Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror att jag är klar med min ”vatten-övning” nu!

7B27CA5B-C145-4207-BDB8-044EDD1559EA.jpeg
 
Och såhär ligger jag till nu med katt-porträttet!

07504CCA-3A27-42AD-9B03-F6D3E146AD05.jpeg


Lägger ut en liten film på insta-stories där det syns bättre.
Just nu fokuserar jag på att lägga grund. Pälsen kommer bli mkt bättre sen när detta torkar och man kan måla på struktur i nästa lager. Ljuset som skiner igenom kommer också målas på sen som highlights Självklart är bakgrunden inte heller klar på långa vägar.
 
Jag gillar verkligen motivet! Skogen ser lite vild och exotisk ut, har du själv ställt ut katten där eller är den med på referensen? Fint ljus genom pälsen hur som, mycket effektfullt.

Tack!
Ägaren har skickat sjuttiofemton bilder på katten men tänk typ ”kornigt mobilfoto på en katt som sover i en soffa 😅
Sen skickade hon en typ datagjord bild (inte foto) med katt i skog som hon hittat på Pinterest. Tänk lite fantasy-stil 😅 Säkert därför du får lite exotisk sago-känsla på skogen. Jag försöker liksom få ihop dessa referenser. Måste nog på slutet för att få till likheten se katten igen IRL.

Jag funderar på om jag ska måla så mkt mer på bakgrunden eller kanske lämna den lite ”abstrakt”? Vad tycker du? :)
 
Tack!
Ägaren har skickat sjuttiofemton bilder på katten men tänk typ ”kornigt mobilfoto på en katt som sover i en soffa 😅
Sen skickade hon en typ datagjord bild (inte foto) med katt i skog som hon hittat på Pinterest. Tänk lite fantasy-stil 😅 Säkert därför du får lite exotisk sago-känsla på skogen. Jag försöker liksom få ihop dessa referenser. Måste nog på slutet för att få till likheten se katten igen IRL.

Jag funderar på om jag ska måla så mkt mer på bakgrunden eller kanske lämna den lite ”abstrakt”? Vad tycker du? :)

Jag gillar när förgrunden har med definition än bakgrunden då jag tycker det gör tavlan mer tredimensionell, så personligen hade jag inte lagt för mycket krut på detaljer där bak. Man ser tydligt att det är en skog, men om du t.ex. vill att träden skall ge lite mer intryck av att vara skrovliga utan att behöva gå in med detaljer kan man skapa känslan av textur genom att kladda på lite ljusare och mörkare nyanser på ungefär rätt ställe. Ja, det var absolut en bländande teknisk förklaring :D Du löser nog det där galant!
 
Jag gillar när förgrunden har med definition än bakgrunden då jag tycker det gör tavlan mer tredimensionell, så personligen hade jag inte lagt för mycket krut på detaljer där bak. Man ser tydligt att det är en skog, men om du t.ex. vill att träden skall ge lite mer intryck av att vara skrovliga utan att behöva gå in med detaljer kan man skapa känslan av textur genom att kladda på lite ljusare och mörkare nyanser på ungefär rätt ställe. Ja, det var absolut en bländande teknisk förklaring :D Du löser nog det där galant!

Tack för input! Har tänkt lite i samma bana ang träden. Sen tänkte jag lägga lite mer detaljer på det som ska bli en sten där i förgrunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp