Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Imorgon SKA jag åka och hämta gödsel. Skiter i att jag får köra bajset i min sketna sedan.

Får väl packa avföringen i säckar och slita arslet av mig.
En bekant till mig gjorde en "balja" av en presenningsbit bak i combin och öste in från dynghögen bara, ska man göra så bör för det första presenningen vara helt tät i botten, för det andra bör det inte vara halvbrunnen koskit och man bör nog inte lasta knökfullt ända upp till rutorna bak. 🙈
Den combin fick efter detta heta bajsbilen, lukten av koskit gick aldrig bort.:rofl:

En bekant till mig gjorde en "balja" av en presenningsbit bak i combin och öste in från dynghögen bara, ska man göra så bör för det första presenningen vara helt tät i botten, för det andra bör det inte vara halvbrunnen koskit och man bör nog inte lasta knökfullt ända upp till rutorna bak. 🙈
Den combin fick efter detta heta bajsbilen, lukten av koskit gick aldrig bort.:rofl:
Jag har oxå kört koskit i min bil, dock i hinkar med lock :idea:

Nu har jag pga slut på semestern avvecklat delar av min fjällodling. Mangold och grönkål har växt och frodats. Vilken dröm att odla grönkål utan kålmask och annan ohyra. Vi har en hare som brukar hänga under huset (modigt med tanke på de två whippetarna som bor i det :laugh: ) och några gubb-renar som tar två turer förbi per dag, men ingen av dem har än så länge tagit någon notis om odlingen. Nu får odlingen klara sig själv i en månad. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan mangolden går i blom när den inte skördas kontinuerligt. I Mälardalen tycker jag att det brukar ske i ett nafs.

När det gäller tomaterna så trodde jag mest på Vilma och nog såg plantorna fräscha och fina ut och tomaterna växte så det knakade. Men tyvärr sprack de av de stora temperaturskillnaderna innan de hann mogna. Heartbreaker och Romello överraskade istället genom att leverera mogna tomater dagligen om än ingen jätteskörd, men nog så många att jag på två små plantor har haft tomat hela sommaren. Bäst var Heartbreaker som jag fortsätter med nästa år och då tänkte jag även prova på en sibirisk sort.

I Mälardalsträdgården var allt torrt, visset och brunt, trots att jag har torktåliga perenner. Till och med silverpäronet slokar. På fem veckor har det i regnmätaren kommit 15 mm och den lilla fukt som tillkommit har nog snabbt torkat bort i blåsten. Grönkålen lever men är torr, bladlusangripen och har knappt växt något alls. Rosorna är intorkade. Det ser helt enkelt förjäkligt tråkigt ut. Det enda som inte ser allt för eländigt ut är solhattarna.

Jag har en gammal och liten BMW 316 med en skuff som är upptagen av en baslåda så jag skippar nog presenning 😂

Jag ska visserligen skänka bort den när min "nya" lilla Fabia är körbar men jag måste ju använda den ett tag till :p

Räcker med att den låter illa, den behöver inte lukta illa med :rofl:

Nu har jag pga slut på semestern avvecklat delar av min fjällodling. Mangold och grönkål har växt och frodats. Vilken dröm att odla grönkål utan kålmask och annan ohyra. Vi har en hare som brukar hänga under huset (modigt med tanke på de två whippetarna som bor i det :laugh: ) och några gubb-renar som tar två turer förbi per dag, men ingen av dem har än så länge tagit någon notis om odlingen. Nu får odlingen klara sig själv i en månad. Det ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan mangolden går i blom när den inte skördas kontinuerligt. I Mälardalen tycker jag att det brukar ske i ett nafs.

När det gäller tomaterna så trodde jag mest på Vilma och nog såg plantorna fräscha och fina ut och tomaterna växte så det knakade. Men tyvärr sprack de av de stora temperaturskillnaderna innan de hann mogna. Heartbreaker och Romello överraskade istället genom att leverera mogna tomater dagligen om än ingen jätteskörd, men nog så många att jag på två små plantor har haft tomat hela sommaren. Bäst var Heartbreaker som jag fortsätter med nästa år och då tänkte jag även prova på en sibirisk sort.

I Mälardalsträdgården var allt torrt, visset och brunt, trots att jag har torktåliga perenner. Till och med silverpäronet slokar. På fem veckor har det i regnmätaren kommit 15 mm och den lilla fukt som tillkommit har nog snabbt torkat bort i blåsten. Grönkålen lever men är torr, bladlusangripen och har knappt växt något alls. Rosorna är intorkade. Det ser helt enkelt förjäkligt tråkigt ut. Det enda som inte ser allt för eländigt ut är solhattarna.

Bor också i Mälardalen och i år har jag tyvärr även fått vattna perenner. Till och med lavendel har velat ha vatten.

Det är bedrövligt torrt. Äppelkarten rasar av våra träd pga torkan.

Jag bor strax norr om Stockholm och här blåser det hysteriskt mycket hela tiden i sommar. Jag får mycket äpplen men de som var större än mina knytnävar tidigare år är små i år.

Slapp köra skytteltrafik med min lilla skitbil. Sambon skulle upp till sitt garage (på samma gård där gödselstacken) och hämta hem släpet.

Så nu står jag med mitt ryggskott och skyfflar bajs för glatta livet.

Bor också i Mälardalen och i år har jag tyvärr även fått vattna perenner. Till och med lavendel har velat ha vatten.

Det är bedrövligt torrt. Äppelkarten rasar av våra träd pga torkan.

En av mina sockertoppsgranar (som absolut inte står på ett torrt ställe) har fått bruna barr pga torkan :( Den är heller inte nyplanterad (dvs känsligare) utan väl etablerad sedan rätt många år. Det är galet torrt!

En av mina sockertoppsgranar (som absolut inte står på ett torrt ställe) har fått bruna barr pga torkan :( Den är heller inte nyplanterad (dvs känsligare) utan väl etablerad sedan rätt många år. Det är galet torrt!
Ja, gödsel jag hämtade nu var också snustorra bajspluttar. Ändå ligger det på en gödselplatta och alla vet vi nog att det inte brukar vara galet torrt på dom.

Fast min rygg var lycklig över att det var var torrt 😂

Hemma och kan glädja @Luff med att jag hade 2 mogna tomater på vilken planta vet i katten, glömde läsa på krukan, den andra har massor med blommor, och av mina Astrar o majs blir det nog 0, dom har stått på solsida o ser väldigt ledsna ut.

Ni kommer säkert inte att tro mig, men jag var till en plantskola för att köpa en klematis, jord och ev något att sätta runt fötterna på den - och går därifrån med tom vagn O_o

Men när man vill kränga halvdöda växter till ordinarie pris (ca 500 spänn) - DÅ blir Scata en surtant och går därifrån :mad:

Nu börjar det arta sig med de sena/högväxande tomatsorterna (Taiga och Polaris). De har betett sig skumt den här säsongen, plantorna var klena och deppiga i början (Taiga är visserligen alltid det) och sen har de knappt sett ut att få några frukter, men nu på sistone har de fått lite sprutt. Bra, för Taiga är jobbig men godast i världen.

Mina busktomater (Taxi) har haft en liten paus, men nu kommer de i andra andningen. De har varit helt otroligt tidiga och produktiva i sommar. Till nästa säsong måste jag bara hitta en busksort som är lika tidig, god och röd istället för gul. Ska testa Sibirjak tror jag.

Verkar få en (1!) gurka också 😃 Tur, för det är så himla dyrt just nu, eller inte.

Dagens tomatskörd
IMG_20260811_173142178_HDR.webp

Väldigt synd att den röda är meh

Blir lite plommon i år, Victoria är på gång men inte så hysteriskt mycket att grenarna bryts i år som andra år. Opal gav nog bara ca 20 tror jag? Mitt gigantiska Reine Claude är helt inväxt i körsbärshäcken som börjat invadera gräsmattan + det är så högt att jag inte skulle nå dem även om det fanns några plommon. :meh:

Jag får leta reda på röjklingan så jag kan ta ner alla fruktskott som dyker upp överallt och återerövra gräsmattan innan hela tomten vuxit igen!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka