Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En bekant till mig gjorde en "balja" av en presenningsbit bak i combin och öste in från dynghögen bara, ska man göra så bör för det första presenningen vara helt tät i botten, för det andra bör det inte vara halvbrunnen koskit och man bör nog inte lasta knökfullt ända upp till rutorna bak.Imorgon SKA jag åka och hämta gödsel. Skiter i att jag får köra bajset i min sketna sedan.
Får väl packa avföringen i säckar och slita arslet av mig.
Jag har oxå kört koskit i min bil, dock i hinkar med lockEn bekant till mig gjorde en "balja" av en presenningsbit bak i combin och öste in från dynghögen bara, ska man göra så bör för det första presenningen vara helt tät i botten, för det andra bör det inte vara halvbrunnen koskit och man bör nog inte lasta knökfullt ända upp till rutorna bak.
Den combin fick efter detta heta bajsbilen, lukten av koskit gick aldrig bort.![]()
Fegis.Jag har oxå kört koskit i min bil, dock i hinkar med lock![]()
Jag har en gammal och liten BMW 316 med en skuff som är upptagen av en baslåda så jag skippar nog presenningEn bekant till mig gjorde en "balja" av en presenningsbit bak i combin och öste in från dynghögen bara, ska man göra så bör för det första presenningen vara helt tät i botten, för det andra bör det inte vara halvbrunnen koskit och man bör nog inte lasta knökfullt ända upp till rutorna bak.
Den combin fick efter detta heta bajsbilen, lukten av koskit gick aldrig bort.![]()
Nu har jag pga slut på semestern avvecklat delar av min fjällodling. Mangold och grönkål har växt och frodats. Vilken dröm att odla grönkål utan kålmask och annan ohyra. Vi har en hare som brukar hänga under huset (modigt med tanke på de två whippetarna som bor i det) och några gubb-renar som tar två turer förbi per dag, men ingen av dem har än så länge tagit någon notis om odlingen. Nu får odlingen klara sig själv i en månad. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan mangolden går i blom när den inte skördas kontinuerligt. I Mälardalen tycker jag att det brukar ske i ett nafs.
När det gäller tomaterna så trodde jag mest på Vilma och nog såg plantorna fräscha och fina ut och tomaterna växte så det knakade. Men tyvärr sprack de av de stora temperaturskillnaderna innan de hann mogna. Heartbreaker och Romello överraskade istället genom att leverera mogna tomater dagligen om än ingen jätteskörd, men nog så många att jag på två små plantor har haft tomat hela sommaren. Bäst var Heartbreaker som jag fortsätter med nästa år och då tänkte jag även prova på en sibirisk sort.
I Mälardalsträdgården var allt torrt, visset och brunt, trots att jag har torktåliga perenner. Till och med silverpäronet slokar. På fem veckor har det i regnmätaren kommit 15 mm och den lilla fukt som tillkommit har nog snabbt torkat bort i blåsten. Grönkålen lever men är torr, bladlusangripen och har knappt växt något alls. Rosorna är intorkade. Det ser helt enkelt förjäkligt tråkigt ut. Det enda som inte ser allt för eländigt ut är solhattarna.
Bor också i Mälardalen och i år har jag tyvärr även fått vattna perenner. Till och med lavendel har velat ha vatten.
Det är bedrövligt torrt. Äppelkarten rasar av våra träd pga torkan.
Ja, gödsel jag hämtade nu var också snustorra bajspluttar. Ändå ligger det på en gödselplatta och alla vet vi nog att det inte brukar vara galet torrt på dom.En av mina sockertoppsgranar (som absolut inte står på ett torrt ställe) har fått bruna barr pga torkanDen är heller inte nyplanterad (dvs känsligare) utan väl etablerad sedan rätt många år. Det är galet torrt!
Slamma upp den då Innan du använder den. Torr skit är hopplöst att få blöt igen utan att den ligger i blöt i några dagar.Ja, gödsel jag hämtade nu var också snustorra bajspluttar. Ändå ligger det på en gödselplatta och alla vet vi nog att det inte brukar vara galet torrt på dom.
Fast min rygg var lycklig över att det var var torrt![]()
Den grävs ner i den odlingslådan jag tömt på lök så den gottar nog till sig innan nästa vårSlamma upp den då Innan du använder den. Torr skit är hopplöst att få blöt igen utan att den ligger i blöt i några dagar.
Varför betala för halvdöda växter när man redan har såna?Ni kommer säkert inte att tro mig, men jag var till en plantskola för att köpa en klematis, jord och ev något att sätta runt fötterna på den - och går därifrån med tom vagn
Men när man vill kränga halvdöda växter till ordinarie pris (ca 500 spänn) - DÅ blir Scata en surtant och går därifrån![]()