Trädgård och odling 2026

Någon av er som frösått dahlia? Första gången för mig i år och tänkte om ni hade några bra tips och trix.

Den där med att bara så det man behöver veta jag redan men det brukar fallera....
Jag har! Mycket enkelt, kallsått och sen bara planterat ut i rabatter. Blivit väldigt stora och fina redan första året, bra knölar att spara med. Ska kallså två nya sorter i år tänkte jag.

Jag har! Mycket enkelt, kallsått och sen bara planterat ut i rabatter. Blivit väldigt stora och fina redan första året, bra knölar att spara med. Ska kallså två nya sorter i år tänkte jag.
Vilka undrar jag genast?
Jag frösådde sunny reggae och för massor av år sedan pompom lilliput. Båda grodde snällt och blev så småningom knölar som jag sparade. Är sugen på att testa något annat kul men när jag kollat runt har jag tyckt fröna varit lite dyra.

Brukar ni köpa fröer från Florea?

Jag är stammis hos impecta. Men såg att florea hade fina mixer av zinnia.

Jag har gått och blivit balkongodlare. En helt ny värld!

Det jag funderar på mest är väl egentligen vad man stoppar blommorna i. Såna där lådor ser ut som att det lätt blir för blött när det regnar, eller för torrt när det är varmt? Så liten volym liksom.

Vad har ni för odlingskärl på era balkonger? Är tagetes och ringblomma görbart på balkong? Älskar tagetes strawberry blonde...

Det jag funderar på mest är väl egentligen vad man stoppar blommorna i. Såna där lådor ser ut som att det lätt blir för blött när det regnar, eller för torrt när det är varmt? Så liten volym liksom.

Vad har ni för odlingskärl på era balkonger? Är tagetes och ringblomma görbart på balkong? Älskar tagetes strawberry blonde...

Jag har haft balkonglådor. Det behöver vattnas dagligen under varma dagar. Inget större problem med regn förens när hösten börjar närma sig. Då kastade jag blommorna.

Har också haft större krukor på golvet.

Tagetes fungerar utmärkt som balkonglådeäxt, ringblomma fungerar nog också bra speciellt om du väljer en låg variant. När jag odlat på balkong har jag köpt balkonglådor med självbevattning det är så liten jordvolym annars att det blir knepigt.

Sådde lökfröer, trodde jag skulle få typ 30 st av varje sort. Jo nä men det tog sig bra, lite för bra. Kommer nog kunna försörja mina grannar med lök med om alla överlever till våren :angel:

Min ena granne är rolig, hon räknade kallt med att få purjolök av mig i år med, förstår inte hur hon kan ha så förutfattade meningar om mig :crazy:

Vilka undrar jag genast?
Jag frösådde sunny reggae och för massor av år sedan pompom lilliput. Båda grodde snällt och blev så småningom knölar som jag sparade. Är sugen på att testa något annat kul men när jag kollat runt har jag tyckt fröna varit lite dyra.
Decorative giants och monarch bedding, köpta på fröbanken. Fick sisådär 70 plantor och påsarna kostar kring 30 kr styck.

Fick dubbelkolla men har tydligen bara köpt en påse dahliafrön, pompom mix. Har dock förbeställt 3 knölar utöver de jag redan har. Så kanske inte behöver fler ändå 😅

Hur gör man med vattning vid kallsådd?
Vill ju inte att jordkuberna ska frysa, samtidigt måste de ju ha vatten.
Snö har vi ingen så det går inte lägga på det och låta smälta.
Tänkte ha sådden i växthuset.

Jag har inte vattnat mina än. Vill inte riskera att de fryser sönder. Tänker att jag vattnar när det är lite mer stabilt över nollgradigt där de står.
...men jag har ingen aning om det är "rätt" eller ej. Tyckte bara att det kändes som en bra plan. :p

Varför vill du inte att jordkuberna ska frysa, de gör de ju när de kallsås?

Jag tänker att de kanske faller isär lättare när de tinar. Och fröna blir kalla om öronen :D
Aha ja det där med hur soilblocks funkar vet jag inte. Men frysa ska de ju de små fröna :). Men är inte jorden tillräckligt fuktig när du gör soilblocksen för att fröna ska klara av att gro när det väl blir varmt?

Aha ja det där med hur soilblocks funkar vet jag inte. Men frysa ska de ju de små fröna :). Men är inte jorden tillräckligt fuktig när du gör soilblocksen för att fröna ska klara av att gro när det väl blir varmt?
Ingen aning, har aldrig testat varken soilblocks eller kallsådd. Jag är så van vid paprika och chili, som ju vill ha det varmt och skönt, att kallsådd känns som.. nån slags misshandel av frön.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Trakealkollaps
  • Hundmage i olag

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka