Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Haha kom igen när kaprifolium rymt, jag måste göra nåt åt min snart för den klättrar både på väggen till magasinet, har klättrat in i magasinet och håller på att invadera en tall samt leker marktäckare på ett större stycke. :laugh:
Hos mig växer kaprifolen i vintergröna-området, och fram till i år har det stått 1-0 till vintergrönan, men i år verkar kaprifolen ha gjort en framryckning och kvitterat lite.
Jag följer kampen.
:meh:🍿

Jag har ju zon 4-5 (vissa zon 3-växter fungerar i vissa skyddade lägen) och min Zilga är galen, den växer enormt. Får de mogna ordentligt är de helt ok söta.
Jag har zon 2-3, ett ställe i trädgården typ zon 1-2. Men där jag tänkt att vinrankan får slåss för överlevnad blir det nog bäst med en druva som klarar zon 3-4 för det är ganska öppet runt om och inte lika gynnsamt och varmt trots sol större delen av dagen.

Zilga ska jag lägga på minnet, tack 🥰

Jag har zon 2-3, ett ställe i trädgården typ zon 1-2. Men där jag tänkt att vinrankan får slåss för överlevnad blir det nog bäst med en druva som klarar zon 3-4 för det är ganska öppet runt om och inte lika gynnsamt och varmt trots sol större delen av dagen.

Zilga ska jag lägga på namnet, tack 🥰

Zilga är zon 5 rakt av, den tål ner till -35. De som hade lokala färghandeln tidigare har haft en Zilga jättelänge (en av anledningarna till att jag vågade prova) och den är ett monster! Växer hur mycket som helst och ger massor av druvor utan överdriven skötsel :up:

Men hörni. Svarthallonkefir var dögott! Och snyggt.
IMG_8718.webp

Visserligen ingen mattråd men jag skördade min första zuzzini härom dagen och funderade på vad jag skulle göra med den då det behövs två för mitt inläggningsrecept och det kommer flera så jag tog en fjärdedel av den, skalade och rensade ur kärnhuset, skar i tärningar och gjorde soppa på den och kryddade med en buljongtärning, en skvätt grädde, lite potatismjöl för konsistensen och så lite soja och bevisade än en gång att man ska inte krångla till allt så förbaskat, den blev asgod. :d

Idag blir det panerad zuzzini med köttbullar och sås och så lite rabarberchutney.

Samlat lite frön. Ringblomma 'Radio' och mer vallmo 'Black peony'. Krasse, hur vet jag när de är redo? De trillar av som gröna verkar det som.

Har du provat att göra gelé på dem? Det låter som att det skulle kunna gå, för de är ju syrliga som rönnbären.
Och innehåller pektin!

Utöver sylt, marmelad, gelé skulle jag torka dem (och pulverisera del av de torkade). Kvass har jag gjort en ganska intensiv med mycket bär som blev god att späda med vatten. (De bären torkade och pulveriserade jag också. Använde istället för frystorkat pulver från andra bär.)

På min prova-på-lista står också att göra ett vinägerutdrag för förkylningstider och du skulle kunna testa att göra vin om det ligger för dig!

Hoppas att du...gillar dill :D? Dillsås, dillkött, dillglass, dillpannkaka, sill-i-dill, dillfromage, panerad dill...
Helt ärligt... Jag är inte så förtjust 😂
Jag säger bara skagenröra, skagenröra, skagenröra, löjromschips, kräftor, hovmästarsås och dillmajonnäs och fisksås och sjuttioelva garneringsmöjligheter.

Jag får alltid så lite dill i mina odlingar så riktigt avundsjuk.
Skagen måste jag helt klart göra oftare nu! Jag har skänkt bort en hel del och har redan en årsförbrukning i frysen... 🤭

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka