stämning som i räv-målningen... har en bild i huvudet även om det inte syns ännu.

Visa bifogad fil 51599

Roligast här är ju porslins-statyn bakom :rofl: Låt mig presentera Giovanni 😁🤷🏼‍♀️
Skulle precis kommentera hunden innan jag såg vad du skrivit under bilden :rofl:
 
Visa bifogad fil 51603
Övning klar. Känns dock som jag fuskar då jag gör den digitalt som gör referensen så mycket lättare :crazy: Men någon gång skulle jag vilja kunna teckna fritt utan referens ... eller kan kan jag väl, men det blir absolut inte lika snyggt :laugh:
När jag började plugga 3Dgrafik gjorde jag och många andra så, för att komma in i det och även bli bekväma med ritplattor :)
Nu tecknar jag inte digitalt heller iofs, bara texturerar, men det är ju ett bra sätt att lära sig på, och sen ta det vidare! :D Tyckte jag iaf 😊
https://www.artstation.com/ finns hur mycket inspiration som helst, om du inte redan kollat in den sidan! :D
 
När jag började plugga 3Dgrafik gjorde jag och många andra så, för att komma in i det och även bli bekväma med ritplattor :)
Nu tecknar jag inte digitalt heller iofs, bara texturerar, men det är ju ett bra sätt att lära sig på, och sen ta det vidare! :D Tyckte jag iaf 😊
https://www.artstation.com/ finns hur mycket inspiration som helst, om du inte redan kollat in den sidan! :D
Ska kolla in den sidan ikväll, tack för tipset! :up:
 
Skissade lite snabbt upp mitt beställningsjobb.
Ser ju alltid fult ut när man skissar upp men tanken är att det ska bli lite samma ljus/stämning som i räv-målningen... har en bild i huvudet även om det inte syns ännu.

Visa bifogad fil 51599

Roligast här är ju porslins-statyn bakom :rofl: Låt mig presentera Giovanni 😁🤷🏼‍♀️

Jag önskar ett självporträtt med dig och Giovanni till nästa målning :D
 
@tornblomma kanske en tolkning av klassiske Karl XI på yster häst :D Eller ett helkroppsporträtt?

Är det bara jag som tycker ett så stort landskap låter rätt jobbigt? Man får ta ett utan för många träd då... :idea:
En öken är alltid rätt ;)

(Tills man märker alla färger mangan- och järnoxid antar och inser att man aldrig kommer att kunna bjuda hem en geolog)
 
Och jo. Jag laserade lite på räven och tror nog att den är ”typ” klar. Min konstnärs-polare tyckte absolut inte att jag skulle pilla mer med bakgrunden.

Visa bifogad fil 51400
Jag blir så stressad av din målning, haha. Varje gång jag ser den får jag för mig att räven ska ta sig ett slick i kvinnans ansikte och det är nog bland det värsta jag vet. Men den är väldigt fint målad. Så fin balans i färgerna Och komposition utöver hur skickligt målad den är.
 
Vet ni vad det främsta jag kom fram till att jag avskydde med den gamla versionen (förutom att den inte var färdig)? Phthalocyanine, den där tonen av grön och blå som smugit sig in i bakgrunden och fick allt att se ut som en tecknad serie. Jag har väldigt svårt för phthalo överhuvudtaget, tycker de ser så onaturliga ut i realism.
Jag tycker också Ftaloblått och grönt är svåra, men har inte kunnat sätta fingret på varför, kanske att de de saknar briljans eller något. Jag blev intresserad nu när du skrev att inte heller du riktigt gillar dem så jag slog upp pigmentet i Kumliens gamla målarbok och han hade gjort samma erfarenhet: "Författaren måste bekänna att han funnit monastralblått [Ftaloblått] som färgklang svår att manövrera i en målning. Den påverkar helklangen betydligt mer än någonsin Pariserblått"
 
Jag tycker också Ftaloblått och grönt är svåra, men har inte kunnat sätta fingret på varför, kanske att de de saknar briljans eller något. Jag blev intresserad nu när du skrev att inte heller du riktigt gillar dem så jag slog upp pigmentet i Kumliens gamla målarbok och han hade gjort samma erfarenhet: "Författaren måste bekänna att han funnit monastralblått [Ftaloblått] som färgklang svår att manövrera i en målning. Den påverkar helklangen betydligt mer än någonsin Pariserblått"

Men så spännande! Jag har också hört lite debatt om ftalo från nu verksamma realism-konstnärer och det tycks vara lite av en love/hate situation kring dem. Min känsla är att de "dödar" andra pigment när jag försöker blanda med dem och att de alltid ser skarpare ut på duken än på paletten. Funderar på om ljus bryts på något särskilt vis i dem eftersom min kamera också går bananer när jag försöker fota målningar som innehållet ftalo. De är dessutom mycket svårare att tvätta ur penslarna än några andra pigment såvitt jag märkt.
 
Men så spännande! Jag har också hört lite debatt om ftalo från nu verksamma realism-konstnärer och det tycks vara lite av en love/hate situation kring dem. Min känsla är att de "dödar" andra pigment när jag försöker blanda med dem och att de alltid ser skarpare ut på duken än på paletten. Funderar på om ljus bryts på något särskilt vis i dem eftersom min kamera också går bananer när jag försöker fota målningar som innehållet ftalo. De är dessutom mycket svårare att tvätta ur penslarna än några andra pigment såvitt jag märkt.
Kan ligga något i det för det är ett pigment med väldigt stor färgstyrka och jag tror att det i färdig färg i princip alltid ingår något utfyllnadsmedel, det skulle kunna vara orsaken till pigmentets mysko egenskaper.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp