Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag struntar i om det växer maskrosor i gräsmattan. Men i mina rabatter eller på min grusgång vill jag inte ha några.

Håller fortfarande på och funderar på om jag ska köpa hjulhackan för 4000kr. Sjukt pris, men tror jag kommer ha nytta av den.

Sitta på huk och jobba med händerna är för jobbigt för min ländrygg.
Bekanta har en hjulhacka.
Gammal trädgård med många gånger och de fixar kanterna med den.

Idag känner jag mig rätt uppgiven på att trädgårdsarbetet mest känns som ett krig hela tiden... Jag vill inte kriga! :(
Upptäckte att grävlingen hade brutit sig in på baksidan av utedasset och släpat iväg med hela bajstunnan. :yuck: Sen upptäckte jag att nån har rotat runt bland mina morotsplantor och förstört några. Jag hade nyligen tagit bort skyddsduken över dem men satte dit den igen. Har klätt in kålen i skyddsnät och har satt botten på flera upphöjda odlingsbäddar för att hindra invasiva rötter. Råkade stoppa in armarna där det fanns nässlor, så nu brinner och sticker det på mina armar och kommer så göra till imorgon, för det brukar ta ett dygn för nässelbränningar att gå över på mig. Köksmyrorna på diskbänken inomhus har inte gett upp än, och jag dödade precis en fästing som kröp på mig.... 😞
Alltså jag känner mig mest bara angripen överallt hela tiden! :arghh::arghh:

Lill-gardiner - odlarens bästa vän! :up:
Själv har jag just täckt 4 pallkragar kål med Lill-gardiner, för de funkar toppen som kålnät också! (men intedf hur många säsonger som helst tyvärr)
Jag använder också Lill gardiner till kål när jag hade min pallkrageodling. Det är därför de är förstaval som solskydd i växthuset.

Gurktält med dekorativ bakgrund.

Bifogade filer

• 20260523_212623.webp
    20260523_212623.webp
    178,7 KB · Visningar: 37
IMG_7090.webp

Anti-kålfjäril-hus på plats😊.

Har myror i ena kål-lådan som jag gärna vill bli av med. Provat kaffesump utan större framgång. Men läste idag att myror inte tål aspartam så man kan hälla cola light på dom. Nån som provat det? Eller har nåt annat tips på hur man blir av med dom?

Visa bifogad fil 185682

Har myror i ena kål-lådan som jag gärna vill bli av med. Provat kaffesump utan större framgång. Men läste idag att myror inte tål aspartam så man kan hälla cola light på dom. Nån som provat det? Eller har nåt annat tips på hur man blir av med dom?
Eftersom att dom små asen bits så fick mina smaka myrrpulver idag.

Visa bifogad fil 185682

Kanel kan funka hyfsat. Att vattna rejält o hålla det mycket blött en period tycker de inte heller om. (Om båda först vatten, sedan kanel.)

Visa bifogad fil 185682

Strö över majsmjöl, inte Maizena utan mjölet, rör om lite i ytan och strö på lite till och det behövs bara ett tunt lager, dom käkar mjölet och dör och jag är själv förvånad över att det funkade klockrent.

Jättebra anti-kålfjärlilhus.:up:

Börjat planera för nästa år. Ska byta ut pallkragarna mot en stor bädd formad som ett u. Funderar på hur jag ska göra så den håller så länge som möjligt. Tänkte måla den utvändigt, men i botten och insidan?

Börjat planera för nästa år. Ska byta ut pallkragarna mot en stor bädd formad som ett u. Funderar på hur jag ska göra så den håller så länge som möjligt. Tänkte måla den utvändigt, men i botten och insidan?
Det där är ju assvårt. Hur än folk har gjort så finns det avigsidor. Många klär ju med platonmatta. Men då kommer plastaspekten. Inte bra. Nyare impregnerat ska ju inte vara giftigt. Meeeen? Jag har insett att det blir obehandlat virke för oss och så får jag byta ut allteftersom. Rensa ogräs får en göra vilken metod en än använder. Där är ju tricket att plocka en stund varje dag. Men missar en en vecka då är det ju massor. Sisofysarbete ingår i trädgården.

Det där är ju assvårt. Hur än folk har gjort så finns det avigsidor. Många klär ju med platonmatta. Men då kommer plastaspekten. Inte bra. Nyare impregnerat ska ju inte vara giftigt. Meeeen? Jag har insett att det blir obehandlat virke för oss och så får jag byta ut allteftersom. Rensa ogräs får en göra vilken metod en än använder. Där är ju tricket att plocka en stund varje dag. Men missar en en vecka då är det ju massor. Sisofysarbete ingår i trädgården.
Ogräs är det sista jag tänker på. Det är liksom inte ett problem här.

Snarare det du säger, klä med duk/matta, tryckimpregnerat eller kärnvirke, måla/inte måla.

Bygg med sten istället, så slipper du allt tjafs med att träet ruttnar. Börjar du hålla koll nu, kanske du hittar begagnade till bra pris?

Nu har jag ett jordgubbsland! Krasse (en snygg aprikos variant, Caribbean Crush) både i balkonglådor på altanen och i rabatten vid ytterdörren. En kaprifol vid lill-altanen på södersidan. Och en ullungloka som min vän köpt på trädgårdsmässan i bädden med perenna bladgrönt (till höger i bild).

IMG_8001.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka