Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag börjar bli nervös... Under de 4 år jag har bott på min plats så har det bara varit något enstaka rådjur som har passerat min kulle och då främst på vintern, så det har inte varit några problem. I år verkar dovhjortarna ha exploderat i antal även här, och sen nyår har jag sett dem gå och beta runt min tomt flera gånger. :nailbiting:
Det känns som att det är dags att agera, om jag vill ha mina rabatter och odlingar kvar... :meh:

Eftersom min fastighet ligger inne i en kohage så har jag redan staket runt hela tomten. Men det är stolpar och plank med fårnät, bara ca 1 m högt. Jag har väl nånstans runt 250 meter tomtgräns, och lägg till väldigt liten budget på det.... (sätta upp viltstängsel runt hela tomten är alltså inte aktuellt)
Undrar hur jag bäst fixar ett hjortavskräckande staket med de förutsättningarna?! 🤔

Jag funderar på om det skulle funka att borra hål i toppen på befintliga trästolpar, stoppa ner elstängselstolpar och dra elband mellan dem för att bygga på höjden på befintligt staket? Nån som har erfarenhet av nån liknande lösning - eller nån bättre idé?....
Ska du ha elband behöver du ström där. annars kliver de bara igenom.:mad:

Jag har räddat bl.a ärtor genom att ha tussar av obejhandlad ull i massor på ställningarna. Får av en kompis som annars slänger ullen.

Förodlad majrova och tagetesen nerstoppad i jorden i växthuset, många flygfän hatar ju tagetes så det blev en rad ytterst vid tomaterna. Jorden i växthuset är nästan ren lerjord, nackdelen är att den "slår ihop" när man vattnar men fördelen är ju att den håller fukten istället så jag gör en "kruka" i lerjorden som jag fyller med odlingsjord och sen planterar jag i den, får växterna bara fart så bryr dom sig ju inte om att det bildats skorpa på ytan för närmast stammen ventilerar ju undre jordlagret och det slår ju aldrig ihop såvida man inte totaldränker växthuset. Får jag igång komposterna så är det ju bara att byta ut lite av den "träiga" jorden och blanda i kompost men tillsvidare "krukodlar" jag i bäddarna.

Jag har ju fått hela min trädgård uppbökad av vildsvin i flera omgångar. Det finns en enda fördel (och miljarder nackdelar) med det: mängder av blåsugor har kommit upp! Så speciell växt.

20260530_073000.webp

Ska du ha elband behöver du ström där. annars kliver de bara igenom.:mad:

Jag har räddat bl.a ärtor genom att ha tussar av obejhandlad ull i massor på ställningarna. Får av en kompis som annars slänger ullen.
Äsch då, vilka typer! :(
I min vilda fantasi såg jag för min inre syn hur hjortarna som försökte hoppa över befintligt staket skulle studsa tillbaks som gummibollar av banden, men det kanske var önsketänkande... ;):laugh::p

Flyttar växter till förbannelse. I Västerbotten har växterna haft en ovanligt tuff vinter. En lång period med väldigt kalla temperaturer i kombination med lite snö. Rosbuskar, rabarber som levt gott i 7+ är har dukat under. Rosor, träd, perenner har farit illa och dött. Jag har fyllt min näst sista släp med växter från mitt förra boende. Men mycket jag har flyttat har visat sig att det inte lever. Pioner, fläder, klematis... Tror tre klematis och ytterligare två klätterväxter har dött. Tråkigt år!

Äsch då, vilka typer! :(
I min vilda fantasi såg jag för min inre syn hur hjortarna som försökte hoppa över befintligt staket skulle studsa tillbaks som gummibollar av banden, men det kanske var önsketänkande... ;):laugh::p
Det kanske blir tvärt om, dom hittar in men kommer inte ut så en vacker dag möts du av hjortgänget i huset när du har dörren öppen.:D
Här hade vi en knäpp råbock, fick han se mig så kom han som skjuten ur en kanon och skällde först ut mig och när vi gick för att hämta morötter "stångade" han mig i baken för att jag skulle skynda mig. :laugh:
Tyvärr är han inte kvar, han fanns här ibland oss i flera år.

Ser att grannregionen har gått ut med info om att inte vattna mitt på dagen, som ett led i vattenbesparande åtgärder. Mitt på dagen dunstar ju mycket bara bort.

Det gick mig att fundera, finns det någon tid på dygnet som är bättre för växterna?

Förmodligen spelar det ingen roll, men jag sitter här och funderar ändå.

Ser att grannregionen har gått ut med info om att inte vattna mitt på dagen, som ett led i vattenbesparande åtgärder. Mitt på dagen dunstar ju mycket bara bort.

Det gick mig att fundera, finns det någon tid på dygnet som är bättre för växterna?

Jag tror inte det, huvudsaken är att de får vatten. Det är också viktigt att vattna rejält till perenner, i synnerhet större växter som träd och buskar, för att deras rötter ska söka sig djupare.

Jag har slutat använda vattenspridare och lägger istället slangen vid växterna/rabatterna och så får den ligga där ett tag, ibland över natten för de större rabatterna. Jag inbillar mig att det är det mest effektiva sättet att vattna.

Edit: Sedan är jag enormt tacksam för att vi har sommarvatten, dvs vi har en bevattningsförening som har sjövatten till trädgården. Jag väntar bara på att vi ska få bevattningsförbud gällande kommunvattnet.

Jag tror inte det, huvudsaken är att de får vatten. Det är också viktigt att vattna rejält till perenner, i synnerhet större växter som träd och buskar, för att deras rötter ska söka sig djupare.

Jag har slutat använda vattenspridare och lägger istället slangen vid växterna/rabatterna och så får den ligga där ett tag, ibland över natten för de större rabatterna. Jag inbillar mig att det är det mest effektiva sättet att vattna.

Edit: Sedan är jag enormt tacksam för att vi har sommarvatten, dvs vi har en bevattningsförening som har sjövatten till trädgården. Jag väntar bara på att vi ska få bevattningsförbud gällande kommunvattnet.
Ja precis, det viktigaste är ju att de får vatten. Men tänkte om det gjorts nån kul studie eller så :D

På nån av odlingskurserna jag har gått rekommenderades det att helst vattna tidigt på morgonen, i andra hand sent på kvällen, och helst aldrig mitt på dagen. Argumenten varför morgonvattning var bättre än kvällsvattning var dels sniglarna, men även att fukten stannar kvar längre om man vattnar på kvällen, och har man känsliga växter eller ett känsligt läge så kan det bli en grogrund för svamp etc.

Själv tänker jag att växterna kanske vilar på natten och växer mer på dagen, och att de då har mer nytta av vattnet på morgonen.... 😊

På nån av odlingskurserna jag har gått rekommenderades det att helst vattna tidigt på morgonen, i andra hand sent på kvällen, och helst aldrig mitt på dagen. Argumenten varför morgonvattning var bättre än kvällsvattning var dels sniglarna, men även att fukten stannar kvar längre om man vattnar på kvällen, och har man känsliga växter eller ett känsligt läge så kan det bli en grogrund för svamp etc.

Själv tänker jag att växterna kanske vilar på natten och växer mer på dagen, och att de då har mer nytta av vattnet på morgonen.... 😊
Det låter logiskt!

Installerat utkastaren på stupröret. Flyttat runt tunnor och donat, så det ska stämma överallt. Behöver fixa nät till två av tunnorna så det inte trillar ner nån fågel eller nåt. Men det stör mig att ingen av butikerna i min närhet säljer nät..

Det är så jag fått lära mig också. Vattna tidigt på morgonen om man kan, framförallt när nätterna är lite kallare. När det är tropiska nätter gör det mindre skillnad.

Helst med tempererat vatten också, så att de inte får en kallchock.

Nu bor ju jag i ett blöthål, men de veckor det faktiskt behövs vattnas ordentligt föredrar jag rotbevattnare. Det är så himla mycket som vattnas för luften och sniglarna annars. Hade jag haft större trädgård hade väl droppslang varit alternativet, hellre än vattenspridare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar