Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Hur länge tror ni man vågar vänta med att plantera hortensia? Mina dahlior vill äntligen ge mig lite blommor och det tar väldigt emot att riva upp dom, måste ha hortensia buskarna på den platsen där dom står. Vi brukar få första frosten i mitten av november sånn ca

Oh så fint, jag tycker det är otroligt snyggt med hosta så på kanten av rabatten 😍 och utsikten bak var ju väldigt trevlig den med
Tack! Jag delade på mina gamla hostor, tror jag hade cirka 10 stycken och fick ut typ 40-50 nya 😅 nästa år kan jag nog plocka bort alla stenarna vid kanten och köra gräsklipparen emot, men när jag gjorde rabatten i våras såg det bedrövligt ut 🤭

Vi har det inte i nån verksamhet så det är inte avdragsgillt tyvärr, men jag ser det faktiskt som en investering i min och min familjs framtid. Det har varit lite otäckt när jag börjat läsa på om odling och hur jag ska tänka för då har jag trillat över forskning jag tidigare inte varit så medveten om. Klimatförändringen är riktigt otäck och det verkar som att vi rör oss mot matbrist inom snar framtid. Innan jag läste på har jag varit helt inne på att bara satsa på kulturväxter och vårt gröna kulturarv men jag har kört på moderna sorter som passar vårt nya klimat. Kommer satsa mycket på biologisk mångfald, nötter, jordmån och vattenvård för att ha någon sorts matberedskap. Ur detperspektivet känns det inte lika farligt utan mer som en investering likt t.ex bergvärme
Just klimatförändringen är inte den stora faran vad det gäller matbrist, den stora faran där är när idioter börjar slänga bomber i huvudet på varann likt småbarn i sandlådan som slåss om hink och spade, det är det vi behöver oroa oss för och med den arsenal dom har kan jordarna bli oanvändbara för generationer framåt. Detta är första året jag odlat mer än potatis, jag fyller sakta jordkällaren.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka