Trädgård och odling 2026

Jag tänkte ha lite automatisk bevattning till två bärbuskar, 2 krukor med rosor och 2 mini små rabatter. Allt står väldigt nära varandra, Är det någon som hade kunnat hjälpa mig och se om detta startkitet jag hittat är bra? Tror det har vad jag behöver och hoppas nån kan säga nått om det. Har aldrig haft nån typ av bevattning innan så vet inte helt vad jag ska se efter 🫠

Clas Ohlson startkit

Link i texten

Funderar vidare på det här med kallsådd.
Läser på flera ställen att kål går bra att kallså. Men på påsen står det 20 grader groningstemperatur? Går det ändå? Antar att det bara är att testa sig fram, men vore surt att misslyckas med varenda sådd...

Ingen aning, har aldrig testat varken soilblocks eller kallsådd. Jag är så van vid paprika och chili, som ju vill ha det varmt och skönt, att kallsådd känns som.. nån slags misshandel av frön.
Jag har också testat att kallså i år och precis som du så tycker jag det känns taskigt. Jag har dock snö som jag har slängt på. Inne i växthuset har det smält och bildat is i botten på tråget så jag antar att det är så det ska vara. I pallkragen ute så sköter det sig själv. Bottenfruset just nu.

Jag har kallsått sommarblommor för nått år sedan, gick bra men dom fick inte så mkt omsorg. Hade snö då men vattnade lite då snön försvann ganska snabbt. Kommer ihåg att det funkade ganska bra, men minns inte helt vad för blommor det var.

I år har jag köpt ett litet växthus från jula som jag ska ha på balkongen, ska försöka driva upp lite där i år för tidigare blomning. Gjorde det för nått år sen. Blir kanske lite samma som att vinterså,? det blir ju inte direkt nån värme i ett sånt litet växthus.

Läser på flera ställen att kål går bra att kallså. Men på påsen står det 20 grader groningstemperatur? Går det ändå? Antar att det bara är att testa sig fram, men vore surt att misslyckas med varenda sådd...
https://www.wexthuset.com/fakta-och...lingstips-koksvaxter/odlingsrad-for-kalvaxter "Fröna gror vid lägst 5 grader, men det går snabbar med värme upp till 20 grader."

De gror såklart inte förrän det blir varmare, men de gror så fort det blir varmt och det blir oftast finare och tåligare plantor vid kallsådd. Den stora vinsten är mest att du inte behöver ha dom inomhus och att de direkt får tillräckligt med soljus och därmed aldrig blir långa och eländiga.

Jag har kallsått grönkål och vitkål i ett par år nu, och i år har jag lagt till brysselkål i kallsådden också (senapskålen som jag har i en pallkrage kallsår sig själv så bra så helt på egen hand tack så mycket... 😄)
Min kallsådda grönkål har vuxit som ogräs, medans vitkålen har varit lite kinkigare och segare i starten, men bildat fina huvuden ändå tillslut.

Låter lovande!

Ställde ut en bricka med 140 plantor, fördelat på 7 olika sorters kål. Om allt gror får jag problem :D
Jag lovar dig att alla kommer att gro :p

Jag har lärt mig den hårda vägen att endast sätta exakt antal frö på de kålsorter jag vill ha - och ja, jag kallsår. Jag har gjort det i flera år nu och det går alltid bra ;)

De blomsorter som gärna frösår sig är också lämpliga att kallså :up:

Jag lovar dig att alla kommer att gro :p

Jag har lärt mig den hårda vägen att endast sätta exakt antal frö på de kålsorter jag vill ha - och ja, jag kallsår. Jag har gjort det i flera år nu och det går alltid bra ;)

De blomsorter som gärna frösår sig är också lämpliga att kallså :up:
Meh, jag hade ju räknat med att bara hälften ska gro :angel:
Till mitt försvar var blomkålen från 2022.

Igen :D :rofl: tycker vi borde ha lärt oss men icke!

Ok, till mitt försvar har jag faktiskt bara sått fem paprikor i år. Fyra grodde. Och jag är nöjd med det. Det är en bragd värd en guldmedalj tycker jag!
Varenda år tänker jag på att inte så för mycket fröer.

Tappade påsen med purjolök.... det sket sig redan där. Och självklart så står jag redan nu med för många paprikaplantor. Har plats för 4 stycken men fick 10 :confused:

På tal om kallsådd, jag hade broccoli fulla gödselstacken förra året och dom stackars fröna har kallsått sig själv så tänker man så fungerar nog det mesta att så ute 😅 inklusive alla blommor som fröar av sig, tänk ringblommor, jätteverbena (som dock behöver lite mer tid på sig i norra Sverige än den självsådda), rosenskära...

Jag kan inte hjälpa det men kallsådd känns läskigt :D jag vet ju att det funkar osv men ändå. Stackars fröer som blir kalla :rofl:

Funderar på att ta några av baljorna jag hade i växthuset och så blommor i. Har en massa pionvallmo bland annat. Kan väl bli fint att ha på ställen där det inte finns någon färdig rabatt.

Kommer behöva massor med jord i år igen. Måste kolla upp om det går att köpa på "lösvikt" nånstans ifrån. Hämta på släpet istället för säck. Blir ju en himla massa säckar..

Jag köpte ju odlingslådor till växthuset. Utan botten. Har singel i växthuset.
Vad kan jag ha i botten så jorden inte ligger direkt mot underlaget? Räcker det med markduk?

På tal om kallsådd, jag hade broccoli fulla gödselstacken förra året och dom stackars fröna har kallsått sig själv så tänker man så fungerar nog det mesta att så ute 😅 inklusive alla blommor som fröar av sig, tänk ringblommor, jätteverbena (som dock behöver lite mer tid på sig i norra Sverige än den självsådda), rosenskära...
Ja det är ju som att så ute, fast något mer kontrollerat. Däremot sådant som behöver startas tidigare behöver ju startas tidigare och då inomhus där det är varmare.

Finns webshoppen Rara Växter inte kvar?? Jag fick upp annons för den brittiska versionen; Plants of distinction, men hade hellre beställt från Sverige. Har de lagt ner?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Hundmage i olag
  • Uppdateringstråd 32

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka