Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Min Lykkefund är nu klippt för andra gången i år och jag kan konstatera att till nästa år måste jag ha en högre stege för nu var det på håret 🙈
20260730_184920.webp

Det var en hel del som det inte blev nåt av i min trädgård i år, på grund av min stress/dåliga planering i våras: sockerärter, skärbönor, squash :(. Men, potatis och tomater har det blivit! Idag grävde jag upp de första knölarna från landet jag gav till min sons flickvän i födelsedagspresent. Jag blir så glad av Cherie :love:

Paret kommer på middag ikväll och då ska de få potatis både att äta och ta med sig hem.

Bifogade filer

• IMG_1749.webp
    IMG_1749.webp
    45,4 KB · Visningar: 23
Det verkar inte bli så mycket av min >30 pallkragars grönsaksodling i år pga torka. :( Jag vågar inte vattna så mycket heller ur egen brunn när det varnas om lågt grundvatten. Jag som kände mig lite hoppfull i våras när det var den blötaste våren jag har upplevt under mina 4 år här, men sen blev det torrt igen... Det kan till och med regna över den större gården en dryg km bort, men inget hos mig... 😞 Jag borde nog bygga blötbäddar istället, men det känns som ett jätteprojekt med så många pallkragar.

Men då blir jag i alla fall väldigt glad över min blomstersatsning i år - nu är det nästan en ny blomma varje dag i trädgården! :love: Alltså FÄRGEN på den här liljan! 🤩🙏
7061.webp

(Bara det att jag kom på att jag inte har tänkt på att plantera liljorna i sorksäkra burar, så nu nojjar jag över att alla mina liljor kommer att bli uppätna i vinter.... :nailbiting::p )

Jag funderar lite.
Vi har en rondell framför huset. Där växer trädgårdslilja och silverarv lite malplacerat. Rätt fult faktiskt.

På våren kommer lite tulpaner och en binge med påskliljor ur gräset.

Funderar på att gräva upp trädgårdliljan och silverarven idag. Flytta silverarven till min rabatt. Liljan kanske jag hivar.

Vill ha en lättskött rondell med enbart ett träd i mitten. Funderar på japansk körsbär eller en rönn.

Jag funderar lite.
Vi har en rondell framför huset. Där växer trädgårdslilja och silverarv lite malplacerat. Rätt fult faktiskt.

På våren kommer lite tulpaner och en binge med påskliljor ur gräset.

Funderar på att gräva upp trädgårdliljan och silverarven idag. Flytta silverarven till min rabatt. Liljan kanske jag hivar.

Vill ha en lättskött rondell med enbart ett träd i mitten. Funderar på japansk körsbär eller en rönn.
Hiva liljan är väl ledsamt. Ge bort eller sätt i en utkant i trädgården.

Lagt in 4-5 kg gurka. Magiskt nog blir det då 13 burkar med 500 g gurka i varje. Beror väl på att jag badar den skivade gurkan i kokande saltvatten innan jag stoppar det i burkar och häller på lagen.
Har också kokat grillsås på tomat, lök, ingefära och svart sötbärsjuice. Med lite syltsocker blir det gott till kött. Vacker sås.
Det blev också 3 kg persika m vanilj konserverad i 6 burkar.
Och då det blev gott om simmig persikospad över kokade jag ner det till sås och kryddade med lakritspulver.

Bifogade filer

• 20260801_173049.webp
    20260801_173049.webp
    160,1 KB · Visningar: 20

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat