Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
54FAE948-6A5B-4076-AA51-7CE20BB191CA.jpeg
 
Nu ger jag upp för idag!
Har målat sju timmar i sträck och började dagen med att spänna duken, har därefter täckt bakgrund och lagt lager 1 på motivet. Duken är typ 125x95. Alla detaljer återstår men känner ändå att jag får vara nöjd för idag!

Har även lyssnat på deppig barockmusik så nu tar jag ett glas vin med grannen för att inte hamna i samma mood som modellen :rofl:

978D3738-5AC8-4A6B-8007-732F7B6261D2.jpeg
 
Fan vad sjukt ändå. Jag som skulle testa måla en tavla att ha ovanför soffan och nu några månader senare är jag BESATT och målar typ 8 timmar per dag :rofl:
Har dock fortfarande samma fula prints i ikea-ramar ovanför soffan :angel:
 
Nu ger jag upp för idag!
Har målat sju timmar i sträck och började dagen med att spänna duken, har därefter täckt bakgrund och lagt lager 1 på motivet. Duken är typ 125x95. Alla detaljer återstår men känner ändå att jag får vara nöjd för idag!

Har även lyssnat på deppig barockmusik så nu tar jag ett glas vin med grannen för att inte hamna i samma mood som modellen :rofl:

Visa bifogad fil 47680
Jag tycker hon liknar Sara Danius! På ett bra sätt!
 
Nu ger jag upp för idag!
Har målat sju timmar i sträck och började dagen med att spänna duken, har därefter täckt bakgrund och lagt lager 1 på motivet. Duken är typ 125x95. Alla detaljer återstår men känner ändå att jag får vara nöjd för idag!

Har även lyssnat på deppig barockmusik så nu tar jag ett glas vin med grannen för att inte hamna i samma mood som modellen :rofl:

Visa bifogad fil 47680

Vad är det för snok vi anar därnere i hörnet? Är det en bälta? :love:
 
Haha, nej det gör du inte. Finns ingen finess eller teknik alls, jag var hyfsat ok på att rita fram tills jag blev tolv och började få prestationsångest och slutade försöka. Sedan har jag genom åren fått ryck där jag velat börja rita igen, men sedan slutar jag ofta snabbt för att jag blir frustrerad över att det inte blir så bra som jag vill. Proportionerna är ju shit är, och munnen fick jag inte till alls. Men jag tror att hans profil är tillräckligt tilltalande för att jag ska försöka igen. Har ju liksom aldrig hittat min "stil" annat än att rita med blyerts, så behärskar inte riktigt akvarellpennor/akvarell. Egentligen tycker jag att det är snyggast med olja, men det verkar så bökigt och där har jag NOLL erfarenhet.
Finess och teknik BAH! Jag kände igen honom och upplever att det är en hyllning i samband med hans bortgång :heart Även om man kan bli mer tekniskt driven - kan det egentligen bli bättre och finare än så?

I drömvärlden får man allt - drivet, skickligheten och hjärtat. Måste man välja vinner hjärtat varje gång, men hästlängder
 
Finess och teknik BAH! Jag kände igen honom och upplever att det är en hyllning i samband med hans bortgång :heart Även om man kan bli mer tekniskt driven - kan det egentligen bli bättre och finare än så?

I drömvärlden får man allt - drivet, skickligheten och hjärtat. Måste man välja vinner hjärtat varje gång, men hästlängder
Haha, fast det är ju lite problematiskt när man inser att man misshandlat papperet, lagrat färgen på fel sätt och använt för mycket vatten. Men det har gett mig blodad tand iaf! Skissar på en blyertsteckning parallellt och tänker att jag nog vill göra om och försöka göra mer rätt med akvarell också. Överlag är jag en sucker för skarpa ansiktsdrag, men har inte brukat få till det när jag ritar. Så det kändes lite befriande att det gick bättre än vanligt.
 
Efter att ha lagt ut en efterlysning på ansiktsboken har jag nu påbörjat ytterligare ett porträtt till min portfolie (stavas det ens så? Portfolio?). Syns inte så bra men rutan är i vattenfärg med mica-pigment som glittrar. Yttre rutan tänker jag måla dämpat mörkblå med akryl som en typ Passepartout, förutom att hästen skall stå framför den. Hästen målas sedan i pastell och kanske ett par färgpennor tänkte jag, köpte ju några Derwent Drawing på prov.

IMG_20200329_175558.jpg

UzIzcxY.jpg
 

Men tack kompis! :love:
Jag är igång igen och har kört fast lite...
Dels har jag kört helt slut på penseln :rofl:

EB123198-8DC1-45E8-B938-6EF10FB5F81B.jpeg



Sen börjar jag tro att jag är typ färgblind. Färgerna funkar inte ihop. Eller rättare sagt. Allt är typ grått. Femtio nyanser av grått. Måste lägga till färg.
Ska täcka hela duken nu bara så visar jag sen. Tror att jag måste fixa det akuta färg-problemet innan jag börjar fixa med detaljer.
 
Men tack kompis! :love:
Jag är igång igen och har kört fast lite...
Dels har jag kört helt slut på penseln :rofl:

Visa bifogad fil 47816


Sen börjar jag tro att jag är typ färgblind. Färgerna funkar inte ihop. Eller rättare sagt. Allt är typ grått. Femtio nyanser av grått. Måste lägga till färg.
Ska täcka hela duken nu bara så visar jag sen. Tror att jag måste fixa det akuta färg-problemet innan jag börjar fixa med detaljer.
Har du blandat alla nyanser med svart?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp