Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför måste allting gro så långsamt! Sådde ju för flera, typ tre, dagar sen och det har inte kommit upp än :arghh: :arghh:
Det är nästan så jag måste så lite till.

Har en massa sommarblommor som måste få egna platser på (i) jorden. Vet inte riktigt var jag ska ha dem.. har kanske två stora krukor över.

Läste att dill kan vara svår. Så jag sådde hela påsen. Gissa vem som har dill typ överallt nu?

Varför måste allting gro så långsamt! Sådde ju för flera, typ tre, dagar sen och det har inte kommit upp än :arghh: :arghh:

Har en massa sommarblommor som måste få egna platser på (i) jorden. Vet inte riktigt var jag ska ha dem.. har kanske två stora krukor över.

Läste att dill kan vara svår. Så jag sådde hela påsen. Gissa vem som har dill typ överallt nu?
Jag som aldrig lyckats med att få lövkoja att gro strösslade ut hela påsen i balkonglådan som ska sitta under ett fönster och ställde i växthuset och vad hände,,,,, nu ser det ut som att jag odlar smörgåskrasse i lådan, jag tror grobarheten låg på 300% eller nåt. :rofl:

Har en påse honungsfacelia som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Var har jag plats för 10 kvm gröngödsling liksom? Funderar på att blanda den med ringkrage och bara sprida ut lite här och där. Får se hur det blir. Börjar bli dags att få ut alla fröer tycker jag.

Då kan du skicka hit lite dill. Sådde en hel rad, jag har fått upp 1 planta :crazy:

Finns det något kul man kan så nu, eller är det bäst att köpa plantor? Både blommor och ätbart, gäller balkong i väst.

Finns det något kul man kan så nu, eller är det bäst att köpa plantor? Både blommor och ätbart, gäller balkong i väst.

Det finns fina dvärgbusktomater som ger frukt på 65 dagar och de går ju att ta in om det finns tomater kvar när kylan blir för mycket. Laura är min favoritsort just nu, superbra groning och tåliga små plantor. Tror bara att de går att köpa som frön.

Jag kommer så mer av strandkrassing och kanske något mer i veckan. Det tar ju såklart lite tid innan de är doftande små blomhav, men kombinerat med köpeväxter vill jag inte missa sånt som inte går att köpa färdigt.

Beroende vad det blir för temperaturer i sommar så kan ju snabba sorter sallat vara perfekt nu också, det är ju sånt som man sår kontinuerligt under säsongen annars.

Är det någon som skulle vilja ha ett par fröer från kungsängslilja?
Den klassiska vinröd/vita, mina blir 30-40 cm höga och rätt eleganta klockor på. Blommar tidigt.
Villkoret är att testodla på något sätt (släng ut dem i en rabatt direkt, eller så noggrant eller vad som helst), jag vill bara veta hur de funkar hos andra innan jag börjar lägga ut för lite försäljning nästa år.

Har några som fått gå till fröställning i år, och om inte rådjuren hinner före skickar jag gärna.

Den klassiska vinröd/vita, mina blir 30-40 cm höga och rätt eleganta klockor på. Blommar tidigt.
Villkoret är att testodla på något sätt (släng ut dem i en rabatt direkt, eller så noggrant eller vad som helst), jag vill bara veta hur de funkar hos andra innan jag börjar lägga ut för lite försäljning nästa år.

Har några som fått gå till fröställning i år, och om inte rådjuren hinner före skickar jag gärna.
Jaaa! En av mina absoluta favoritblommor som jag tänkt ha i slänten framför huset.

Strösslade ut mina två påsar ringblomma. Tänker att chansen att få blommor är större om jag sår dom någonstans än att dom ligger i påsen. 😄 Utplanterade gurkor och tomater mår bra. Peppar peppar. I blomrabatten hade några allium slått ut och det var biparty i dom.

Bifogade filer

• 20260528_125755.webp
    20260528_125755.webp
    627,1 KB · Visningar: 28

Ja tack! Kan tom så på 2 olika ställen (skåne o hemma) i helt olika jordar.

Lunchshopping på handelsträdgården! Blev två prakthäggmipsel, två klematis och två blåbärsbuskar (morsdagspresenter till mamma och svärmor). Ikväll ska vi plantera jag och min man :D
Jag körde också lunchshopping på handelsträdgården idag!
Jag ligger jätteefter med mina sådder men tänker att hoppet kanske inte är helt ute än och sommaren kanske blir lång :angel: , så igår skulle jag så snabb sockermajs. "15 frön" stod det på påsen och jag förberedde och hade mig, bara för att öppna fröpåsen och konstatera att det bara var 5 ynka frön i påsen!! :arghh: Blev så besviken att jag helt enkelt blev tvungen att åka till handelsträdgården idag och köpa en ny påse. Och så fick 2 perenner och 10 jordsäckar följa med hem också av bara farten.... :angel:

Jag körde också lunchshopping på handelsträdgården idag!
Jag ligger jätteefter med mina sådder men tänker att hoppet kanske inte är helt ute än och sommaren kanske blir lång :angel: , så igår skulle jag så snabb sockermajs. "15 frön" stod det på påsen och jag förberedde och hade mig, bara för att öppna fröpåsen och konstatera att det bara var 5 ynka frön i påsen!! :arghh: Blev så besviken att jag helt enkelt blev tvungen att åka till handelsträdgården idag och köpa en ny påse. Och så fick 2 perenner och 10 jordsäckar följa med hem också av bara farten.... :angel:

Inte svårt att göra av med pengar på ett sånt ställe :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka